Antal Besökare 1.8.2019 - 200 000
därav Min Blogg 200 000 / Min Youtubesida 293 000
samt in Kryssningsblogg 18 500 (Just nu vilande)
Vi startar vår resa på
Järnvägsmuseet Gävle
Äntligen har folk upptäckt tågresan
Min första tågresa upplevde jag runt den 10 juli 1942. Mina föräldrar
bodde i Båstad och när jag skulle komma så tog min mamma tåget.
till Engelholm där jag föddes på BB. Nyfödd åkte jag med min
stolta?? Mamma Eva till Båstad.
Fotnot! Födelseort blev alltså Engelholm!
Båstad hade slagit mycket högre om det fick stå i mitt pass.
Istället för födelseort borde det stå tillverkningsort tycker jag.
Min första tågresa upplevde jag runt den 10 juli 1942. Mina föräldrar
bodde i Båstad och när jag skulle komma så tog min mamma tåget.
till Engelholm där jag föddes på BB. Nyfödd åkte jag med min
stolta?? Mamma Eva till Båstad.
Fotnot! Födelseort blev alltså Engelholm!
Båstad hade slagit mycket högre om det fick stå i mitt pass.
Istället för födelseort borde det stå tillverkningsort tycker jag.
Mitt intresse för järnvägsresor
var dock väckt
Någon gång i början på 50-talet så tog mina föräldrar med mig på en resa
med Inlandsbanan. En upplevelse för en 10-åring om inte tåget kört in i en
flock kor (OBS inte renar).
Rena massakern och den stackar lokföraren och konduktören fick slakta
de korna som inte redan var döda.
Nu till dagens tågresande
Tänk att det skall vara så svårt att inse att tåg är berikande eller
som Karin Boye myntade:
som Karin Boye myntade:
"Nog är det mål och mening i vår färd men det är vägen
som är mödan värd"
Jag har varit på resande fot i nästan hela livet. Det är flyg, fartyg, tåg,
bil och buss. Båda mina föräldrar hade arbetat för SJ, liksom jag under
ett antal år på 60-70 talen.
ett antal år på 60-70 talen.
Nu var det tågresor som detta
skulle handla om:
Här kommer en uppräkning av några av mina tågresor:
Australien: Rockhampton - Brisbane. USA: Chicago - Los Angeles.
Österrike: Wien - Frankfurt (Orientexpressen).
Turkiet: Ankara - Istanbul, England/Skottland:
En veckas tågluffning.
En veckas tågluffning.
Schweiz: St. Moritz - Zermat (Glaciärexpress) och Bernina Express
plus en massa andra tågresor runt i landet.
plus en massa andra tågresor runt i landet.
Panama: Panama City - Mexikanska Golfen. Japan: Tokyo - Nagoya.
Frankrike: Avignion - Paris (Mistralen). Tyskland: Massor men
en veckas tågluffning (1 klass) och Biltåg (Hamburg - München).
en veckas tågluffning (1 klass) och Biltåg (Hamburg - München).
Jag har åkt med
Orientexpressen
Så här ligger det till.
Jag och Anne-Marie befann oss i Wien på några dagars semester.
Vi skulle flyga med SAS till Köpenhamn på Stand By biljetter.
Samma dag som vi skulle åka hem så fick vi besked att flyget
var fullt varför vår hemresa fick planeras om.
Vi stack iväg till Wiens Huvudstation och tänkte boka tågbiljett
till Frankfurt för att på kvällen ta oss vidare hem därifrån.
Två enkla biljetter till skapliga priser, under tiden vi väntade
på vårt tåg så blev det två stora Wienerschnitzlar som plåster
på såren.
Därefter begav vi oss till perrongen där det stod skyltat:
Orient Express: Frankfurt - Paris
WOW Orientexpressen!!!
Så kom tåget, smutsiga vagnar, fullknökat med resenärer från
Turkiet, Albanien mm. Inrökt och skitigt. Var detta verkligen
Orientexpressen??
Jo det var det. Men endast några vagnar i tåget bekräftade detta.
Nåväl efter c:a sju timmar så klev vi av i Frankfurt och åkte med
ett sent plan till Köpenhamn.
Slutet gott allting gott!
Foto från Järnvägsmuseet i Odense
Ankara - Istanbul
Hur tar man sig från Ankara till Istanbul? Flyg naturligtvis.
Inte om jag får bestämma. Två gånger så var jag med företrädare
för den Svenska Bussbranschen på besök hos MAN Busstillverkning
i Ankara.
Mina protester gick hem. När resorna planerades föreslog jag att vi
skulle åka tåg Ankara - Istanbul (c:a 35 mil) där vi skulle vara i
några dagar.
Alla ville att vi skulle flyga men jag stod på mig.
Mina protester som handlade om att vi måste se lite av Turkiet
gick till slut hem.
Tack vare medföljande Cafeteria vagn som serverade billig öl
och andra drycker så blev det succé.
Resorna var dessutom en upplevelse. Ena stunden var vi
uppe i snöiga berg och någon timme senare vid havet.
Tågen var mycket komfortabla, rent och snyggt med väl-
putsade fönster, vilket vi sällan upplever i vårt eget land.
Väl framme i Istanbul så var tåget i exakt tid vid båda resorna.
Längs Panama Kanalen
Mellan 2 Världshav
I samband med en Karibien kryssning så hade vi en heldag vid
Panamakanalen. Det erbjöds 2 heldags utflykter.
En heldag på Panamakanalen eller att åka buss till Panama City
och åka tåg tillbaka längs Panamakanalen.
Våra vänner som var med på kryssningen valde Panamakanalen.
