måndag 11 mars 2013

Fullsatt konserthus

All The Way med Viktoria Tolstoy och Petri Soikkeli 

Musik utan "ballonger"

Efter att genomlidit en massa (jag kan inte hålla räkningen) deltävlingar
och fan vet jag, lördag efter lördag så var Söndagskvällens fullsatta konsert
i Malmö Konserthus befriande med två av Malmös folkkäraste Storband
 (Z-Big Band och Amiralens Storband) på scenen samtidigt. 

Förlåt mig alla Ni miljoner som älskar Melodifestivalen men 
handlar detta egentligen om musik? 

Eller är det dansare, eld, ballonger och allehanda spektakel som lockar? 

Handen på hjärtat 
vad har detta med musik att göra?

På Mamös Konserthus bjöds publiken på en hejdundrande föreställning.
Några av landets finaste solister Viktoria Tolstoy och Nisse Landgren
med världen som arbetsfält såg till att publiken fick valuta för pengarna.

De två Storbandens egna vokalister Christina Nordstrand, Petri Soikkeli 
och Staffan Sjöholm skall också ta åt sig äran för kvällens succé.

Jag har i tidigare blogg skrutit med att Malmö har hela 8 storband. 
Förvisso så spelar en del musiker i flera band men det finns ändå
en uppsjö av fina musiker i Malmö mycket tack vare vår närhet
till Köpenhamn.

Konserten då?

Att ha två Storband på scenen samtidigt är häftigt framförallt
när man spelar samtidigt. Gårdagens konsert startade med 
Harry Arnolds signaturmelodi Stand By. Denna är så att det
går kalla kårar längs ryggen när ett Storband drar igång den.

Men tala inte om när två storband, d.v.s. åtta Trumpeter och
 lika många Tromboner plus två Saxsektioner (tio man) och
 dubbla komp, drar på. Då gäller det att hålla i hatten.


Viktoria Tolstoy och Amiralens Storband med Bertil Palm på flygelhorn. 

Z Bandet främst till höger, Nisse Landgren och Viktoria Tolstoy
och Amiralens Storband (foto: Undertecknad).
Detta med två  storband på scenen är förvisso inte helt ovanligt.
I Malmö så har Gunhild Carlings Storband drabbat ihop med 
Roger Bergs dito, även detta i fullt hus.

I Köpenhamn så Brukar också Danmarks Radios Storband 
bjuda på Big Band Battle.
  
Viktoria och Nisse framför Amiralens Storband som är fulla av
beundran över vad dom hör. 
Kvällens Höjdpunkt

Kvällen bjöd på många höjdpunkter men sista låten som var ett extra-
nummer "Let the Good Times Roll" arrangerad av Roine Johansson
(Christinas man) tog enligt min uppfattning priset. En happening
med alla musikerna samtidigt på scenen.





Ett videosmakprov 


En bejublat inslag, Christina och Staffan i The Lady is a tramp

Inte bara musik 

Till en lyckad konsert behövs någon som kan knyta ihop det hela.
Harry Arnoldsällskapet som arrangerade denna afton har förmånen
att ha en av landets bästa jazzkännare på hemmaplan, 
Jan Olsson (Jolson).

Jan har förmågan att på ett humoristiskt sätt få både musiker
och publik med sig. Det handlar inte bara om en massa ointressant
tjafs utan här gäller det att lyssna så att man inte missar något.

Det är bara att gratulera publiken och Harry Arnoldsällskapet att vi 
har Jan här på våra breddgrader.

Jan kommer ursprungligen från Värmland och via Stockholm så kom
han till Skåne. Inte bara det utan även Viktoria och Nisse är också
Skåningar idag.  

Jan i samspråk med Z Big Bands ledare Martil Lavröd, i bakgrunden
Amiralens Storbandsledare Anders Åhlin
.  
Lägg den 9 mars 2014
 på minnet

Lägg detta datum på minnet. Då är det dags igen.
Konserthuset, banden och gästerna är bokade.


Åter till verkligheten

För att återgå till Ballong festivalen så drar SVT ut på denna så
 att licenspengarna inte räcker till utan har man mobiltelefon eller 
surfplatta så skall man minsann betala en extra tittaravgift.

Helt sjukt 

Varför skall man betala för något som borde vara ren service för 
tittarna? Jag menar att telefonen eller surfplattan kompletterar 
TV:n därhemma.

 Missar man nyheterna eller lokala nyheter så är det bra service 
att se detta i efterhand men att betala för detta är en ren 
utpressning. Eller man kanske följer en serie och missar ett
avsnitt då är telefonen och surfplattan bra. Man kanske t.o.m. 
(hemska tanke) missat en deltävling i melodifestivalen.


Fast är man ett Public Service företag så vore det naturligt 
att visa att man menar allvar med detta ord.

Ha det så bra
Kenneth

Ps, Klicka på bilderna så förstoras dessa
  Se även bloggen från den 2 februari i år

Tack Harry Arnoldsälskapet
bra jobbat 


4 kommentarer:

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!

Det verkar som du har missförstått det med TV-avgift för surfplatta och smartphone. Den TV-avgift man betalar gäller för hur många apparater som helst i hushållet och således även surfplattan och telefonen. Det är bara om man nu inte betalar TV-avgift för att man inte har någon TV-apparat man nu måste betala sådan om man har dessa andra utrustningar för att kunna se TV.

Så du kan lugnt och utan kostnad även i fortsättningen välja TV-n eller surfplattan.

För min del tycker jag det bara är rättvist. Alla som kan titta på TV skall betala TV-avgift, men bara en sådan.

Dessutom är det inte SVT som bestämmer över TV-avgifterna utan Radiotjänst.

Hälsningar
Staffan

Kenneth Svensson sa...

Tack för klarläggandet Staffan. Av informationen som kommit genom div. dagstidningar så är det nog fler än jag som missuppfattat det hela. Får väl rätta till detta i nästa blogg.

Hälsningar
Kenneth

Staffan Sävenfjord sa...

Ja, när jag googlade för att leta fram fakta fann jag att det var väldigt många media som missförstått på samma sätt. Men Radiotjänst vet förstås (sista stycket): http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/

De flesta klagomålen på de nya reglerna kommer just från dem som redan har TV och betalar TV-avgift och således inte behöver betala något mer. Det vore ju tråkigt om någon på grund av dålig information skulle betala dubbel avgift i onödan.

Hälsningar
Staffan

Kenneth Svensson sa...

Skönt att det inte bara är jag som missuppfattat det hela.
Då kan jag lugnt luta mig tillbaka och kolla in lokala nyheter på min surfplatta.

Jag har nu flyttat min ilska till mina mailadresser som jag just nu kämpar för att få till att fungera.

Man måste alltid ha något att reta sig på tydligen.

Ha det så bra
Kenneth