måndag 8 september 2008

LOGISTIK, sug på det...











LOGISTIK, sug på det...

Logistik, nästan allt idag handlar om Logistik, på gott och ont.

Det kändes tomt när jag skulle förbereda denna "Kenneths Vardag". Jag ställde en berättigad fråga till mig själv "Vad sysslar Du egentligen med om dagarna"?


Räddningen kom i går kväll vid 19-tiden när jag besökte Öresundsterminalen och Bussar i massor anlände från alla håll, vad trevligt, och som vanligt fanns min Canon EOS 300D med.
Jag skall skriva om LOGISTIK...


Våra kryssningar t.e.x. som jag tidigare berättat om är Logistik på hög nivå

När 2000 till nästan 3000 personer skall checka in snabbt och smidigt nästan samtidigt, Det är Logistik. När 2000 till 3000 tusen personer skall äta, dricka, underhållas inom en snäv tidsgräns, det är också Logisik. Allt är genomtänkt
in i minsta detalj.

Kerstin och Olle i Australien

Första gången jag blev uppmärksammad på detta var när jag (vi) i början på 70-talet besökte våra utflyttade vänner Kerstin och Olle i Australien. Vi skulle byta plan i Sydney för att komma till Rockhampton i Quensland. Det fanns två konkurrerande flygbolag, jättebra tyckte vi.

Men när man studerade tidtabellen så gick dessa på nästan samma klockslag. Passar inte denna tid så får man vänta snällt till nästa, Logistik sa Olle som i många år arbetat inom flyttbranschen i både Sverige och Australien, ett nytt ord för mig som då inte fanns i min alltför tunna ordbok!

Samma var det när vi skulle ta oss ut till Keppel Island en fantastisk Resort en
timmes båtresa från Yeppoon där vännerna bor. Två konkurrerande rederier och båda hade samma avgångstider. Värst kunde detta bli om man när man skulle återvända missade ena båten då missade man ju även den andra med automatik.


Kerstin och Olle med den fina utsikten från deras
balkong i Yeppoon. Stilla Havet och med Keppel
Island i bakgrunden.









Mer Logistik.
Logistik är ju något vi måste leva med annars hade sammhällsapparaten klappat
ihop. Men är det en klok Logistik eller bara tillfälligheter när alla Gatuarbeten sammanfaller med varandra som de tycks göra just nu i Malmö?

Jag har beställt en ny kamera via nätet. Den skall komma idag, åtminstone så säger postorderföretaget detta när jag kollar min beställning. Den packades i
torsdags och skickades i fredags, nu hänger det bara på mig själv om jag snabbt
kan ta mig till utlämningsstället för att hämta den, det kallar jag Logistik isåfall.

Öresundsterminalen.



Strax utanför Malmö invigdes för drygt ett år sedan en fantastisk Bussterminal,
troligtvis landets finaste.
Denna står tom nästan alla dagar utom vid veckosluten, då är denna en fantas-
tisk skådeplats för såväl bussresenärer liksom för sådana som bara råkar att ha vägarna förbi.
Här handlar det om ett fantastiskt nätverk när bussar från när och fjärran anlän- der. Inom en kort tidsram skall tusentals resenärer byta bussar för att ta sig till sin respektive hemort. Fast man frågar sig, måste nästan alla bussresor starta och sluta vid helgerna?

Skall man ut på flygsemester så får man anpassa sig efter flygtider som kan vara vilken tid som helst på dygnet oavsett dag.












Bussresor prisvärda?

I en av mina tidigare bloggar så varnade jag Bussresebranschen för Kryssnings-resorna som hela tiden ökar i popularitet tack vare ett allt större utbud och
attraktivare prisbild.

Vid närmare eftertanke så tror jag inte att man behöver oroa sig allt för mycket från Bussbranschens sida. Jag har flera vänner som tidigare kört bil runt om i Europa och som numera väljer bussen.

Orsak? Höga bränslepriser och tuff trafik framför allt på det tyska Autobahnnätet.
På bussresan kan man koppla av, ta ett glas Vin alt. Öl till maten. Bo bra, slippa bokningar på hotell, färjor mm. Prisbilden på bussresor är oslagbar vid jämförelse med egen bil såvida man inte kan dela bilkostnaderna på flera.



Knäppgökar?

Man får dagligen uppleva konstigheter, människor som vill påkalla uppmärksamhet men till vilken nytta?
I går kväll så stötte jag på denna lilla grupp som tydligen hade något att säga.











Var fanns budskapet? Det kan väl inte vara en protest mot Logistiken väl?

Vännen Kenneth

Inga kommentarer: