måndag 8 december 2008

Julmarknad nr 11




















Julmarknad nr 11.

Just nu åker tiotusentals Svenskar till Norra Tyskland för att uppleva en äkta Julmarknadsatmosfär. Hem kommer man inte bara med trevliga minnen och upplevelser utan även famnen full med diverse godis och drycker.

Den höga Eurokursen till trots så är det fortfarande mycket prisvärt att göra
sina inköp i Tyskland.

Själv återvände jag igår, söndags, från en mycket trevlig julmarknad, i Schwerin, denna gång som reseledare för Tjörnarpsbuss. Start på Fredagsmorgonen från den förnämliga Öresundsterminalen i Malmö samtidigt med ytterligare nio bussar från Tjörnarpsbuss.

Några timmar på danska motorvägar, därefter 45 minuter med Scandlines färjan
till Puttgarden. Smockfull med bussar och bilar, trångt som i en sardinburk men samtidigt så är man tacksam för att Scandlines har så bra och fräscha färjor på leden samt att överfarten går snabbt och inte minst klarar av sådana extrema anstormningar.

Väl framme så stannade vi för att passagerarna skulle göra inköp i Moisling d.v.s. Lübecks södra infart. Här finns CITTI samt en stor galleria här man kan hitta det mesta.

Vi var på väg till Mecklenburg-Vorpommerns residensstad Schwerin. En pärla, framförallt på sommaren.


Schwerin, Residensstad i Mecklenburg Vorpommern blev min elfte tyska julmarknads stad.

Mina Julmarknadsstäder:

Berlin-Wolfsburg-Lübeck-Stralsund-Hamburg-Rostock-Hildesheim-Goslar- Bremen-Kiel och nu Schwerin...

Nu undrar naturligtvis Ni som läser bloggen vilken julmarknad var trevligast och mitt svar är Goslar. Nackdelen med Goslar är att det är en bra bit dit och mycket värdefull tid får man tillbringa i buss alt. bilen. Annars är Rostock, vars julmarknad har blivit mycket stor, min favorit liksom Bremen som lockar stora skarorna.

För mig är idag Rostock nummer ett om jag väger in avståndet till Sverige.

Miljonstäderna Berlin och Hamburgs Julmarknader är givetvis fantastiska att uppleva men här finns julmarknaderna spridda på olika platser vilket jag tycker kan vara lite jobbigt. Å andra sidan så är dessa så stora att man behöver ju inte fara runt till alla.

Schwerin var dock en positiv överraskning och dit återvänder jag mer än gärna.





Folkfester utan negativa inslag!

Inget superi eller busliv, bara glada människor. En fin stämning och framförallt
en flykt från diverse kristider. Något som vi alla mår bra av. Mer av den varan tack!

Bilderna som skulle raderas!

Jag blir så arg. Varför? Jo jag fotograferar mycket och tycker att jag med mina fina kameror bara skulle ta bra foton. Jag kollar in bilderna och skall till att radera så får jag plötsligt en känsla av att vissa bilder är ju riktigt bra trots dålig skärpa eller andra konstigheter, eller just därför.

Jag tar modet till mig och publicerar några sådana bilder, hade jag varit konstnär och målat dessa "tavlor" så tror jag att många nickat gillande. Eller?



Som extra krydda så fick vi vara med om Drakbåtstävlingar.

Åter Malmö/Öresundsterminalen

Jag har i en tidigare blogg berört ämnet Logistik. Här är också ett fantastiskt inslag av Logistik när tio bussar sammanstrålar inom c:a 30 minuters intervall.

Bussar från Berlin, Kiel, Rostock, Lübeck, Schwerin mm anländer och folk byter buss för vidare färd till sina resp. hemorter. Tio bussar skall tömmas på bagage, människor och diverse inköp. Efter ytterligare en halvtimme så är bussarna borta, på väg till slutdestinationerna.

Öresundsterminalen



Det återstår några veckor till Julmarknaderna är förbi för denna gång så det är inte försent att ge sig iväg. Ha det så trevligt...

Vännen

Kenneth


http://www.tjornarpsbuss.se/





Inga kommentarer: