onsdag 16 september 2009

En låång njutning.









Större bildruta: Tryck på F11.
Större bilder: Klicka på dessa.



Presstop: Fotobloggen uppdaterad 23 sept. www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Johannamuseets succé!
Under sommaren så har Johannamuseet presenterat i samarbete med Harry Arnoldsällskapet en mycket förnämlig utställning om vår Svenska Musikikon
Harry Arnold som avled 1971 blott 50 år gammal.
Denna vecka, tisdag och onsdag, så svarade Harry Arnoldbandet, Amiralens Storband, för två bejublade konserter inför fullt hus.



Det var en underbar miljö och härliga räkmackor som serverades för dem som inte hade eget med sig, d.v.s. något ätbart.
Lommas Jimmy Hendrix!

Lars Lantz, till vardags musiklärare i Lomma. En underbar gitarrist men hamnar ofta i skymundan. Igår så presenterade Jan Olsson (Jolson) Lars som Lommas Jimmy Hendrix när man skulle till att framföra ett riktigt rivjärn, The Buckethead Shuffle. Alla i bandet blev lika förvånade inte minst Lars själv. Inga problem, Lars svarar för ett ypperligt solo och är med lika mycket med munnen och kroppen som med gitarren.



Läs recension av konserten på www.oj-jazz.com


Bengt Almkvist

Johannamuseet




Bengt driver museet som alla borde besöka. Han sprudlar av fina idéer
och tillsammans med sina duktiga medarbetare som ställer upp så kan
detta lilla museum bjuda på mycket
trevligt och spännande.


http://www.johannamuseet.se/




Amiralens storband avslutade konserterna med Glenn Millers In The Mood och Bengt berättade om sina planer att nästa sommar bjuda på en Glenn Miller utställning. Detta måste bli något fantastiskt. Förhoppningsvis med Amiralens Storband som har en förnämlig Glenn Miller mapp.

Lyssna och njut av Glenn Millers In The Mood med Amiralens Storband på Johannamuseet.

www.youtube.com/malmoearena

Ännu mer musik.
Häftig helg för undertecknad
Jag skall ratta en turistbuss i helgen. Passagerare, Roger Bergs Big Band.
Rogers fantatiska storband beger sig då till Halmstad och Växjö för att bjuda publiken i dessa städer på Svensk Storbandsmusik av högsta klass. Roger Bergs Storband är sammansatt av Svenska och Danska toppmusiker och är ett renodlat proffsband.
Flera musiker med rötterna i Danmarks Radios berömda Storband alt. Tivoli Big Band inte mycket sämre det.

Som gästartist finns Sylvia Vrethammar som kommit från Tyskland för dessa konserter. Häftigt...



Roger Berg Big Band med Sylvia Vrethammar i samspråk med Danska toppmusikern Erling Kroner (eget storband).

Halmstad på lördag och Växjö på söndag.


Får jag säga det själv så tycker jag att detta är en underbar bild av Roger Berg. Kolla hans blick innan han dammar till trummorna.

Arenaunderskott retar gallfeber i Lund

I Lund rasar debatten om underskott i den nu ettåriga Handbolls/Ishockeyarenan. Underskottet är på drygt 6 miljoner kronor och folk rasar över detta. Kommunen tycks inte ha något intresse av att pumpa in dessa pengar.

Men att satsa stora summor i en kampanj för att göra Europas Kulturhuvudstad 2014 var det inga problem med...



Jag tycker att Lund skall skämmas. I alla år har stadens duktiga handbollslag fått husera i en gammal trång lada. Då skall man veta att staden är en av landets stora Handbollstäder.
Först när en privat företagare och handbollsälskare var beredd att satsa åtskilliga miljoner så vaknade kommunen upp och satsade sin del.
Att överhuvudtaget ifrågasätta ekonomisk hjälp till arenan tycker jag är skandal.

Jag förutsätter att man skjuter till de pengar som behövs men jag tycker också att handbollspubliken skall skärpa sig och komma till matcherna.


Gamla arenan i Lund som borde ersatts för många år sedan. Hur många städer har haft det så påvert för sina elitlag?


Rent och smutsigt.
Jag har en sak som jag tar upp då och då. Smutsiga tåg, smutsiga stationer och sådant som skapar otrivsel bland resenärer.
Jag blev glatt förvånad när jag besökte Eslöv station (behövde kissa!) senare Lund C (behövde inte kissa). Rent och snyggt överallt. Vad glad jag blev.

T.o.m. Malmö C har tydligen fått en släng av städning, då tänker jag mest på spårområderna som förr såg för jäkligt bedrövliga ut.


Men när det sedan dök upp tåg så blev jag ledsen igen. Jag som bussmänniska vet ju har ofta man tvättar bussar. En turistbuss/beställningbuss tvättas nära nog varje dag. Bussen skall se ut som ny vid varje hämtning av passagerare.

Även linjebussar och stadsbussar tvättas regebundet dock inte så ofta som turistbussen.



En fråga till SJ, Skånetrafiken, Arriva mfl. Är smutsiga tåg bra för miljön?
Rakt svar tack! Ja eller Nej?

Vackert P-garage
Malmö nya fotbollsarena är ju knappast något arkitektoniskt mästerverk sedd utifrån. Därför blev jag glatt överraskad över att det nya P-garaget på Stadion-området var riktigt läckert. Tillsammans med Gamla Fotbollsstadion de vackraste byggnaderna på området.



Det finns många vackra P-garage och här är nu ytterligare ett.




Det var allt för denna gång.

Min fotoblogg kommer att uppdateras inom kort. Ensio har varit vänlig att skicka ett antal fina foton från Istanbul och Björn Helander från en kryssning till Norska Fjordar.

Missa inte mina musikinslag på www.youtube.com/malmoearena


Mina favoriter just nu Amiralens Storband med "The Coffee Song" och B-gänget med "We Were In Love". Kanon. Kolla gärna in dessa godbitar.
Min fotoblogg: http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
Hemsidan: http://www.kestravel.se/

Och varför inte hälsa på vännen Staffan Sävenfjord som skriver mycket trevligt och intressant bl.a. om tåg:
http://www.savenfjord.blogspot.com/








Ha det så bra, vi hörs
Kenneth
foton: Kenneth och Anne-Marie Svensson

1 kommentar:

Staffan Sävenfjord sa...

Hej Kenneth!

Mycket trevligt det där med Johannamuseet och Amiralens storband. Jag besökte museet för ett par år sedan och tänkte innan att det skulle vara något tråkigt men oj vad jag bedrog mig. Timmen jag anslagit åt besöket blev till tre. Och då fick jag ändå nästan tvinga mig själv därifrån.
Jag har gjort samma iakttagelse som du att tågen är väldigt smutsiga nuförtiden. På min blogg berättar jag om en osedvanligt smutsig X2000, där man knappt kunde se ut genom fönstren. Och tåget på din bild, ett Regina-tåg som Arriva ansvarar för, ser ju inte ett dyft bättre ut. Kan det vara så att vagntvätten i Malmö är ur funktion på grund av ombyggnaderna. Malmö central såg närmast ut som en krigszon när jag var där förra veckan.
Ha det så bra! Och tack för hänvisningen till min blogg. Jag hoppas kunnat uppdatera den i morgon.

Hälsningar
Staffan