tisdag 13 januari 2009

Min vän Abdullah









Min vän Abdullah.

Just hemkommen från en kryssning till Östra Medelhavet kan jag berätta att jag har en massa goda vänner i Egypten och Turkiet. Eller åtminstone hade. D.v.s. ända tills jag inte kände för att inleda en affär med vederbörande.

Låt mig förklara. Det går utmärkt att skapa goda affärsrelationer ute i Öknen d.v.s. som i mitt fall Pyramiderna utanför Cairo.

En massa Arabiska affärsmän attackerar mig och vill att jag skall ta ett foto av dem.

Det kostar ingenting säger man utan jag bjuder. Ok, hyggligt. Man knäpper bilden samtidigt som man tycker att Araben egentligen var rätt så hygglig och sticker till honom några Euro (jodå Euron är hårdvaluta här). Den nya vännen tittar djupt
i sin hand och utbrister "vad är detta"? Jag förklarar att jag tyckte att han var så hygglig att jag ville bidraga med en liten slant.

Min nya vän visade upp en helt ny sida. Vi var inte vänner längre. Jag var en snål jävel och den nya vänskapen vände snabbt till en hotfull situation. Så här fortsatte det under hela visiten vid Pyramiderna och i Cairo också vad det beträffade.

Det var ungefär detsamma i Turkiet d.v.s. i mitt fall staden Izmir, fast här var man inte lika aggresiva.

Till Kryssningen Från Italienska staden Savona, 12 dagars kryssning med superfartyget Costa Concordia. Nästan 300 meter långt, 3.700 passagerare och en besättning på c:a 1100 personer från i stort sett hela världen.

Strandhugg i bl.a. Katakolon, Rhodos, Cypern, Pireus (några mil från Athen), Izmir (Turkiet), Alexandria och Roms hamn, Civittavecchia. Start och avslutning i staden Savona c:a 20 mil från Milano.



Låter dyrt, eller?

Skall man ut på kryssning så kostar det givetvis en del såvida man inte som jag som relativt ny pensionär kan ge sig iväg med kort varsel. Som regel kommer det fantastiska erbjudanden i "sista minuten" Denna 12 dagarskryssning kostade 5.800 kronor i utsideshytt med balkong pr/pers. Då ingår nästan allt. Tre till fyra måltider per dag (och inte vilka måltider som helst, precis), underhållning i massor som show och musik samt en massa andra aktiviteter.

Det tillkommer dricks till personalen och detta kostar c:a 50 kronor/dag samt måltidsdrycker och utflykter. Utflykterna är inte speciellt billiga men mycket välplanerade och proffsigt genomförda. Det tillkommer givetvis också resa till och från avresehamn i detta fall Italienska Savona (1.600 med SAS t.o.r.) plus transfer till och från hamnen 600 kronor t.o.r.

Redan på Milano flygplats Malpenza fick vi kontakt med rederiets personal och kunde därmed koppla av och låta dessa ta om hand om oss. Suveränt.

Att träffa en massa människor!

Med på kryssningsfartygen finns människor från hela världen. Ryssarna t.e.x. kommer alltmer. Man ser oftast direkt när det handlar om nyrika ryssar. Man klär sig märkligt, åtminstone tycker jag det. Men för övrigt så gör dom inget större väsen av sig.


Kolla in dessa paranta damers skodon t.ex. Något för Svensk skoimport måntro?

Resans höjdpunkter!

Besöket i Cairo var den mest intressanta (och dyraste) utflykten. Denna enorma smältdegel till stad med c:a 15 miljoner invånare och med Nilen rinnande rakt igenom staden kändes annorlunda mot allt jag upplevt på mina tidigare resor.

Nåväl Burka är ju inget ovanligt, det ser man nästan dagligen här i Malmö men däremot getter på taken har åtminstone inte jag sett förr i Malmös bostads-områden.
Kontrasterna är enorma i denna jättestad.






Fast en del kulturella upplevelser var värda hela besväret menar många (herrar)..


Största besvikelsen!

I Turkiska staden Izmirs basarer upplevde jag en stor besvikelse när brodern till denna söta flicka berättade stolt att hon skulle gifta sig veckan därpå. Det var
bara att bita ihop och inse att man får nöja sig med det man har. Fast i ärlig-hetens namn är det inget större fel på det!!!



Sammanfattning.
En fantastisk upplevelse, allting fungerade perfekt. Rederiet Costa skall ha högsta betyg för en utmärkt kryssning. De utflykter som vi var med på, Cairo och Rom var mycket välplanerade och trots att dessa kostade en hel del så var de prisvärda.
Om man skall ha någon negativ synpunkt så är det kanske att fartygen börjar att bli för stora. Nästan 4000 resenärer plus besättning på c:a 1000 personer känns väl maffigt men som tur är så har (även Costa Cruises) mindre fartyg som är lika häftiga.

Vännen

Kenneth plus hustrun Anne-Marie
Foton: Kenneth, Anne-Marie och Abdullah




1 kommentar:

Monica Hansen sa...

Fina bilder på häftiga skor!