onsdag 25 februari 2009

IRONI ! !




















IRONI ! !

I min förra blogg så ironiserade jag över att åka utanför landets (Skånes) gränser nu när vår svenska krona är så svag.

Varför åka ut ur landet när allt finns här, frågade jag och nu skall jag 
svara mig själv varför!

I söndags tog jag, Anne-Marie och våra vänner Margarethe och Bertil bilen och drog iväg till Hamburg. Via Rödby - Puttgarden med Scandlines färja, Prinsessan Benedikte. Scandlines var generösa och bjöd alla i fordonskön på choklad innan vi körde ombord. Att sedan ombordshoppen hade ett kampanjpris på 99.90 DKR för en liter Whisky gjorde inte saken sämre.

Fem och en halv timme senare checkade vi in på Hotel Eleazar d.v.s. 
mitt i smeten.

Huvudsyftet med resan var en Storbandskonsert med Swing Legenden, d.v.s.
Max Greger och Hugo Strasser två firade Storbandsledare som åker runt i Tyskland med SWR Big Band.


Panthera Rodizio

Efter en sedvanig magborstare så tog vi U-bahn till Landungsbrücken och vår restaurang för kvällen, den populära Brasilianska restaurangen Panthera Rodizio.


















Här startar man med en läcker buffé som innehåller det mesta. Sedan fortsätter det med att man serveras kött av all slag samt annat gott som karvas direkt på tallrikarna.

Karvandet tycks aldrig sluta utan till sist så storknar man och då 
återstår ändå dessertbuffén.


Hamburg

På 60 70 och 80-talet så var det Hamburg för hela slanten. Sedan revs muren och efter det så var det bara Berlin. Jag älskar Berlin och har varit där otaliga gånger, så mycket att jag höll på att glömma Hamburg.

Nu börjar jag dock att vackla. Hamburg är häftigt, någon sa till mig för något år sedan att här finns de mest förmögna människorna i Tyskland, åtminstone om man räknar antalet Ferrari per capita!

Jag ställde frågan "Vad är Hamburgs mest intressanta eller häftigaste plats?" till Reinhard Ilg som bl.a. är journalist i staden. Efter några sekunders funderande så svarade han Ohlsdorf. "Ohlsdorf vad är det?" frågade jag. "En kyrkogård" fick jag till svar. Jag trodde först att han skämtade men han var gravallvarlig.

Några år senare så tog jag mig till Ohlsdorf och då förstod jag bättre vad Reinhard menade.












Här finns 14 km vägar, 2 busslinjer, 25 busshållplatser 12 kapell 
och 18 masoleum
















Ohlsdorf är världens näst största begravningsplats
efter Calverton National Cementary på Long Island.1,4 millioner begravningar har ägt rum här sedan
kyrkogården upprättades 1877.

Årligen c:a 5000 begravningar, 2 miljoner besökare.
52 000 krigsoffer från Tyskland, USA, England mm.
















Miniatur Wunderland

Hamburgs största enskilda turistattraktion idag är en Modelljärnväg som klassas som Världens största.

Miniatur Wunderland är inrymt i en av de gamla vackra Magasinsbyggnaderna i Frihamnen som numera håller på att växa till sig till en oas.

Går man in på deras hemsida så kan man läsa att nästan 14 miljoner har besökt denna sedan 2001 när anläggningen öppnades.





Scandinavien har en egen avdelning med alltifrån Kiruna till Fehmarn Bält.
Den imponerande vyn på bilden är Lilla Bält. Scandlinesfärjan på bilden är radiostyrd och kan t.o.m. lasta järnvägsvagnar.



Om nu någon tror att en modelljärnväg är leksaker så kolla in modelljärnvägens hjärna d.v.s. kontrollcentralen med alla dess 
skärmar och datorer. Denna är liksom allt annat här enorm.



Ett dygn varar i ca 20 minuter och på kvällen tänds tusentals lampor och nattlivet tar vid. Mest imponerande är Las Vegas som är ännu häftigare på natten än på dagen.



Scenerierna innehåller mycket dramatik som bilen som kört av vägen medan räddningsfolk försöker nå nödställda längs bergsväggen.



Till sist lite fakta: Här finns 12 000 meter spår. 830 Tåg (lok, rälsbussar, motor-vagnar), 11 000 vagnar, 200 000 handmålade figurer, 300 000 lampor samt inte mindre än 162
medarbetare.
Fram t.o.m. 2007 så hade det investerats 8.700.000 €.
När allt står klart 2015 så är totalkostnaden 15.000.000 €.





Swing Legenden
Resans egentliga syfte var att lyssna på Swing Legenden. Två välkända musiker och Storbandsledare som engagerat ett av Tysklands bästa storband (SWR Big Band) och som reser land och rike runt.

Max Greger runt 85 och Hugo Strasser snart 87 år gamla svarade för en fantas-tisk kväll i den vackra Leizer Halle inför absolut fullt hus.

Med sig hade man Bill Ramsey också till åldern kommen och Die Kessler systrarna. Bill Ramsey är född i USA men tjänstgjorde i Tyskland efter kriget och trivdes så bra att han stannade och blev en stor entertainer här.

Systrarna Kessler å sin sida hade stora framgångar i USA i diverse shower, Dean Martin, Ed Sullivan, Frank Sinatra, Bing Crosby, Harry Belafonte och Sammy Davis j:r.



Bandet är ett av de bästa jag hört. Den Italiensk/ Luxemburg trumpetaren, Felice Civitareale (lägg namnet på minnet) bandets bästa solist vilket inte vill säga lite. Felice var bl.a. solo trumpetare i Harry James klassikern Ciribiribin och något liknande har jag inte hört sedan jag stoppade 10 öringar i Jukeboxen i Tjörnarps enda kondis på 50-talet och spelade låten med Harry James gång efter gång..
Enligt Hugo Strasser så är Felice den bästa trumpetare han haft under sitt 40-åriga storbands musikliv.

Jag kan, för att avsluta raderna om Swing Legenden också nämna att tidigare fanns ännu en stor musiker med i bandets ledning, Paul Kuhn. Tyvärr så finns inte Paul Kuhn med längre p.g.a. vacklande hälsa.


Förbud för skjutvapen!

Utanför hotellet fanns en skylt som jag aldrig någonsin sett tidigare. Förbud att införa vapen i denna del av Hamburg. Det skulle vara intressant att veta varför? Eller är det kanske så att folk bär vapen hej vilt annars i staden...



Vännen Kenneth


Foton: Kenneth Svensson
(ej fotona från Ohlsdorf samt fotot av Felice Civitareale)












Inga kommentarer: