söndag 14 september 2008

Två timmar i Lund räddade veckan











Två timmar i Lund räddade veckans blogg!


Nyhetstorka igen! De senaste dagarna hår gått åt att fundera på vad jag skall berätta om denna vecka.

Jag skulle kanske berätta om vad som är på gång men det känns inte helt bra även om jag återkommer längre ner om detta.

Jag och Anne-Marie tog vår Prius och körde en sväng till Lund. Här finns ju bl.a. en ny Arena som i stort står klar och detta kan man kanske berätta om.

Färs & Frosta Sparbanks Arena i Lund.

Visserligen handlar Handboll ofta om att "kötta på" men det är väl inte detta
man menar med Färs?



Lundahandbollen är verkligen att gratulera liksom issporterna som också fått nya fina ytor att verka på.


Berne Nilsson en god vän och en riktigt fin representant för Idrotten blir chef för denna nya fina arena. Jag känner Berne sedan många år tillbaka när han verkade hos Skånes Idrottsförbund i Malmö. Jag har dessutom varit med ett antal gånger som researrangör och även bakom ratten i bussen till Danmark och Norra Tyskland när Berne och hans medarbetare studerat olika idrottsanläggningar inför planeringen av Lunds nya Handbollstempel.


Ett verkligt hedersuppdrag tillsammans med kunniga och trevliga representanter för Lunds Idrottsliv.


Handbollsföreningarna i Lund har verkligen gjort sig förtjänta av denna nya arena och dit kommer jag nog att ta mig i tid och otid för att uppleva Elithandboll. Fast arenan borde nog kommit långt tidigare, men som man brukar säga "bättre sent än aldrig".














Även solen har sina fläckar!


Som sagt arenan är verkligen tip topp men några detaljer som jag reagerade mot var bl.a. dörrhandtagen vid entrén. Här kommer många knogar att slås blodiga, tro mig.




















Vad nu då? LUNDAKARNEVALEN redan??



Efter besöket på nya arenan så drog vi oss innåt mot Centrum. Folktomt som det förväntas en tidig söndagsmorgon.
Plötsligt så stoppades vår bil "ett tåg skall passera" förklarade den som stoppade oss! Vadå tåg?



















Plötsligt fylldes gatan med 100-tals ungdomar i "fin form" och slutligen räddade veckans blogg. Hurra och jag som hade min nya Canon G9 med mig, sicken tur.














Vad jag missade!



Efter drygt 100 år så flyttade Veolia sina bussar från Värnhem till ny bussdepå ute vid Spillepengen. Bilias f.d. Lastbilsverkstad. Här skulle man som gammal Malmöbo och bussmänniska givetvis deltaga. Varför visste jag inget?


Vad jag inte missade!



Amiralens Storbands repetition i onsdags i Vellinge.


Onsdagen den 24 september kan Ni själv lyssna på Amiralens Storband när man har s.k. Öppen Repetition i Restaurang Twisted Torso.


På gång.


Inledningsvis så berättade jag om att jag har några trevliga saker på gång. Redan nu på tisdag åker jag med en liten grupp journalister till Bl.a. Stralsund för att besöka det nya jätteakvariet OCEANUM. Detta invigdes i Juli. Intresset är jättestort för denna Världsattraktion och köerna ringlar nästan runt hamnen där akvariet ligger. Mer om Oceanum om c:a en vecka.


Om ytterligare en vecka så skall jag förverkliga en dröm jag haft i många år. Jag och Anne-Marie flyger till Zurich för att därifrån fortsätta med tåg till S.t Moritz.

Härifrån skall vi åka med Glaciär Expressen, världens långsammaste Express-tåg. Och givetvis så kommer vi att berätta om denna spännande tågresa i kommande blogg.







Slutligen så kommer här ett citat från en av mina favoritböcker,
Åbergs Favorit Citat:


"En del flickor får minkar på samma sätt som minkar får minkar"



Vänligen


Kenneth



Inga kommentarer: