torsdag 29 oktober 2015

Saknar Du syselsättning?



Sysselsättningsbrist?

Just nu försöker jag att räkna ut hur jag skall hinna med allt jag har 
framför mig och även bakom mig. Bakom mig? Jo sådant jag börjat 
på men som ännu inte är klart.

Trots allt jag har i huvudet så är det faktiskt skönt att koppla av med
ett pussel då och då. Anne-Marie är tokig på detta med att lägga pussel
och jag smittas av detta och producerar pussel på löpande band.

Hur då? 

Jag älskar ju att fotografera och vissa foton tycker jag att dom är
värda ett bättre öde än att bara sparas i dokumentmappen. 

Fuji tillverkar pussel till överkomliga priser, 80 kronor + frakt för ett
pussel med nästan 300 bitar.

Det är bara att leta fram ett bra foto och skicka in detta.


Ett pussel som ser mycket svårt ut men som var enklare är
det ser ut är denna bild från en Moské i Abu Dhabi.

Här följer ytterligare några av de bortåt tjugo pussel som jag 
beställt av Fuji Direkt. 
















Ovan ett foto från Orlando, bra moln och många detaljer. Ändå hade jag
ganska svårt att få det på plats.

Detta med himmel kan vara svårt. En helt klar blå himmel kan nästan 
vara omöjligt att lägga, man har inget att gå på. Det bör finnas lite moln. 

Jag borde kanske tillägga att vi har inte bilden framför oss när vi lägger 
pusslen men givetvis finns denna ändå i minnet även om detta inte är
vad det varit.

Sysselsättningsbrist? Jag? nej!

Själv har jag dock ingen sysselsättningsbrist, fullt upp med att hinna
med dagarna. Facebook är på gott och ont. Bra är det att snabbt få ut 
ett budskap till många.

 Exempelvis min varning för en månad sedan för ett infekterat mail 
från PostNord (fast det kom inte från PostNord). Se tidigare blogg.

Jag bad att läsarna av min varning skulle dela varför jag fick 41 000
delningar och massor med tummen upp, flera tusen. Inte nog med 
det så ville 7 à 800 bli vän med mig hur nu detta kunde komma sig. 
Jag ägnade nästan en dag att radera. Jag klickade ja på en 20 till
 30 förfrågningar men sedan dröjde inte länge förrän man undrade 
varför man skulle vara vän med mig? Fullt förståeligt.
Nog tjatat om detta.  

Windows 10

Jag tror att de flesta med Windows programvara fått erbjudande att 
ladda ner Windows 10 gratis. Generöst och efter ett antal påstötningar 
och ett besök hos min eminente frisör Gordon som hade laddat ner 
programmet och sade sig vara nöjd, så beslöt jag att också ladda ner 
Windows 10 på båda mina datorer.

Jag har genom åren noterat att har man ett program som fungerar
så skall man inte ladda ner denna typ av uppdateringar om det inte
är absolut nödvändigt. Därför var det med en viss oro som jag på-
började nedladdningen. 

Sagt och gjort, eftersom man kan återställa datorn till det ursprungliga
 läget så kändes det Ok.

Nu har jag haft Windows 10 en vecka och mina två datorer har inte 
precis hoppat högt, inte jag heller, konstiga saker har uppstått.   
Att man får göra en massa inställningar räknar man med, men att 
vissa program slutade att fungera gjorde mig orolig. Som tur är så 
har jag sparat dessa program och därmed lyckats att installera
dem igen. Men att min utmärkta webbläsare Opera kraschade 
i min Laptop var inte kul. Installerade detta på nytt och det 
fortsatte att krascha.  

Jag beslöt mig för att återställa till mitt perfekt fungerade Windows 7 
på den ena datorn men då varnade återställningsprogrammet mig 
att jag fick bereda mig på att lägga in vissa program på nytt,
varför jag backade.

Snacka om sysslolös. 

Nu återgår jag till att redigera videoinspelningar från Amiralens Storbands  
konsert i Tryde kyrka (24 oktober) tillsammans med två körer, 
Ensemble VOX och Tomelilla Koralkör.


Körernas ledare Susanne Larsson (till höger) i underbart vackra 
Duke Ellington låten Heaven var en av konsertens många höjdpunkter

 (Ni hittar den liksom några andra höjdpunkter från konserten om Ni
klickar på länken nedan).


De två körerna består av c:a 25 sångare


Det var trångt vid altaret men det gick ändå förvånansvärt bra.


   Ni hittar videorna på 

Beträffande Amiralens Storband så har man ytterligare tre
 konserter i år. 

Söndagen den 15 November 

ÅvanpÅ Staffanstorp Välgörenhetskonsert arrangerad av 
LionsClub Vikingen Staffanstorp. 

Söndagen den 29 November  

Ystads Teater med Tema Harry Arnold och Frank Sinatra 

Onsdagen den 2 december

Öresundsterminalen en s.k. Öppen Repetition 
entré 50 kronor. 

Vännen Kenneth
foton undertecknad


PS! Vill Du veta mer om Amiralenbandets konserter så skickar
vi gärna det senaste Nyhetsbrevet.






Inga kommentarer: