onsdag 17 december 2008

MP3 contra IPod plus lite av varje.















MP3 contra iPod plus lite av varje.

Min hustru liksom mina vänner anklagar mig för att vara pryltokig. Jag måste "tyvärr" erkänna att dom har inte helt fel.
Nu senast så handlade det om inköp av en MP3 spelare, eller vad det nu kallas för. Det hela har dock utmynnat i även en iPod (uttalas ajpod, berättade man för mig) spelare.

Bakgrunden är att ofta när jag rattar en buss eller följer med som reseledare så
stoppar ofta yngre passagerare in ett par hörproppar i öronen och ser nöjda och tillfredsställda ut. Av nyfikenhet så frågar jag vad är detta för något och får då ofta svaret, en iPod alt. MP3 spelare.

En sådan måste jag ha varför jag åkte till Media Markt och med en säljares hjälp
valde en MP3 spelare av märket Samsung. Han påstod sig vara imponerad av att en "gammal man" kunde så mycket om denna tingest. Så säger man bara, detta för att kunden skall känna sig som lite expert.



Väl hemkommen så skulle jag naturligtvis lära känna denna lilla läckerbit. Var finns instruktionsboken? Jo, på nätet. In på Samsungs hemsida och där kunde jag hämta en sådär c:a 200 sidig instruktionsbok på Svenska. Hur i himmeln tänker man sig? Skall jag skriva ut alla dessa sidor så måste jag både anskaffa patroner och papper till skrivaren.

"Man skall ha en dockningsstation till en spelare" sa någon. Låter vettigt tänkte
jag för någon kunde allt det där. Iväg som en skållad råtta, nu till El-Giganten som låg nära bostaden. Dockningstationer kostade oftast några tusenlappar och det ville jag inte betala utan hittade en rätt så läcker sådan för sexhundra, någonting, kronor.

Hem snabbt och hittade en bra plats för denna läckra tingest. När jag skulle sätta min MP3 spelare på plats så passade inte denna till min stora förvåning.

Jag läste på Dockningsstationens kartong, tyvärr först i efterhand, och där stod klart och tydligt "för iPod"...

Iväg igen. Irritationen över att jag är så impulsiv var stor och jag bestämde mig för även en iPod. Jag köpte en iPod Classic för dryga tvåtusen kronor och nu skulle jag äntligen ha allt på plats fast ett antal tusenlappar fattigare.




Återigen sökte jag efter instruktionsboken och fann den på nätet!! Båda spelarna är nu på plats. iPoden i dockningsstationen och MP3 spelaren har hustrun fått fast det är jag som använder den.

Båda spelarna en helt otroliga, inte bara musik utan filmer och foton av högsta klass. Den lilla d.v.s. MP3 spelaren har dessutom radio, bandspelare samt en hel del mer eller mindre användbara program.

Beträffande dockningsstationen så var naturligtvis inte ljudet det allra bästa, priset var ju därefter, utan ännu ett besök hos elektronikfirman utmynnade i ett par datorhögtalare som blev det slutliga lyftet för Kenneths experiment.



Trots allt stök och bök så är jag nu jättenöjd.



Julmarknad nr 2 i år!

Jag berättade i förra veckan om att jag var i Schwerin på dess julmarknad som reseledare. Den gångna helgen så var jag och Anne-Marie betalande passagerare i Kiel. Av någon anledning är jag inte heltänd på denna stad men julmarknaden var bra. Bra boende, bra mat och en fin bussresa gjorde ändå resan till en fin upplevelse.
Det var nära vi hamnade på handboll i Kiel, här finns ju nästan halva Svenska landslaget. Kiel leder, som vanligt, serien och man skulle möta Essen som ligger sist i serien. Inte alltför upphetsande och det visade sig att det blev en ointressant match 43-23 till Kiel. Skönt att vi avstod och sparade en slant på kuppen.
Arenan i Kiel rymmer c:a 12000 åskådare och heter idag Sparkassen Arena. Om-döpt från Ostsee Arena.




Kiels Julmarknad är väldigt fin. Här vimlar det av Svenskar, delvis tack vare Stena Lines Göteborgstrafik men givetvis också alla turistbussar och de som tar sig till Tyskland för egen maskin.







Turistbussarna har blivit ett alltmer viktig inslag för hotellen inte bara i Kiel utan i hela Tyskland.


På vårt (utmärkta) hotell Steigenber-ger anlände i helgen inte mindre än 5 bussar från Sverige.



Rota i Arkivet 2.

Min blogg för några veckor sedan innehöll en del intressanta foton. Jag tänker lätta upp stämningen även denna gång eftersom jag hittat ytterligare en del kul bilder.

Från Australien kom den här bilderna för något år sedan. Den nedre bilden ger kanske en tankeställare till de som har problem med sin dator.


På väg till julmarknaden i Dubai kanske, vem vet? Det är i alla fall en billig transport vågar man gissa!!

Datum/Städ-parkering

En gång i månaden så städas de flesta gatorna i Malmö. De flesta bilister jag känner har då och då råkat ut för P-böter vid en städdag, så även jag.

På Krutmeijersgatan i Malmö hade mitt företag sitt kontor och man fasade för att missa detta speciella datum vilket tyvärr hände någon gång.

Varje dag när det var tid för städning så stod där 4 á 5 bilar som P-vakterna snabbt lappade. Ni skall inte tro att P-vakterna kom släntande efter någon timme utan direkt så högg man till likt en polisraid mot maffian. Bra för dessa pengar behöver verkligen kommunen för att få sin verksamhet att gå ihop.

Ve och fasa, en städmorgon när jag kom till Krutmeijersgatan så f a n n s det inte en enda bil på städsidan. Hemska tanke, pengar som staden så väl behöver uteblir och vi skattebetalare riskerar att få höjda skatter tack vare att vi bilister blivit laglydiga. Och vad skall de stackars P-vakterna ta sig till iframtiden.

Skärpning bilister...



Krutmeijersgatan Malmö den 17 januari 2007



Till slut, dagens notering 17.12.2008 bensinpriset på Preem på Lorensborgsgatan i Malmö = 9.84


Vännen
Kenneth







Inga kommentarer: