tisdag 16 februari 2010

Urbra, Fantastico, Kanon!!!



Veckans Youtubetips:
Egna uppladdningar: 8-bones (=8-tromboner mm)
Favoriter: Hjalmars revy






klicka på ovanstående ruta så kommer Du till min youtubesida.


Urbra, Fantastico, Kanon!!!


















(Palladium Växjös vackra salong, perfekt lämpad för musik av all slag).

Ovanstående häftiga omdömen kan man läsa på Föreningen Jazz i Växjös hemsida när man betygsatte Amiralens Storbands konsert där den 14 februari i anrika biografsalongen Palladium.

Ovanstående rader är signerade Björn M som finns med i Jazz i Växjö, vilka stod som arrangörer till föreställningen.
För att citera Björn M. vidare så skriver han "Jag fick mitt lystmäte tillgodosett men ville ändå ha mer när allt var slut! Två extranummer! Bara det säger väl en del"

Som om inte detta var nog så spädde Smålandsposten på med en utförlig recension där man bl.a. kunde läsa "Att det handlar om vård av traditionerna framgick med all tydlighet när Amiralens Storband från Malmö spelade inför ett nästan fullsatt Palladium på söndagseftermiddagen"

Vill Ni ta del av hela härligheten så gå in på: http://www.smp.se/ Klicka in Er på kultur.
Växjö Jazz adress är http://www.jazzivaxjo.se/ och här klickar Ni in er på Aktuellt program.

















Bengt Håkansson en av bandets saxofonister med förflutet i Leif Uvemark Big Band.

Herregud, gör han inte annat än lyssnar på musik undrar Ni nog lite till mans? Ibland undrar jag också detta. Men jag fotograferar, bloggar, jobbar med hemsidan (fast lite slött då och då), filmar och lägger in inslag på min Youtubesida, skriver i Harry Arnoldsällskapets tidning Stand By (en riktigt bra tidning för de som älskar musik i Harry Arnolds anda, detta trots mina inslag skall tilläggas). Vad gör jag mer? planerar bussresor (numera av det enklare slaget) kör buss en och annan gång, är reseledare också detta allt färre och färre och nu även utbildar Raggen i Microsoft Flygsimulator. Mer om flygsimulatorn längre ner i bloggen.

Puh! jag som trodde att man kunde ligga på sofflocket när man blir pensionär...

Fotobloggen.

Ni kanske känner till att jag har en sidoblogg till denna, en fotoblogg, dit vänner skickar foton. Det är ojämt med tillflödet av foton då och då så här får jag själv gripa in med egna foton.

Just nu är jag inne i en sådan period och jag kämpar hårt med att uppdatera den. Då kom jag på att här finns så många äldre inslag så varför bara kämpa för att få in nya hela tiden.
Gör som jag, gå tillbaka för det finns att ösa ur. Jag misstänker att många besökare av mina bloggar kanske bara kollar in dessa då och då, därför rekommenderar jag Er att ta en rejäl koll i min fotoblogg.



Microsoft Flygsimulator.

Jag har ett förflutet som gammal flygcertifikatsinnehavare,ingen större konstighet för jag flög "bara" småflygplan när det begav sig. I slutet av 90-talet (kanske t.o.m. tidigare) så kom det
ett datorspel från Microsoft, Flygsimulator, som jag genast rusade iväg och investerade i.
Jag konstaterade snabbt att detta var inget vanligt TV spel utan nästan en riktig flygsimulator fast enkel sådan.
För att klara av detta så fodrades det vissa grundläggande flygerfarenheter. Vartannat år så kom man ut med en uppdaterad version ända fram till för några år sedan. Jag har köpt varje version efterhand och så fort jag har lite tid över så flyger jag.











foto:nätet



Riktigt så avancerat är det inte såvida Du inte hyr in Dig i en riktig flygsimulator på Kastrup, men det är en annan historia.

Raggen.

Nu till vännen Raggen. Han hälsade på på mitt kontor när jag hade mitt reseföretag och just då var det ovanligt lugnt varför jag flög en liten runda. Raggen blev jätteintresserad och fick en liten lektion, han fattade väldigt snabbt vilket imponerade på mig för Raggen hade bara lite datorvana och är inte direkt ung om man får uttrycka sig så.















Raggen tycks vara bra på allt han företar sig. När han inte lyssnar på musik, flyger i simulatorn så fotograferar eller filmar han.

För c:a en månad sedan så gav jag Raggen ett av mina program och nu sitter han därhemma och kämpar med att lära sig flyga simulator. Jag har varit hemma hos honom några gånger och fler blir det.
Jag kan lova att det är inte lätt att lära sig simulatorn. Den är otroligt verklighetstrogen med allt, dvs flygplanen (ex. Boeing 737-777-747), flygplatser (tusentals), tankningar, väder, trafikledning, starter och landningar mm.
Jag vet att många har köpt dessa simulatorer och på sin höjd lyckat starta och landa en liten Cessna. Men att starta en Jumbojet från Kastrup för att flyga till Heathrow är en helt annan sak.

Hade jag haft mer tid så skulle jag startat någon form av utbildning i dessa simulatorer för att hjälpa alla dessa som har sina simulatorer liggandes bortglömda.
Nu har produktionen från Microsoft slutat och åtskilliga medarbetare fick lämna företaget. Anledningen till detta var att man hade kommit så långt att man betraktade dessa flygspel som fulländade.

Vännen Kenneth

Här kommer andra bra länkar:

http://www.amiralensstorband.se/

http://www.kestravel.se/

För större bild: Klicka på den

För större ruta: Tryck ner f11 knappen (gör detsamma för att minska rutan igen)

foton: Kenneth Svensson + 1 från nätet



Inga kommentarer: