lördag 17 november 2012

En ny kamera, igen!



En ny kamera, igen!

Ni som följer min blogg vet att jag är mycket fotointresserad. Jag har ett
antal kameror, dock inga superdyra sådana. Priserna har ju sänkts och
sänkts så idag kan man t.o.m. köpa en 10 megapixlars kamera för en 
bra bit under tusenlappen.

Min nya kamera är ingen dyr sådan men ändå mycket spännande.

Det är en Hero 2 vilket innebär att man kan bl.a. fästa den på någon
bilruta med hjälp av en kraftig sugpropp och sedan sköter den sig
mer eller mindre själva. I första hand så använder jag den till att filma
med men den har också fantastiska fotoprogram där man bl.a. kan
ta 10 bilder per minut alternativt en var minut eller två eller fler
minuter. 

Kvalitén blir HD och man kan ställa in olika vinklar d.v.s. en kraftig
vidvinkel om man så önskar.

Jag har läst och läst instruktionsboken jag har testfilmat med 
olika resultat men nu tycker jag att jag fått bra grepp om den.

Denna typ av kameror har blivit mycket vanliga speciellt i
bilsport där man har kameror lite varstans i bilarna.


Som Ni ser på bilderna så är det en pytteliten kamera.

Jag har också noterat att kameran kan lugna stressade bilister som
den bilist som tog bra sats bakom mig, när jag körde i 50 km/tim, och
skulle köra om när denne plötsligt tvärbromsade. Troligtvis i tro av att
jag var en civilpolis då han antagligen noterade min kamera.

Jag köpte kameran på SIBA som just nu kör en massiv reklam för
denna på nätet.

Priset var 1990:- inkl sugpropp och en massa tillbehör. Minne ingår inte
 så det innebar en merkostnad på 349:- kronor för ett 32 GB SD Card.


Jag har lagt in två videos på min Youtubesida. En treminuters
demovideo och en 11 minuters rundtur med bilen i Malmö. 
Den senare är något seg men jag tror och hoppas att folk
utifrån kollar in denna eftersom här finns en hel del informativ
reklam för vår stad. Se den gärna och njut av den sköna 
musiken.
     


Mer om kameran på nedanstående länk:
www.gopro.com

Bästa Hälsningar
Kenneth

Missa inte min fotoblogg:
www.kennethsvardagfoton.blogspot.com





Inga kommentarer: