torsdag 14 mars 2019

Privatleasing bra? - Uppdaterad



Dagen före återlämningen städdag, skadan på bakskärmen ser man knappt

Men varning för fallgroparna
Uppdatering (14.3.2019) längst ner på sidan

Så var det dags att återlämna vår leasingbil efter 36 månader.
Jag hade redan påbörjat en blogg med för- och nackdelar.

Som det var förväntat så fungerade allt perfekt till oktober 2018. 

Då tänkte vi säga upp avtalet för de två sista månaderna januari- februari 2019.  

Detta skulle kosta oss 35% av resterande hyra, vilket vi tyckte var rimligt. 

Vi räknade med att bilen inte skulle rulla många mil dessa månader. 

Vi  skickade uppsägningen till DNB Finans (Peugeots finansbolag)

Men så enkelt var det inte.

En mailutväxling startade och nästan hela tiden med olika personer
 på finansbolaget. Den ena visste knappt vad den andre hade skrivit. 

Det märkligaste svar vi fick var att vi hade inte rätt att säga upp kontraktet. 
Det fick bara finansbolaget göra. 
(Alla mail finns sparade)

Vi läste igenom kontraktet gång på gång utan att begripa något.

Vi meddelade att för enkelhetens skull så fortsätter vi tiden ut
och alla var nöjda, nästan.

Vi betalade månad 35 och månad 36, vilket innebar att vi fullföljt
vår kontrakt och vi meddelade bilföretaget att vi ville lämna
in bilen den 28 februari 2019.

Vår fina bil för 36 månader sedan
Nu verkade allt frid och fröjd, eller?

Plötsligt kom det en hyresfaktura för Mars månad. D.v.s. 36 månaders
 leasingen blev till 37 månader!!!

Ett misstag givetvis och jag skickade några rader till DNB finans
och bad att dom skulle ta bort fakturan. 

Nej det går inte för ni tog ut bilen den 2 mars och då faktureras denna månad 
med automatik.

Jamen en 36 månaders leasing är väl 36 månader protesterade jag men då 
fick jag ett mail med kopia av det finstilta avtalet där det framgick att det blev 
en 37:e månad.

Säljarens roll?

Jag ville minnas att säljaren rekommenderade oss att ta ut bilen i början av 
nästkommande månad d.v.s. 2 mars 2016. 

Inte ett ord om att då utlöses en 37:e betalningsmånad. Bilen kunde
vi ju inte ha för då fanns det ingen vagnskadegaranti kvar.

Det är sällan jag blir förb.... men nu blev jag det. Tog telefonen 
och ringde DNB Finans.

Fick kontakt med en man som förklarade att så ligger det till, detta står ju
 i kontraktet och då får du skylla dig själv.

(fotnot. Kontraktet får man först vid leveransen 
och då är skadan redan skedd) 

Jag kommer att gå till pressen direkt med detta och då får 
ni skylla Er själva svarade jag och la på luren.

Det tog några minuter så ringde DNB Finans, en av cheferna
tror jag. "Du kan riva fakturan, vi har makulerat den".

Till den stora dagen, den 28 februari 2019

Välkammad och med en fin tvättad och välstädad bil. Alla papper
 i ordning så lämnade jag in bilen till Peugeot i Mamö. 

Under mina 36 månader så hade jag kört 2300 mil vilket innebar 
 2200 mil under stipulerad körsträcka. 

Ett mervärde med över 10.000 kronor vid försäljningen av bilen.

Platschefen besiktigade bilen och sa "där är skador på bilen". 
Nja, svarade jag, menar du dessa på höger bakskärm, jag fortsatte 
detta är en uppgift för den som rekonditionerar bilen.

Det går inte att bättra utan vi måste lackera om skärmen och detta kostar
 1500 kronor. Jamen du tjänar mer än 10.000 kronor  eftersom jag kört så lite.

 Detta har inte med varandra att göra.

Betala i kassan annars bekräftar jag inte att bilen återlämnats.

Utpressning ren utpressning. Tråkigt att en fin upplevelse skulle
sluta så här.

  Bilen, pappren, nycklarna och en nyligen betald vägskatt
finns nu hos Peugot Malmö.


Hur det slutar vet jag inte men DNB Finans liksom Peugeot  är
historia för mig. 

Synd. Bilen fungerade perfekt hela tiden och verkstaden på
 Peugeot har man all anledning att känna sig stolta över.

Fortsättning följer - kanske!

Mitt CV: 

27 år i bilbranschen som bl.a ansvarig för finansiell leasing på Hedbergs bil, delägare
 i Brorsons bil i Trelleborg (Mercedes/Nissan). 

Värderingsman på Sydsvenska Handelskammaren (ett hedersuppdrag) i Malmö 8 år. 

Vi upplevde många fina minnen med vår Peugot. Synd att det slutade så här. 

UPPDATERING

En god vän berättade att han läste sitt Leasingkontrakt noggrant efter att
tagit del av denna blogg. Vännen leasar en Audi och noterar att utöver övermil 
så betalar man 5 kronor milen vid lägre körsträcka än vad bilen leasades på.

När det gäller skador så är typ parkeringsskador av mindre
art acceptabla med tanke på att bilen är tre år vid återlämnandet. 

På Audis/WW/Seat/Skodas hemsidor finns också exempel
på vad som menas med skador.

Jag har skickat brev till Svenska Peugeot den 2 mars men 
ännu ej fått någon rektion på detta. 


  


















  


Inga kommentarer: