tisdag 21 oktober 2008

Tåg - Buss - Båt












Tåg - Buss - Båt!

Veckans blogg blir en blandning av vad den senaste tiden handlat om.

När det gäller tåg så återvänder vi till Schweiz där vi som tidigare berättat om upplevde Glaciärexpressen.

För att komma till St. Moritz från Zürich liksom från Zermatt till Zürich så blev det ytterligare ett antal högintressanta tågresor.

I Schweiz ställer man troligen klockorna efter tågen för trots en hel rad ban-arbeten och många tågmöten vid bl.a. enkelspår så har tydligen tidtabellerna anpassats så att tågen skulle kunna gå och komma i tid. Visserligen så är medel-hastigheten för Glaciärexpressen extrem låg (c:a 50 km/tim) men detta var ju som sagt inte det enda tåget vi kom i kontakt med.



Tunnlar - Tunnlar och ännu fler Tunnlar...

Schweiz är ju som en Schweizerost. Landet är genomborrat av tunnlar, tåget på bilden är på väg mot St.Gotthardstunneln och är tagen i Göschenen (c:a 1.100 m.ö.h.) d.v.s. norra inkörsporten till den legendariska tunneln invigd 1882, c:a 15 km lång.
Det är ofrånkommligt att inte tänka på vårt eget tunnelbygge d.v.s. Hallandsåsen som ju inte beräknas stå klar förrän 2016 d.v.s. samma år som nya St. Gotthard Base Tunnel, världens längsta 57 km lång, kommer att invigas.

När vi nu ändå pratar tunnlar så invigdes i juni förra året den 34,6 km långa Lötschberg tunneln vilken påbörjades 1998.

Tågen kommer att susa igenom de nya tunnlarna i 250 km/t. Dessa långa tunnlar är inte främst till för passagerartågen utan godstågen som knyter samman Rotterdams enorma hamn med Italien och deras stora containerhamnar.

Det är denna trafik som förväntas att bli de främsta finansiärerna av projektet.

När St. Gotthardtunneln med ytterligare några kompletterande tunnlar står klar så åker man från Zurich till Milano på 2 timmar och 40 minuter d.v.s. 1 timme snabbare än idag.


På bilden ser man ett av de vanliga tågen på väg in i en annan lång tunnel, Furka-Basistunneln 15,4 km lång in i St Gotthardsmasivet mellan Andermatt och Göschenen (c:a 1100 m.ö.h.) Det finns så många fantastiska järnvägs-sträckor i Schweiz så man behöver inte åka med Glaciärexpressen för att få uppleva fantastiska scenerier.


Läs mer om de stora projekten:
http://www.alptransit.ch/ (St.Gotthard Base Tunnel).
http://www.bls.ch/ (Lötschberg tunneln).


Luzern

Vår utflykt till Schweiz avslutade vi med några övernattningar i Luzern (c:a 58.000 inv) innan vi återvände till Scandinavien via Zürich och Klotens flygplats.
Här finns en av de vackraste träbroar jag sett d.v.s. Kapellbrücke 244 m lång och uppförd på 1330-talet. Längs bron finns också ett vackert vattentorn.


Det egentligen som fick oss att intressera oss för Luzern var Verkehrshaus som anses som ett av världens finaste Tekniska Museum. Helt i klass med de mot-svarande i Washington (Smithsonian Flyg och Rymdmuseum) och i München (Deutches Museum). Bara att instämma. Här fanns mycket med Tunnlar men även tåg, flyg, spårvagnar, bilar, båtar, så mycket att vi hann inte med mer än del av museet skall erkännas.








Den provisoriska eintrén. Just nu genomgår Museet en stor förvandling och kommer att vara ännu mer imponerande när denna är genomförd.



En av Swissairs Coronado som fortfarande finns att studera, som alla säkert känner till så har Swissair gått i graven men ett nytt bolag, Swiss har sedan 2002 tagit över och är riktigt bra.






















www.verkehrshaus.ch


Även solen har sina fläckar!

Schweiz, det perfekta landet, trodde vi ända till det var dags att gå på toan i det eleganta IC tåget, man stod och stirrade ner på sliprarna som var som ett spjälstaket. Som på "gamla" SJ, ridå...

Fantastiskt komfortabla vagnar med bl.a. Panoramafönster men tyvärr ynkliga toaletter, i ärlighetens namn så var de övriga tågtoaletterna i Schweiz helt normala dock med ett undantag.


Joakim Wehlin

= Svensk mästare i att köra buss.



På bilden Joakim och Joakim (Wehlin (Tjörnarpsbuss) och Kjellson (Buss Persson)

När jag kom hem från Schweiz fanns det ett mail från en stolt pappa och f.d. Bussägare, Willy Wehlin (Joyride). Sonen Joakim hade kvalicifierat sig bland de tre tävlande som kom främst i denna stora tävling. Några dagar senare så kom nästa i form av en artikel i Norra Skånes tidningar där det bekräftades att Joakim hade vunnit. GRATTIS.

Jag känner Joakim sedan ett antal år och vet att han är verkligen duktig och ett föredöme för hela branschen. Läsaren av bloggen skall veta att det handlar inte bara om att köra buss bra utan här finns många andra moment som är viktiga, ex. att ta hand om någon som blivit sjuk eller på annat sätt behöver hjälp samt kunna hantera en bussbrand mm.


Tjörnarpsbuss där Joakim är anställd kan verkligen sträcka på sig men min erfarenhet av Tjörnarpsbuss säger att här finns det bara mycket duktiga och omdömesgilla chaufförer.

Joakim har fått sin utbildning i pappa Willys företag Joyride som tyvärr gick i graven för några år sedan p.g.a. att man förlorade i några upphandlingar, tufft för ett i övrig seriöst och serviceminded bussföretag. Jag vågar påstå att Willy är mycket stolt över att fostrat landets bästa Bussförare 2008.



Joyrides senaste buss en mycket vacker Hellmark med Volvos drivlina. Motorn i bussen vållade Willy stora problem och han var inte helt nöjd med Volvos handläggning av problemen.

www.bussbranschen.se Här kan ni bl.a. läsa om Bussförar SM.


Kryssning

En underbar Norgekryssning fick avsluta veckan som gått. Inbjudna av vännen Birgit som ville fira sin 80-års dag med nära vänner. DFDS finaste kryssnings-fartyg Pearl of Scandinavia, Commodore Class fin 3-rätters middag samt på hemfärden den fantastiska buffén som är den bästa på våra breddgrader.


Som vanligt, höll jag på att säga, så blev det Trikken upp till Holmenkollen. Där möttes jag av en chock, Den vackra och häftiga skidbacken hade just börjat att demonteras. Slut för gott. Nästa gång Norrmännen kan tävla här uppe blir nästa vinter, vintern 2009 så finns det en ny hoppbacke på plats.



Till slut, läs gärna tidigare bloggar om Glaciärexpressen, de följer efter denna veckas blogg.

Bästa Hälsningar
Vännen Kenneth

Foto: Kenneth o Anne-Marie Svensson


Ps! Har Ni skaffat en isskrapa, förlåt ishacka ännu?































Inga kommentarer: