söndag 1 mars 2015

När resan är målet: 2




"Nog finns det mål och 
mening med vår färd -
men det är vägen som
är mödan värd"

Karin Boye

Avdelning 2: Havet

Min förra blogg handlade om tågresor. Lugnt skönt avkopplande
åtminstone för det mesta.

Havet är mer spännande t.o.m. ibland dramatiskt men för det mesta
en både intressant och spännande upplevelse.


Om man bortser från ovanstående dramatiska bild som är hämtad
från nätet så är det oftast behagligt att färdas över de 7 haven.


Fast det räcker med en liten tur på Spree genom Berlin för att må 
bra.  


Att pendla till och från staden och jobbet känner många till. 
Stockholm, Oslo eller till Spanska La Coruna (bilden) eller 
annan stad är för många avkopplande. 

MS Sagafjord, foto nätet.
En liten dagsutflykt i Roskildefjorden med "Det Kolde Bord" och 
Gammeldansk är en klassiker. 


Rundan i Malmö, en annan klassiker som Malmöturisten gärna utnyttjar
eftersom min stad numera saknar Rundtursbussar, märkligt nog.


I Rotterdam så är turistbussen användbar både på landsvägen och i
hamnen. 

Gedser - Rostock

Scandlines trafikerar denna populära sträcka. Man har idag några slitna 
färjor i trafik på leden. 

Foto Nätet
Scandlines beställde för ett antal år sedan två nya moderna färjor som
skulle sättas in på denna allt viktigare led. Detta skulle ske för två á
tre år sedan.

Dessa fartyg togs aldrig i trafik, anledningen till detta var att specifika-
tionerna som Scandlines ställt vid beställningen stämde inte. Fartygen
var bl.a. för tunga, vilket skulle innebära att man inte kunde ta det
tonnage som fartygen var avsedda för. Fartygen skulle också bli 
instabila och driftskostnaderna skulle bli för höga.

Scandlines vägrade givetvis att ta emot fartygen och det stora varvet
i Stralsund tvingades i konkurs.

Scandlines fortsätter med andra ord att trafikera leden med Prins Joacim
och Kronprins Frederik. 



Dessa färjor har fräschas upp och fungerar utmärkt, trots åldern, på leden.

Lite större färjor
Finlands- och Oslofärjorna

Då talar man bl.a. om 
Finlands- och Oslokryssningar

Dessa färjor är nästa lika fina som ett riktigt kryssningsfartyg. Med vissa
undantag.  

Ett av undantagen är att ett riktigt Kryssningsfartyg tar inga bilar och 
har inget bildäck.

Birka Cruises är ett av de rederier som kallar sig för ett riktigt
Kryssningsfartyg. 



Med all rätt eftersom deras (enda passagerarfartyg) fartyg Birka gör
ibland regelrätta kryssningar i Östersjön, t.o.m. så har fartyget angjort
Köpenhamn några gånger på senare år.  


DFDS Seaways två fartyg trafikerar leden Köpenhamn - Oslo. Komforten
och maten mm ligger i nivå med Finlandsfärjorna. Däremot så hugger
man för sig rejält för dryckerna i barerna. 


Viking Grace, ett av Viking lines många fartyg som trafikerar Östersjön.

Kryssningsfartyg

För 20 - 30 sedan var kryssningar något mycket exklusivt, något som inte
alla kunde uppleva då det anses vara mycket dyrt.

Idag så är Kryssningar vardagsmat för väldigt många. Dels för att rederierna
byggt större och större fartyg och att det inte längre är krav på att klä upp
sig vid måltiderna. 

Priserna är på samma nivå som en vanlig semesterresa till södra Europa,
och det mesta ombord, shower, musik, måltider ingår i själva kryssningen.

Dessutom så har folks semestervanor ändrats så att det inte längre är 
få förunnat att resa till exotiska länder som Thailand, Japan, USA (om
man nu kan kalla USA för exotiskt).


Det kanske mest kända kryssningsfartyget är nog Costa Concordia. 
Tyvärr p.g.a. den tragiska katastrofen i Medelhavet.

Cunard rederiets Queen Mary och Queen Elizabeth ansågs i många år
som Creme de la Creme när det gällde kryssningar och fartyg i linjetrafik.
Le Boreal ett av de exklusiva kryssningsfartygen


Queen Mary i Öresund mellan Helsingör och Helsinborg

Rederier som är populära på våra Breddgrader är de Italienska MSC och Costa. 
(Nu skriver jag Italienska men det är en sanning med modifikation, 
de flesta rederierna har Amerikanskt delägarskap). Sedan har vi Norwegian 
(som bara har namnet gemensamt med det Norska flygbolaget), 
Holland America Line och Celebrity.



Det amerikanska Princess rederiet, liksom Tyska Aida är också några av
jättarna liksom Royal Caribbean som har världens största kryssningsfartyg
i sin flotta.


Aidas kryssningsfartyg är stora och ständiga gäster i Köpenhamn
Vilket rederi är bäst?

Denna fråga får jag ofta. Ärligt talat så är den jättesvår att besvara. 
Så mycket kan jag dock säga att vi har aldrig varit missnöjda efter en kryssning.

 Det kan förvisso vara en och annan sak man retar sig på men 
sammantaget så är det alltid trevligt att kryssa.

Gnällspikar finns det alltid som bara ser allt i svart men detta
 gäller nog alla typer av resor som de är ute på.

Jag tycker, att om man ser på vad det kostar att kryssa och allt man
 får för pengarna så måste detta vägas in. 

De stora tidningarna Expressen och Aftonbladet har ibland reportage 
från Kryssningar. Dessa tycker jag ofta är uppblåsta för det hand-
lar inte om journalistens egna pengar och då är det svårt att ta
till sig dessa recensioner. Oftast handlar det om de dyraste alterna-
tiven som erbjudes och som bara en bråkdel av kryssningspassa-
gerarna har råd att ta del av. 

För oss så är ekonomin ett tungt vägande skäl när vi skall boka
en kryssning.

Helst balkonghytt men i nödfall så går det också bra med utsideshytt.

 Däremot insides hytt är inte kul, för mig är det Ok när man bara åker
 över natten som när man reser till Oslo från Köpenhamn.  


Senaste Kryssningsmode

Att färdas med ett kryssningsfartyg som bland annat drivs med havets 
vindar. Denna typ av fartyg syns lite då och då. Kryssningarna är
 mycket dyra eftersom fartygen tar färre passagerare än de van-
liga Kryssningsfartygen.


Katamaraner

Dessa slog igenom med dunder och brak på 90-talet. Dom finns fortfarande
i trafik även om många rederier sålde av dom p.g.a. höga oljepriser.


Den som finns närmst inom synhåll för oss Skåningar trafikerar
Ystad - Rönne .

Flodkryssningar

Ett säkert kort att satsa på inte minst att man slipper att bli sjösjuk om
det stormar. Man lägger oftast till mitt i byn!  

Fyra flodkryssningar har jag hunnit med (19 havskryssningar). För mig
så har det varit Donau, Rhen, Mosel och Main.



Summering

Detta ämne kan bli till en hel bok, det finns massor att ösa ur. 

Jag skulle vilja berätta om kryssningsterminaler, vilka som jag gillar
men detta är även ett omfattande ämne. Hur man tar sig dit och hem.

Så mycket kan jag dock avslöja att jag tycker att Barcelonas terminal
 ligger i topp i alla avseenden.

Stormarna

Man behöver inte kryssa över Atlanten om man vill uppleva en storm,
det räcker att ta en tur med Hurtigrutten eller varför inte åka till
Visingsö från Gränna.


foto nätet

foto nätet

Nästa Blogg handlar om flyg och sedan kommer en om bussresor.




Bästa Hälsningar
Kenneth

Har ni något att fråga om maila mig
keam@bredband.net

Mer om kryssningar på min blogg för c:a 1 månad sedan.

foton Undertecknad + nätet (där det finns angivet) 

Inga kommentarer: