torsdag 4 februari 2010

Inte mycket att berätta om, eller?




Missa inte min Youtubesida, massor med underhållning:
VECKANS FAVORITER:
Uppladdningar = mina egna: Petri och Doxy Music
(2 inslag)
Favoriter = nätet: Galenskaparna i Trögfattarföreningen
Peka bara på visa alla under resp rubrik.


Musik snöstorm mer musik, snöstorm igen!


Jag har varit slö de senaste dagarna. Hoppas att jag varit ursäktad för vintern i kombination med sena häftiga musikkvällar, inställd konsert, snöstormar, snö, slask en tömd pulversläckare i mitt garage har aktivt bidragit till denna situation.

Det hela började förra måndagen med besöket på Paradise Jazzklubb, se förra bloggen.

Sedan fortsatte det med den inställda konserten på Öresundsterminalen, även om denna i förra bloggen.

Köpenhamn igen på Lördagen.

Jag hade köpt biljetter sedan lång tid tillbaka till en konsert i det nya fina Konserthuset i Köpenhamn. Det var DR Big Band förstärkt med 25 strygere d.v.s. fioler från Symfoniorkestern + ytterligare 5 icke strygere. Till detta en gästartist Randy Brecker. Jag hade aldrig hört talas om denne musiker förr, hade inte ens koll på vilket instrument han hanterade, svagt kanske men så var det.





Randy Brecker

Randy Brecker hanterade en trumpet och flygelhorn. Men hur han gjorde det! Inte en
enda falsk ton under hela konserten.
Det var äckligt perfekt som min trumpetande
vän i Amiralenbandet Bertil Palm uttryckte det. Det var bara att instämma och se glad ut.




Till detta ett fantastiskt konserthus och kanske ett av världens bästa Big Band som man själv uttrycker det. Tre svenska musiker, Vincent Nilsson trombone och trumpetande bröderna Gustavsson, Anders och Christer f.d. Måndagsbandet.

















Det blev en fantastisk föreställning med många vackra ballader. Världens bästa Big Band? Det vågar jag inte svara på men en sak är säker bandet håller absolut högsta superklass.

Måndag = Monday Night Big Band.

Måndag kväll och besök på Mattssons Musikpub i Malmö. Gästartist Fröy Aagre från Norge. En söt och väldressad ung dam med hela världen som arbetsplats. Fröy hade med sig sin Sopransax och ett antal arrangemang och låtar.

Det var knökfullt och intresset för denna söta världsmusiker var mycket stort.











Fröy var onekligen en mycket skicklig musiker. För min smak kanske lite väl svår musik. Men så är Swing det jag främst föredrar.





T.o.m. för Måndagsbandet var det något avancerat fast det var givetvis inga problem för dessa skickliga musiker att hänga med.
















I likhet med fotot på Randy Brecker så tjuvade jag på Google och hittade ovanstående läckra bild från en av Fröys konserter.

Jag kan också rekommendera sökning på Google så får Ni fram en massa intressanta uppgifter om dessa två världsmusiker.

Snöstorm igen.

Tisdag snöstorm igen, ännu värre än onsdagens förra veckan. Vad skulle hända med den inställda konserten på Öresundsterminalen som vi sköt till onsdag denna vecka?




För en gångs skull en fin dag. Konserten genomfördes, tyvärr med något färre åhörare än vad vi hade vid förra konserten på Öresundsterminalen för några veckor sedan men osäkerheten om vädret var nog stor därför färre publik.


Det var en Generalrepetition inför två spännande konserter de närmaste veckorna, Växjö och Höllviken. Det handlade om 45 minuter Harry Arnold och därefter swing ur Basie och Sinatra mapparna mm med ett band i toppform för att inte tala om Petri.



Petri har utvecklats enormt och hans framförande av bl.a. New York New York och Chicago för att inte tala om Petri och bandets version av klassikern Mack the Knife. Dessa har få motsvarigheter i vårt avlånga land vågar jag påstå med gott samvete.


Fotot från Pildammskonserten 2008.

md Pulversläckare.

När jag kom ner i garaget häromdagen så möttes jag av en syn som kan liknas vid ett besök i en kvarn. Hela garaget inkl bilar MC mm var övertäckta att ett mjölliknande damm. En knäppgök tyckte tydligen att det var trevligt att utlösa en eldsläckare med ovanstående resultat som följd. Det var bara att sticka iväg till macken och spola av bilen. Egentligen inte fel för den var ändå jättesmutsig.

Så här i efterhand var jag glad att jag sålde Bob i höstas (Bob = Mazda Miata). Inte kul precis med en röd läcker sportbil övertäckt med pulver för att inte tala om suffletten som då hade liknat en sufflé...

Laptop = kasst ljud.

Med mycket få undantag så är ljudet på Laptoppar miserabelt. Därför om Ni inte skaffat Er hörlurar så gör det omedelbart. Detta behöver inte bli någon dyr historia,
Media Markt har sådana för under 100 kronor. Oavsett hur billiga man köper så blir det ett jättelyft. Är Ni flera som brukar laptopen samtidigt investera då i några högtalare. För några 100 lappar så får Ni även här en helt annan ljudbild. Lägger Ni till ytterligare några 100 kronor då är Ni riktigt bra körandes.

Soluppgång.

För mig så hör det till ovanligheterna att fotografera vackra soluppgångar. Anledningen är naturligtvis lätt för läsaren av min blogg att räkna ut. Solen och jag har olika arbetstider som regel, vi är sällan i fas med varandra. Det har blivit allt svårare att stiga upp tidigt på mornarna.

Men nu stiger både jag och solen upp samtidigt d.v.s. någon gång strax efter sju. Jag fick min belöning i Onsdags med ett antal fantastiskt vackra soluppgångsbilder, här ser Ni en av dessa.
















Med detta tackar jag för att Ni hälsade på i min blogg och som vanligt kommer lite tips och länkar.

Kenneth

Vill Ni lyssna på Petri och Aniralens Storband så gå in på min Youtubesida.
När Ni kommit in så klicka på visa alla

På min "gamla" hemsida hittar Ni massor med trevliga musiklänkar mm.
På min fotoblogg så finns just nu fina foton från Ensio.
Amiralenbandet hemsida

Sedan vill jag påminna om att Ni kan klicka på bilderna så förstoras dessa.
Tryck på f11 knappen så blir hela bilden större men för att minska bilden igen tryck igen.


foton undertecknad och från nätet





Inga kommentarer: