Peka på bilderna så blir dessa större
Nytt i Fotobloggen: Lennart Larssons Julmarknadsbilder www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
Senaste Nytt innan helgerna tar vid
När man sitter här i värmen i sin bostad och ser snön, som stundtals vräker ner, så tänker man på alla de vardagshjältar som ser till att vi "vanliga" dödliga får den service som vi anser vara en helt naturlig del av vardagen. Det är fortfarande natt men tidningen finns redan i brevlådan, ute på gatan hör jag att snöröjningen pågår för fullt och bussarna har börjat rulla, snart kommer brödutköraren och levererar det dagliga brödet.
Om någon timme så är lokalradion igång för att serva oss med senaste nytt om trafik och väder.
För en annan som inte längre är verksam i yrkeslivet så är det högtidsstunder numera när man stiger upp ur sängen eftersom man kan ta det lugnt på morgonen och njuta av tidningen sin frukost och kolla morgon TV eller lyssna på radion.
Fantastisk alla ni som bara finns där för att serva oss alla andra.
En tillbakablick
Ser man i backspegeln så har det inte livet alltid varit en dans på rosor. Även jag har haft ett antal tuffa år men det är en bra bit tillbaka i tiden och man glömmer så lätt.
När Ni läser min s.k. beskrivning till vänster så ser Ni att jag bl.a. jobbat vid SJ. I huvudsaken på Banverket som det hette på den tiden. Vintrarna var tuffa då och att rensa växlar och skotta snö tillhörde vardagen för mig under några år. Alla som fanns att tillgå fick rycka in.
Därför är detta med alla vinterproblem som järnvägen drabbas av inget nytt.
Den stora skillnaden då och nu ligger framförallt i att då fanns det mycket folk att tillgå som rensade växlar, skottade snö och som såg till att tågen kunde gå. På den tiden var beredskapen bättre beroende på att vintrarna var annorlunda. Varje höst satte man upp snöstaket och förberedde sig inför kommande vinter.
Tågen var i huvudsaken lokdragna vilka inte var så känsliga för vädrets makter. Elektroniken var inte heller så avancerad och därmed inte heller så känslig som idag.
Med klimatförändringarna så försvann vintrarna mer eller mindre, trodde vi ja, och snöberedskapen och mycket annat förändrades för den behövde inte prioriteras längre.
Jag kan lova att det är inte speciellt kul att vara ute i kylan och snålblåsten och snöröja så skäll inte på dessa stackars människor som gör allt vad dom kan. Fast dessbättre så tycks folk ha stor förståelse för problemen.
Jag frapperas dock av att det är ytterst få människor man ser ute i järnvägens snösväng, var är dom egentligen undrar man?
En och annan har jag sett men alla dom andra finns de?
Min känsla är att man är kraftigt underbemannande i detta avseende och här ser jag det riktigt stora problemet.
Förresten så tror jag inte på alla löften om att snart skall alla tåg gå som vanligt... Några nya snöflingor så är det färdigt igen. Skall vi slå vad?
Nu till mina vinterfoton
Ja det var en del svammel. För en annan som gillar att fotografera så gäller det att ha sin kamera med sig vart man går.
Gamla vattentornet i Pildamms-parken är ett tacksamt motiv oavsett årstid.
Stängd station (Svågertorp) bilar kvar men ägarna kommer till en annan station, Hyllie. Hoppas att det fixar sig ändå när man kommer hem igen.
Gässen ångrar sig säkert att man valde Sverige till sitt semmesterparadis...
En bild jag trixade med i ett av mina redigeringsprogram. Ni Malmöbor känner väl till var denna vackra allé finns.
Än en gång återvänder jag till gamla Stadion. Det är lätt eftersom jag upplever denna vy varje dag från balkongen på 13:e våningen.
Finnlines Finneagle på väg in i hamnen. Torson i bakgrunden och gamla fina Hamnpaviljongen skymtandes till höger.
Åter till Järnvägen
Det är nu en dryg vecka sedan Citytunneln öppnades. Det har gått knackigt lindrigt sagt. Barnsjukdomarna är många som dessutom förstäckts av snöovädren. Som jag redan noterat i tidigare blogg så känns det som man har hamnat i Sibirien. Hyllie station har fått bister kritik av resenärerna eftersom att denna station är ett blåshål och dessutom saknar skydd mot vindar och kyla. Hur kan man bygga en så stor och viktig station utan att ta hänsyn till sådana faktorer är för mig en gåta.
Malmö C känns däremot som att den i framtiden när allt är på plats kommer att bli riktigt trivsam.
Den s.k. Pågatågstationen är
nu stängd för evigt?
Stora vagnhallen är klar och härifrån går Ystadstågen, X2000, och annan fjärrtrafik.
En skön vy, gamla goa
Malmö C.
Och tänk jag med min försämrade hörsel kan
nu äntligen höra högtalarutropen perfekt.
Veolias dagliga Stockholmsavgång
nu flyttad från Svågertorp
till Malmö C.
Detta var senaste nytt från undertecknads horisont.
Till Rubriken
Vi d.v.s. Anne-Marie och jag är kanske udda, visste Ni det?
Julen och Nyårsfirandet kommer att ske på floden Rhen. Solsting mitt i vintern? Nja så illa är det inte. Den 23 december stiger vi ombord på MS Aurelia i Köln för att kryssa till Basel och åter mot Frankfurt am Main.
Julaftonen firar vi i Staden Mainz ombord på fartyget och Nyårsafton i Frankfurt.
Till Köln och från Frankfurt åker vi tåg.
Tänk all mat är fixad det är bara att hänga med. Sedan skall vi njuta av alla små vackert vinterskrudade städer vi besöker eller passerar på vår 80-mila färd. I priset ingår fria måltidsdrycker vilket jag tycker är mycket sympatiskt. Rederiet heter Phoenix och har sitt huvudkontor i Bonn. Detta är ett stort rederi med ett jätteutbud av flod- och vanliga kryssningar.
Med dessa rader önskar vi alla våra läsare och vänner en riktigt skön helg.
Rapport om vår flodkryssning kommer nästa år för då är vi hemma igen.
Bästa Julhälsningar
Kenneth och Anne-Marie
foton: Kenneth
Intressanta www adresser:
http://www.amiralensstorband.se/
www.youtube.com/malmoearena
bla diverse videos från undertecknad
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
Lennart Larssons foton