tisdag 4 maj 2010

Drömmen som gick i uppfyllelse


















Ännu en dröm förverkligad!

Den 9 april äntrade vi Thomas Cooks Airbus A330 på Arlanda för att snabbt och behändigt ta oss till USA och Fort Lauderdale.

Vårt egentliga mål var ju att på lååångsamt majestätiskt sätt återvända d.v.s. till sjöss.

Dvs en 15 dagars kryssning med Royal Carribeans Finlandsbyggda jättefartyg Independence of the Seas.
















Fartygets första angöring Ponta Delgada (Azorerna) Under två månader om året lever denna Ö upp för då besöker kryssningsfartygen hamnen på väg till och från Amerika.


Vårt jättefartyg hade 3500 passagerare plus c:a 1300 i besättning. Fullt till max med andra ord.
Vi lämnade Fort Lauderdales stora kryssningshamn Port Everglades den 11 april för att till att börja med uppleva 6 dygn till havs utan landkänning. Därefter via Azorerna - Madeira - Lissabon - Vigo (Spanien) fortsätta till den klassiska hamnen Southampton som ju framförallt är känd för sin utpost mot New York för Cunard Lines.






















Port Everglades världens största kryssningshamn. Ett trettiotal kryssningsfartyg förväntades att angöra hamnen denna helg.

Att uppleva sex dygn till sjöss är ju bara detta en utmaning för två landkrabbor som vi två Svenssons. Kortspel, läsning, nyinköpta (gamla) Wodehouse böcker, promenader på däck, underhållning, mat, mat och åter mat. Fast min egen tid upptogs mest av att studera en instruktionsbok till en nyinköpt SAAB Cabbe i Enköping på vägen till Arlanda. Sällan har jag väl studerat en instruktionsbok så ingående som denna gång.

Landkänning.

Ett dygn efter vi lämnat USA så kunde man se en Ö vilket visade sig vara Bermuda. Ett kryssningsfartyg skymtades också vilket kändes tryggt, en timme senare så var både Bermuda och fartyget försvunna och först efter ytterligare fyra dygn så fick vi kontakt med den Portugisiska Ö.gruppen Azorerna. Det tog emellertid ännu tolv timmar innan vi la till i staden Ponte Delgada huvudstad i Ö-gruppen.

















En skön syn. Ett annat kryssningsfartyg som korsade Atlanten siktades i höjd med Bermuda men det försvann snart i fjärran

Under den långa sexdagarsfärden hade vi tänkt att utnyttja någon av fartygets pooler rikligt. För detta ändamål så hade undertecknad inhandlat ett par nya eleganta badbyxor hos Nisses i Malmö. För undertecknad (ngt korpulent!!!) finns inga andra bra butiksalternativ såvida det inte handlar om inköp av slipsar, näsdukar o.dyl.

Fy vad man misstog sig. blåst, regn och t.o.m. storm på Atlanten, det skulle det väl inte vara vid denna årstid? Ni kan få ett smakprov på vädret på min Youtube- sida (adressen längre ner i bloggen).

Trösten var att fartyget verkade oberoende av dessa starka vindar. Våghöjden var dessutom inte speciellt hög och vinden var mestadels i fartygets längdriktning.

Men framför oss så återstod Biscayabukten och denna påstås vara riktigt besvärlig och mången sjömän fruktar denna del av Atlanten. För oss så var det den lugnaste biten på hela kryssningen och det verkade som någon gjutit olja på vågorna.


Vulkanutbrott på Island

Under hela kryssningen (nästan) så duggade TV nyheterna tätt om Vulkan-utbrottet på Island och inställd flygtrafik på hundratals flygplatser runtom i Europa. På vårt fartyg så fanns över 300 svenskar och många blev skärrade och undrade vad Globetrotter gör för att ta hem oss när kryssningen var över.

Herre Jesus varför oroa sig vi hade ju vid detta laget bara kommit halvvägs. Det visade sig att farhågorna var överdrivna för när vi kom till England så fungerade flyget igen. Det var t.o.m. så bra att vi som skulle flyga från Bornemouth slapp att vänta hela dagen vilket var tänkt utan vårt plan kom iväg tre timmar tidigare.
Någon sa "Grattis ni är dom enda som tjänat på Vulkanen"

Ombord.

Här fanns det mesta man kunde önska sig. Ett jättelik Shoppingarkad med Pubar, restauranger, glassbarer mm. Här fanns en isbana nästan stor som en Amerikansk hockey arena. En teater som rymde lika många som Stadsteatern (Malmö Operan) d.v.s. c:a 1500 åskådare. Minigolfbana, klättervägg, flumride, tennisbana, löparbana, boxningsring, gym. Karneval och Festival fanns på programmet och sist men inte minst firande av fartyget 2 års dag. Gratis champagne mm.
















Gallerian fartygets stora puls, här kunde man sitta på en öl alt. ett glas vin och bara kolla in folk.

















Is showen var av verkligt hög klass med ett otroligt tempo och flera Ryska och Amerikanska stjärnor på isen.



















Golf, flumride, klättervägg, basket/tennisbana




















No Problem!
















Att hålla reda på vilken dag det var var inga problem. När man steg in i någon av hissarna på morgonen så berättade mattan detta.


Globetrotter.

Globetrotter har hittat en fantastisk nisch med att erbjuda denna typ av kryssningar där allt d.v.s. flyg, transfers, hotell, kryssning och t.o.m. dricksen inräknad till mycket bra priser. När Kryssningsfartygen skall ta sig över Atlanten för att kryssa i Carribean alt. Europa så har dessa ofta gått halvtomma vilket är ett dyrt kalas för rederierna. Globetrotter gör ett jättebra jobb trots några gnällspikar men jag vågar påstå att 95% av alla deras resernärer är mycket nöjda.
Kul också att det Svenska inslaget på denna kryssning var stort. Att c:a 60% av resernärerna var från USA/Canada var inget konstigt c:a 20% Från England är inte heller något att säga något om, c:a 10% från övriga världen och från Sverige 10% är häftigt. Svenskarna märktes överallt vilket många i besättningen noterade.
För att inte bloggen skall bli alltför lång och torr så sparar jag lite till nästa blogg. Jag kommer att lägga in en del bilder på min fotoblogg de närmaste dagarna liksom det blir yttterligare några filminslag på Youtubesidan.
Vad kostade hela kalaset frågar man sig och detta kommer jag också att redovisa i kommande blogg. I föregående blogg nämnde jag en del av detta.

På hemmaplan då?

Till slut vad händer på hemmaplan? Amiralens Storband kommer att bjuda på en härlig Vårkonsert den 26 Maj. I år har man flyttat till Limhamns Folkets hus och i år så kommer en entréavgift på 100:- vilket gör ont i Amiralenbandet som i 38 år bjudit på entrén. Vi hoppas dock på en förståelse från vår trogna publik.


Forts...
Vännen
Kenneth

Länkar:






Inga kommentarer: