söndag 23 oktober 2011

Tillägg till förra bloggen




Tillägg till förra bloggen

Dagens händelse har inte uppmärksammats av många passagerare.
Gardiner var fördragna, dörrar låsta och en ström av passagerare likt ett lämmeltåg drog raka spåret till Restaurangen.

Några få hade dock uppmärksammat att det hände något ovanligt
däribland undertecknad. 

Några har dock hört ett skott, troligtvis ett varningsskott som avfyrats av någon av de beväpnade vakterna. Samma person berättade att vakterna bar K-pistar och att det kändes mycket obehagligt.

En sak tror jag att jag fått om bakfoten. Jag skrev att vårt fartyg
var det första kryssningsfartyg som passerat Suezkanalen sedan
 6-dagarskriget 1966. 
 Det skulle nog vara det första MSC Kryssningsfartyget som passerade Suezkanalen sedan 6 dagarskriget. Annars låter det orimligt

Beträffande räddningsövningen som vi strax innan vår händelse
så avslutades denna med:

"Om vi skulle råka ut för pirater så är det här i teatern alla skall samlas".

Detta har man aldrig tidigare sagt på en kryssning i samband med en räddningsövning.

Däremot en annan intressant sak, c:a 15 minuter efter vi passerat piraterna (klockan 12.12 lokal tid = 11.12 i Sverige) mötte vi ett fartyg i riktning mot Suezkanalen.

 Det verkade lite märkligt eftersom alla ventilerna på sidan sprutade ut vatten som ett slags skydd mot bordning. Fartyget var säkert förvarnat om vad som kunde hända.

Mina vana trogen så tog jag ett par bilder på detta fartyg och när jag för-
storade bilden så kunde jag läsa Nordic Apollo. Jag tycker att det står Malmö under namnet men det är för suddigt att bekräfta.

MS Nordic Apollo

Beträffande fartygets hemmahamn så utgår jag i från att detta skall vara lätt att ta reda på genom att googla.

Tack för idag

Kenneth
         

3 kommentarer:

Anton sa...

Tyvärr det är nog inte Malmö det står. Den info jag hittar är att hon har Marshall Island-flagg. Kanske står det Majuro, som är huvudstaden. Liknar ju tämligen Malmö.

Kenneth Svensson sa...

Du har nog rätt Anton. Hur jag än vrider och vänder på bilden så verkar det vara Majuro det står.
Detta är naturligtvis också rätt med tanke på fartygets flagg.
Synd för det hader varit trevligt
att möta ett Malmö fartyg.
Mvh
Kenneth

Anton sa...

Jag kan bara instämma, att möta ett fartyg i det farvattnet (eller för den delen ens något farvatten) skulle vara mycket häftigt. Tyvärr tror jag inte vi har särskilt många handelsfartyg med hemmahamn Malmö.