Gamla Goda tider
Det är ju nu drygt 12 år sedan Öresundsbron invigdes. Det tog
hela 12 år innan man insåg att det var för höga priser för att åka
till Köpenhamn för några timmar.
Som jag berättat tidigare så har man infört lägre priser 230:- t.o.r.
för den som har Brobizz. En sextimmars regel. Denna gäller dock
efter kl 18 vardagar och hela lördag och söndag. Nu lär detta
enbart gälla vinterhalvåret såvitt jag förstår.
Man missar dock en annan viktig grupp, d.v.s. de som inte
har en Brobizz, för dessa så kostar det fortfarande 720 t.o.r
Här borde man sänka priset vid dessa förutsättningar.
Öresundsbrons organisation har varit mycket trög och diverse
förhandlingar genom åren angående busspriserna har alltid
strandat tills för några år sedan. Jag var i många förhandlingar
med Öresundsbron (i egenskap av att sitta i styrelsen för
Skånes Bussbranschförening) för att få till stånd en liknande
regel för bussar som personbilar fått idag men dessa priser
skulle gälla hela dygnet och alla dagar året om.
Anledning var den att skulle man ex.vis kör över en grupp
till Kastrup så fick man betala fullt pris i båda riktningarna.
Man körde ju nästan alltid med tom buss tillbaka.
Det innebar att själva broöverfarten oftast var dyrare än
busshyran.
Detta har man ändrat på men först efter många år.
Hösten 1998 så besökte företagsledningen för varvet i Cadiz Öresundsbron. Det var i Cadiz som Bron byggdes om man undantar själva högbron. Min "lyxbuss" i bakgrunden. |
Till rubriken
Den gamla goda tiden!! Nja, Öresundsbron är en välsignelse.
Tyvärr så skulle denna kommit långt tidigare men bättre sent
än aldrig.
Det finns dock många minnen förknippat med färjorna.
Sista färjan från Dragör avgick kl 22. Jag vet inte hur många
gånger man satt med hjärtat i halsgropen för att inte missa
denna. Det hände ett antal gånger. Då gällde det att köra
den långa omvägen via Helsingör-Helsingborg. Det behövde
inte handla om dålig planering utan ett försenat plan till
Kastrup, dåligt väder, bilköer och krockar.
Men det var inte bara detta utan oftast när man kom till
Kastrup så tog man bussen till Malmö. Vid ett tillfälle
när vi varit på långresa och landade på morgonen så blev
denna (led-) buss smockfull med passagerare och bagage.
Nåväl det var ju ingen längre bussresa utan bara till
och från färjan.
och från färjan.
Väl framme i Limhamn så steg en tullare ombord på bussen
och beordrade alla passagerare att hämta sitt bagage och
gå igenom tullfiltret.
Irritationen var mycket stor bland passagerarna och inte minst
busschauffören som insåg att en stor försening var oundviklig.
Kön till Tullfiltret blev jättelång och alla led. Då fick jag en
idé, "vi går genom rött" sa jag. "Jamen vi har inget att för-
tulla" kved Anne-Marie. Som Ni förstår så fanns inte en
enda människa i denna bana. Väl framme så frågade tullaren
vad vi hade att förtulla. "Jag är osäker på vad man får ha
med så jag tyckte att det var bäst att ställa sig i denna
bana"
Det tog en minut så var vi ute på gatan och klev in i en taxi
och tio minuter senare så steg vi in i vår bostad.
Kvällsposten
Jag har varit trogen läsare av Kvällsposten sedan 60-talet.
Jag har alltid gillat denna tidning fast numera så är det
mer en Stockholmstidning än en tidning för oss i Sydverige.
Det jag har uppskattat är dels krönikörerna och spalterna
som Erik Direkt och Ulf R. Direkt. Sporten var alltid på alerten
liksom både motor och resebilagan.
Idag så finns det inte så många som sätter några större spår
men en gillar jag skarpt, Staffan Wictorin. Hans krönikor vill
jag inte missa (Måndagar).
I gårdagens tidning så lyfter Staffan fram Kavlis Kräftost. Dessa
figurerar just nu i en reklamfilm. Det viktigaste budskapet i denna
reklamfilm är Riktig Ost och Riktiga Kräftor.
Staffan undrar "vad fan skall kräftost bestå av om inte av
Ost och Kräftor?
(fast enligt varudeklarationen endast 10% kräftor)
Till sist spana in länken nedan här får Ni från Ryssland en
lektion hur man inte skall köra bil (eller buss) vid ishalka
Kör försiktigt
Kenneth
Ps, spana in min youtubesida:
och min fotoblogg:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar