måndag 23 maj 2016

Några dagar på Rügen




Ladda upp batterierna

Alla människor behöver då och då ladda upp batterierna. Så även vi.
Efter en hektisk period så känner man som regel för att koppla av 
några dagar. 

Bor man som vi i Malmö så sticker man gärna ner till Tyskland några
 dagar. Enkelt, billigt och bekvämt.

Denna gång så valde vi Rügen, inte bara för att handla flytande godsaker
utan för att uppleva en mycket speciell och spännande miljö.

Sedan några år tillbaka så är det Stena Line som svarar för färjelinjerna
Trelleborg - Sassnitz och Trelleborg - Rostock. Tidigare så var det Scand-
lines som svarade för dessa linjer. 

När det gäller Trelleborg - Sassnitz så trafikeras denna av endast ett fartyg,
 MS Sassnitz. Det andra fartyget på leden (klassiska) MS Trelleborg sålde 
man i samband med övertagande av färjelinjen.

MS Trelleborg togs ur trafik delvis p.g.a. ändrade förhållanden med Gods-
trafiken. Linjen Trelleborg- Rostock med sina två stora färjor, Skåne och
Mecklenburg Vorpommern klarar denna trafik.

Hur som helst så efter c:a 35 km bilkörning så körde vi ombord på 
MS Sassnitz.

Det var knökfullt med bilar så även tågdäcket fylldes till bristningsgränsen.

Efter 4 timmar och 15 minuter så körde vi iland och vägmätaren visade
fortfarande att vi bara kört 35 km.


  


Ombord shopen hade en hel rad bra erbjudanden men även de
ordinarie priserna var bra. 
Vi hade kommit till Tyskland betydligt billigare än om vi tagit 
Öresundsbron och Rödby - Puttgarden och även bekvämare.

Rügen då

Denna gång (liksom förra) så bodde vi i Sassnitz, en riktig håla med
många inslag kvar från DDR tiden. 

Men det finns även pärlor i Sassnitz. 

Hamnen är häftig med alla sina fiskrestauranger liksom 
"gamla" Sassnitz som nu återuppstått som i fornstora dagar.

Att bo i Sassnitz innebär en bra utgångspunkt för att upptäcka Tysklands
största ö. Bara c:a 7 km till Binz och ytterligare c:a 15 km till Sellin
två av öns största pärlor. Till närmaste storstad Stralsund är det
 c:a 55 km. 



Att sedan bo på Rügen Hotell med balkong och milsvid utsikt över 
Östersjön till ett facilt pris är inte heller fel.

Under 1000 kronor natten inkl. halvpension. Ett bra hotell men alla
rum är tyvärr inte uppdaterade, vårt var.

Maten på hotellet var mycket bra, tre rätter och man kunde välja fisk
eller kött som huvudrätt.


  
 Bäst av allt med hotellet var frukostrestaurangen som låg på 9 våningen
och med utsikt åt nästan alla håll.

Frukosten behöver man inte orda om för dessa är alltid i toppklass i
Tyskland.





Utsikten mot "Gamla" Sassnitz från frukostrestaurangen är inte fy skam precis.

 PRORA

Hitlers skrytbygge mellan Sassnitz och staden Binz har stått och
förfallit i många år. Nu händer där intressanta saker.



Det som först hände var att man byggde ett Jugendherberge i norra ändan
 av den 4,5 km långa Prorabyggnaden som är delat i mitten för en center-
byggnad.









Från början så ville man bygga hotell av hela Prora, vilket hotellägarna på
Rügen och omnejd kraftigt motsatte sig till av naturliga orsaker. 

Men ett hotell i några av byggnaderna färdigställs just nu och kommer 
snart att vara klart.

Mer Nytt




Högt över trädtopparna alldeles i närheten av staden Binz skymtades
denna utsiktsplatå. Belägen dit normalt inte turister kommer. Tyvärr så 
räckte inte tiden till att ta sig upp. Ej heller till det naturrum som fanns 
vid intilliggande museum.

Vi fick nöja os med att bekanta oss med detta insektshotell. 

Största överraskningen

Jag har varit på Rügen säkert 20 till 30 gånger. Jag har passerat denna
plats säkert alla gånger på vägen till Prora. Min reaktion har hela tiden
varit "DDR skit".



Jag tror att det inte bara är jag som reagerat på detta sätt. Nu hade
vi ett par timmar innan färjan till Trelleborg skulle avgå så för att hitta
på något under tiden så blev det ett besök på detta Museum.


  


En Volvo Limousine 264 TE som tillhört DDR regimens bilpark

En riktigt läcker bil, men varifrån kommer den och när tillverkades den?





Alla möjliga Trabbi fanns givetvis, skam vore det annars

Men 
Museets mest fantastiska föremål fick en att bara gapa.



Ett ryskt ånglok som dundrat fram på Sibiriska tundran så sent som för
några år sedan. Har även trafikerat linjen Moskva - St. Petersburg.

Byggt 1955 i Kolomna/Ryssland,  125 km/tim,  
2500 Hkr  längd 29.8 meter


  Ännu en bjässe
 bilden nedan



Byggt i Tyskland (Berlin-Tegel) år 1930      
1980 Hkr, 24 meter långt 140 km/tim. 


Tack för att Du hälsade på min blogg. Bättre sent än aldrig. 

Kenneth
foton: Undertecknad och Anne-Marie 

Vad kostade färjeöverfarten?
1421:- t.o.r. inkl buffé o måltidsdryck på återresan

1 kommentar:

Anonym sa...

Trevliga tips! Tack!