torsdag 25 december 2008

Året som gick, en återblick.

















Året som gick, en återblick.

Press stopp! Missa inte bilderna längs ner på bloggen. Dessa togs den 26.12. kl 9.35

Så här på årets slutskede så börjar man blicka tillbaka. Vad hände egentligen?
Var det ett bra eller dåligt år?

Med facit i hand så kan man konstatera att det fanns både höjdpunkter men också djupa dalar.

Bäst var att såväl våra vänner som vi själva har fått vara friska. Det finns undan-tag men slutet gott och allting gott.

Själva har vi för det mesta bara njutit av livet efter det att man varit igång sedan man slutade skolan för c:a 50 år sedan. Jag hade inget bra "läshuvud" som det hette på den tiden och jag ville ut och arbeta och tjäna pengar så fort som möjligt.

Man skall passa på och resa och ha trevligt så länge man är frisk för sedan är det för sent säger vännerna och detta har vi i år verkligen utnyttjat.

Nog med snack, vad hände egentligen 2008?

Efter fyra år som ordförande för Skånes Bussbranschförening så överlämnade jag ordförandeklubban till min gode vän Gert Anderberg, Arriva.

Bakom mig hade jag ett antal år dels som styrelsemedlem varav 4 år som ordförande.

En period som jag varit mycket stolt över eftersom detta hedersuppdrag också kändes som ett erkännande av mig och mitt lilla bussreseföretag KES Travel.

Vi hade ett fint gäng i styrelsen och jag hade ett fantastiskt stöd från dem.


På bilden undertecknad och mina Styrelsekolleger: Från vänster Mikael Nilsson (Tjörnarpsbuss), Gert Anderberg (Arriva), Kerstin Bergström (Flygbussarna), Joakim Kjellson (BussPersson), Göran Starck (Göran Starck Buss),Lars-Mårten Mårtensson (Mårtenssons Buss).



I samband med årsmötet tackade nya ordföranden Gert Anderberg Bussbranschens Riksförbunds Tommie Vesterlund för att han kom på besök. Tommie är en klippa och han är otroligt påläst och insatt i det mesta som har med busstrafik att göra och är värt att veta.


Mina bilar.

Jag har arbetat i 27 år med bilar d.v.s. mer än halva arbetslivet. Detta sätter sina spår. I år i form av inköp av två nya bilar. Jag är också nyfiken på ny teknik och
följer dagligen bilbranschen från läktaren.

Tokig säger vännerna men jag skall förklara. Till att börja med så har även jag
(vi) påverkats av de senare årens miljödebatt. Detta underlättade när vi steg in på Toyota i Malmö och beställde en läckert mörkblå Prius, d.v.s. en hybridbil.

Det var ingen tillfällighet att vi valde Priusen, hybridbilar är framtiden, tro mig.

Den kostade en hel del men kostnaderna runtom, d.v.s. bränsle, vägskatter, p-
avgifter mm är låga eller inga alls (vägskatten) vilket givetvis känns bra när man
tittar i facit.

Sedan tror många att detta är en tråkig bil att köra men jag måste erkänna att jag gillar bilen fullt ut. De som uppfattar den som tråkig har inte kört en Prius.

Jag förverkligade också en pojkdröm d.v.s. att äga en riktig sportbil med sufflet,
s.k. en Roadster (knasigt ord men så heter det). Rena motsatsen till den förnuftiga bilen men man måste få avreagera sig mellanåt är min något krystade
förklaring.



Priusen, utseendet väcker ingen större beundran, fast jag måste erkänna att man vänjer sig.
Vännerna säger att den kommer Du snart att byta för man vet att jag är biltokig. Nej säger jag detta är en bil jag skall behålla i många år.
Vi får väl se vem som får rätt.


Miatan, döpt till Bob vilket jag tycker passar bra till denna lilla uppkäftiga bil.
Detta är nog den onödigaste bil man kan tänka sig. Men j...ligt rolig och mitt miljötänkandet fick sig nog en törn.
Trösten är att den rullar inte speciellt mycket och just nu
står den garagerad.
Möjligtvis så säljer vi den kanske till våren eller när jag (vi) lekt färdigt. Problemet är att det är ju då man vill ha en sådan bil.





Resorna 2008.

Årets resor bjöd på en hel del smått och gott. Två Oslo-, två Ålands- och en Polenkryssning samt två "riktiga" kryssningar. De senare från Köpenhamn till Östersjöns sevärdheter (Tallin-St Petersburg-Helsingfors och Stockholm) och Norska Fjordar.

Men frågan är dock om inte Schweiz med Glaciärexpressen tog första priset.
En kryssning på räls ombord på ett exklusivt tåg c:a 2000 meter över havet.

Till detta ett antal besök i Tyskland, Berlin, Hamburg, Kiel mm. men även Bryssel och Belgien stod på programmet.

Kryssningar låter dyrt. Så var dock inte fallet när det gällde Östersjön runt eller
Norska Fjordar. Tack vare att vi numera har en hel del fritid så kan vi med kort varsel sticka iväg. Det betydde att vi passade på när man annonserade "sista minuten" kryssningar.

Östersjön runt med Costa Cruises. Högsta betyg. Tänk att man måste åka på kryssning för att konstatera att Stockholm är Östersjöns vackraste huvudstad speciellt om man väger in Skärgården. Erkännas skall att Stockholm bjöd på det bästa vädret.

Norska Fjordar med MSC Cruises, även detta en fantastisk kryssning. Sol från första till näst sista dagen på denna 7-dagarskryssning. Otroligt för att vara på våra breddgrader.

Glaciärexpressen

Var nog ändå årets höjdpunkt nr 1. Höga berg och djupa dalar. Sträckan St Moritz - Zermat tog en dag i anspråk men man njöt varenda minut.



Positivt/Negativt 2008

Till det positiva är bl.a. invigningen av Malmö Arena. Malmö har slitna idrotts-arenor men tack vare Percy Nilsson så har staden poppat högt upp på listan av häftiga arenor. I April så står nästa arena klar d.v.s. Swedbank Stadion. Äntligen har Malmö arenor som kan ta emot de häftigaste evenemangen.

Swedbank Stadion skall stå klar till Allsvenska premiären i April. Låter som ett önsketänkande men samtidigt kan jag berätta att det arbetas intensivt från tidiga morgonen (Foto 25.12.2008).

Nu återstår det dock att Malmö Redhawks och MFF lever upp till de storstilade satsningarna som gjorts. Jag skall inte strö salt i såren utan ser framåt med god tillförsikt.


Mer Negativt/Positivt var att jag råkade ut (delvis självförvållat) för en krasch av hårddisken på min Dell dator. Jag hade sparat det mesta på en extern hårddisk men tyvärr inte allt. Varning till alla att spara så mycket som möjligt för en krasch av hårddisken kan hända alla.

Det positiva i samanhanget var att Dells hjälpte mig och som goodwill bjöd man på kalaset plus att jag fick en dubbelt så stor hårddisk som jag hade från början.


Det hela föranledde till en blogg kring denna händelse med ett stort tack till Dells och dess support för en fantastisk service.

Bernt min inspirationskälla!

Jag startade min blogg under sommaren. Inspirerad av vännen Bernt Järnepalm som jag träffar någon gång då och då. Bernt har en av de mest proffsiga bloggar jag är i kontakt med och till detta Bernts fantastiska foton, att Bernt är fotograf behövs väl ej tilläggas.










http://www.ojohan.blogspot.com/



Arbete efter 65!

Fram till början av juni så var det fullt upp på Tjörnarpsbuss i Malmö. Det var allt från guidningar, reseledare, planering av dagsturer mm för färdiga grupper. Lite då och då rattade jag också bussar. Här finns ett duktigt och trevligt team som det är kul att arbeta med.

Jag har många grupper (kunder) kvar sedan jag drev ett eget bussreseföretag (KES Travel) och dessa vill jag försöka hjälpa så gott jag kan.

Jag ryckte också in som chaufför för Arriva i Helsingborg under tre hektiska dagar i somras under Eskilscupen. Lärorikt och spännande speciellt som jag då rattade Stadsbussar vilket jag aldrig tidigare gjort.

Jag är givetvis tacksam och glad över att vara "behövd" trots att jag fyllt 65. Många duktiga människor glöms bort så fort de gått i pension.

För Er som tyckte att det lät spännande med Glaciärexpressen så kan jag berätta att Tjörnarpsbuss har denna med i sin nya resekatalog för 2009.

Läs eller beställ Tjörnarpsbuss 2009 års katalog på www.tjornarpsbuss.se

Läs bästa busstidningen: Tidningen Bussbranschen på www.busstidningen.se/

Läs mer om Bussbranschen Riksförbund på www.bussbranschen.se


Gå gärna också tillbaka på mina tidigare bloggar, här hittar Ni mer utförligt om det mesta jag berättat om i denna återblick. Dessutom hittar Ni också en hel del trevliga länkar i mina bloggar.

Trots allt, allt är inte eländes elände!

Bensinpriset 25.12.2008 lägsta sedan, jag vet inte när...


Malmö den 25.12.2008

Vännen Kenneth

Ps, Nästa år startar jag med, just det, en kryssning. Mer om denna på nästa blogg omkring 15 jan 2009


Press Stopp! Extramaterial 26.12.2008

Dimman väller in över Malmö kl 9.35. Bilderna togs från 13 vån på Loresborg. Nu kl 10 ser man inte fem meter.


Gott Nytt år önskar

http://www.kennethsvardag.blogspot.com/








2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kenneth
Nu skall jag försöka slå rekordet med 100 unika besäkare under en dag. Du får gärna be dina bloggvänner klicka in hos mig idag. Alla klickande emottages med glädje
Ha det så bra.

Kenneth Svensson sa...

Tack pappa B,
Som Du ser av min uppdaterade blogg så kunde jag inte hjälpa Dig med att nå upp till 100 besökare denna dag.

Hoppas att det ändå lyckades.

Vännen Kenneth