Vi valde det andra alternativet. Vi stannade bl.a. vid en av
slussarna och besökte där kanalens Museum.
Bussresan tog några timmar med bl.a. ett stopp vid en av kanalens
slussar. Mäktigt oerhört mäktigt.
Bussen fortsatte till Panama City men vi njöt av utsikten från en
vacker plats i stadens omgivningar. Vi hade ju tågtid att passa.
Ett gammalt läckert tågsätt inköpt från USA väntade på oss.
Jag kan lova att denna tågresa ar oförglömlig, inte bara för
själva färden längs kanalen utan för de vackra flickorna som
var ombord för att serva passagerarna.
Här bjöds det på en rad läckerheter och drycker, hög stämning
ingick också.
Vad hände med vännerna som valde kanalen. Dom kom mycket sent
ombord på fartyget. Anledning att man fick vänta flera timmar vid
några slussar.
Dom var inte jätteglada precis, vilket bekräftade att vårt val var en fullträff.
Berlin ICE
Bernina Express
Det finns två klassiker i Schweiz när det gäller tåg. Bernina Express
som är det vanligaste för oss som turistar i Schweiz. I Bussrese-
katalogerna så finns nästan alltid en halvdagsresa med Bernina
Express. Avresa från staden Chur och resan slutar i Italien i Tirano,
därefter bussen tillbaka.
En fantastisk tågfärd och jätterfin stämning ombord. Inte så läckra
vagnar som Glaciärexpressen där mat ingår i resans pris.
Stämningen ombord är väldigt trevlig och man passas hela tiden upp
av trevliga medarbetare.
Frågan man ställer sig är vilken route är vackrast att färdas längs?
Svårt att avgöra men sista biten in i Italien är klassisk när tåget
rullar längs Tiranos huvudgata.
Tirano Italien = slutdestination
för Bernina Express
Glaciär Expressen
Världens långsammaste Expresståg
31 mil 8 timmar
Läckrare och modernare tåg. God mat ingår (kan förvisso bero på
att vi valt 1:a klass). Turen tar en hel dag och servicen är perfekt.
Tågvärden går runt och ser till att man trivs och att man också
får en massa trevlig information om ditt och datt.
Vår resa startade i St Moritz och slutade i den märkliga staden
Zermatt vid Matterhorns fot. Märklig stad? Här fanns bara el-
bilar. Folk som tänker besöka Zermatt måste parkera sin bil i
en närbeläggen ort och åka elbuss eller liknande de sista milen.
Trots att vi befann oss högt så fanns de alptoppar som var ännu högre.
Zermat = slutstation för
Glaciär Expressen
Utsikten från vårt hotellrum i Zermat
First Class Schweiz
Världens bästa och punktligaste järnvägar. Älskar man tåg så är
det hit man skall åka.
Shinkansen
Shingawa(Tokyo)-Nagoya
Fast när det gäller punktliga tåg så är Japan en av huvud-
konkurrenterna.
Då även kallat Bullet Train
(250 - 320 km/tim)
Varför Bullet train?
Detta förstod man när vi skulle åka från Shingawa. När vi stod på
perrongen och väntade på att tåget skulle anlända så kom en kraftig
luftström från tunneln innan plattformen. Det kändes som en jätte-
cykelpump.
Efterhand så designade man bl.a. om tågets front och denna luft-
ström försvann samtidigt som tåget fick ett annorlunda utseende.
Malmö C
Malmö C min hemma "hamn". Vacker utanpå och trivsam invändigt.
Brösarp
Gamla vackra ånglok och tidsenliga vagnar.
Sommarnöje för 1000 tals turister.
Biltåg Hamburg - München
Idag historia men vi hann testa Biltåget innan det var försent.
Skönt att slippa Autobahn och därför valde vi att testa att åka
med ett biltåg Hamburg - München c:a 80 mil.
Den gula SAAB Cabben som också var med på tåget var
vår egen älskade SAAB.
En spännande upplevelse men bilen hade det nog bättre än vi!
Egen kupé inkl. kvällsmåltid men!!!!
Skönt att
det är över nu!
Rhen och Moseldalen
Är ni ute på vägarna eller besöker städer som Köln o Bonn så är det ett
måste att passa på att ta några turer längs Rhen och Moseldalen.
Välj Köln - Mainz, den resan tar några timmar men är mer än bara
en tågresa. Eller varför inte en tur till Staden Trier i Moseldalen.
Två underbara avkopplande tågresor till ringa kostnader utan stress.
Rüdesheim
Rhendalens pärla enligt många. En turistfälla men hög stämning
och goda viner förlåter det mesta.
Vinkista i Rüdesheim. Här har Vinodlare murat in sina bästa
viner för att bevaras i framtiden
Vem minns inte det klassiska tåget Rheingold. Själv åkte jag med
detta flera gånger och njöt i fulla drag. T.o.m. ibland fram och
tillbaka Köln - Frankfurt.
Det kunde man när man hade tågluffarkort 1 klass.
Avslutningsvis
När ni läser detta så verkar det enkelt och trevligt att resa med tåg.
Det är det också men det finns sådant som kan vara jobbigt. Bagage
t.e.x. släpa väskor från station till station.
Släpa väskor till sitt hotell om man nu har bokat ett.
Sedan har vi detta med knökfulla tåg, inget kul att pressa in sig
i en kupé fullt av vitlöksdoftande resenärer. Tågbyten, förseningar
och missa sitt tåg när det är sista avgången för kvällen.
Fixar ni detta då är tågresan en upplevelse.
Bästa Hälsningar
Kenneth
foton:
Anne-Marie o Kenneth Svensson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar