söndag 8 februari 2009

Strömmen har vänt.

















Strömmen har vänt.

Inget ont utan det har något gott med sig. Jag har ju tidigare ondgjort mig över den svenska kronan som fallit kraftigt under senare tid.

Nu är det ju så att det finns vinnare också, d.v.s. de som bor på andra sidan Sundet.

Elektronikaffärerna påstår att under januari så såldes det lika mycket som i december när julhandeln var som bäst. Danskarna har nu upptäckt att våra redan låga priser på bl.a. elektronik är rena fyndmarknaden. På arbetsplatser, på stan i krogarna i Köpenhamn så pratas det ofta om dessa fynd man kan göra hos oss.

Det är nog också lite av räddningen för Öresundsbron. Svenskarna stannar allt mer hemma och det märks på överfartssiffrorna. I början av mars så tvingas man
att höja broöverfarten för fordon med c:a 8%, detta endast för svenska bilister.
Anledningen till detta är att kronan tappat i värde gentemot den danska kronan.

Snälla bron vad har vi svenskar gjort för ont?

Tänk om man resonerat som så i stället, "Det är dyrt nog för de Svenska trafikan-terna, vi sänker i stället priserna för de Danska och fryser övriga priser"...

Trots närheten till Köpenhamn och Danmark så har det inte varit vanligt att höra danska språket i våra affärer, därför gläds även jag över att Danskarna nu hittar hit och kommer i allt större skaror.

På tal om att höra danska men även engelska så har jag märkt att när man går till "Fiskehoddorna" i Malmö för att handla färsk fisk så träffar man inte bara svenskar utan ofta danskar och engelsktalande kunder.

Fiskehoddorna är en fiskmarknad bestående av ett antal K-märkta fiskebodar i
Malmö. Hit kommer folk från hela stan framförallt på lördagar. Fisken som säljes är till stor del fiskad i sundet. Priserna är mycket fördelaktiga och varorna är förstklassiga.

Min pappa cyklade under 25-30 år gärna dit och inhandlade sin fisk. Nu är det jag som tagit över denna roll.



Läckert, fast en ensam räka lockar knappas till någon räkfrossa precis.


Nu tror jag att mången Göteborgare och Bohuslänning drar på smilbandet och tänker på Feskekörka, Kungshamn, Smögen mm. Fast vi är ändå stolta över våra
Hoddor!

Korkade Poliser

Under praktiskt taget hela veckan så har det skrivits och debatterats om Malmö-polisen men även om polisen i allmänhet.

Jag skall inte tjafsa mer om detta för jag tror att del flesta som följer Tv, Radio och tidningarna har vid det här laget hört tillräckligt.

Däremot så tycker jag att bakgrunden har mer och mer kommit i skymundan. Dessa idioter som bara gillar att fördärva för inte bara sig själv utan en massa andra oskyldiga människor tycks komma undan med att "kanske" två av alla in-
blandade fälls. Nu tycks debatten bara handla om poliser med glappkäftar.

Jag gillar inte när man attackerar brandkåren, jag gillar inte när man attackerar poliser, jag gillar inte när man tänder eld på bilar och allt annat som kommer i
vägen, jag gillar inte att mina skattepengar går till något så korkat som denna förstörelse, när vi har så många viktigare hål att stoppa våra pengar i.

Fattar inte dessa vandaler att man får alla snälla och hyggliga människor emot sig och då inte bara svenskar?

Det är nästan som om att jag vill ta samma ord i min mun som poliserna men Gud förbjude...








foto: Drago Prvulovic

Automatisk väckning!

Varje vardagsmorgon klockan 7 så drar min väckarklocka igång, i form av en massa entreprenad maskiner. Malmös nya fotbollsarena skall vara klar om två månader och just nu är man inne i den mest intensiva fasen vad jag kan förstå.

D.v.s. att bli klara till Malmös första hemmamatch den 13 april mot Örgryte.

Jag bor c:a 100 meter från denna jättelika byggarbetsplats och har följt bygget sedan man startade för c:a 15 månader sedan. Jag har fotograferat processen månad efter månad. Nu börjar nya Swedbank Arena att ta slutlig form.


Swedbank Arena den 8.2.2009


Dis, dimma, mörkt och dystert.

Så har denna vecka sett ut, utom idag, när vi plötsligt fick uppleva en sol och klarblå himmel. Någon plusgrad men framförallt solnedgång klockan 16.57.

Äntligen börjar man att skönja att vi är på rätt väg. Om två månader tar jag ut Bob d.v.s. min lilla kopparröda Mazda Miata.

Solnedgång över sundet söndagen den 8.2.2009 klockan 16.57.

Vännen

Kenneth

Press stopp! På mångas begäran (tack snälla Ni) så fortsätter jag med min hemsida http://www.kestravel.se/ D.v.s. den är nu uppdaterad.




















Inga kommentarer: