onsdag 5 februari 2014

Rebecca en Musical



Rebecca the Musical

Nu på Fredag har Rebecca The Musical premiär i Scandinavien
 i vackra Malmöoperan.

Själv bevittnade jag och Anne-Marie generalrepan igår 
tisdagen den 4.2.

Jag måste erkänna att jag kände ingen större entusiasm inför
 denna föreställning.

  En gammal Hitchcock triller, hans första i USA, året var 1940.
Namnet på denna film var Rebecca. Två Oscars tilldelades
filmen som hade totalt 11 nomineringar.

Rebecca var då ingen musikal som Ni säkert förstår. Denna 
skapades av två europeer Sylvester Levay (f.d. Jugoslavien)
 och Michael Kunze (tysk född i Prag). 

Rebecca hade premiär på Raimund Theatre Wien den 28 
September 2006.

 Jag nämnde att jag inte kände för denna Musikal men att vi 
ändå ville uppleva den berodde i hög grad på att vi var nyfikna
 på Nanne Grönvall. 

Nanne har en ledande roll i pjäsen och henne gillar vi ju.  

Nanne Grönvall  - foto Malmöopera
Nanne hade en väldigt osympatisk roll som Mrs Danvers men
visade vilken fin skådespelerska hon är. Själva har jag bara
upplevt Nanne Grönvall som Nanne Grönvall tidigare.

foto Pressbildhuset, Per Anders Jörgensen
Omtumlande

Föreställningen började något tamt men sedan tog den sig efter
 hand för att sluta i en virvel av händelser. 

Jag uppskattade speciellt rättegången i slutet av andra akten 
där Michael Segerström drog många skratt, som domare
i rättegången om Rebeccas död.

 Michaels sköna skånska var ett avbrott i allvarligheterna.  

Musiken var utan några större örhängen om man bortser från 
melodin om Rebecca som var mäktig. 

Musiken som helhet är mycket fin och Malmöoperans orkester,
under ledning av Anders Elias och Christoffer Nordin, 
imponerar stort på mig.

Här finns mycket annat att framhålla, Koreografin och Scenografin 
var läcker. Spännande projektioner, kläderna var både  
fantasifulla och läckra.

Åsa Melldahl svarade för regin på ett beundransvärt sätt.  

Musikalstjärnor som nämndes i den lilla folder som fanns 
till hands var Ida Högberg, Åsa Fång, Philip Jamelid och 
Fred Johansson.

Ni kan ta del av alla medverkade i Malmöoperans länk nedan:

http://www.malmoopera.se/forestallningar/rebecca 


  En föreställning som engangerar

När jag vaknade upp i morse så sa Anne-Marie "jag har haft
Rebecca i huvudet hela natten" och jag svarade "samma här".

Detta är ett fint betyg för många pjäser engagerar inte alls eller
måttligt. 

Ofta glömmer man nästan redan när man har lämnat teatern.


Om filmen kolla länken nedan

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rebecca_(film)




Att sedan Malmöoperan fortfarande är mycket fräsch och elegant 
samt har sköna stolar och har kvar de vackra textilierna ända sedan 
denna invigdes 1944 gör inte saken sämre.

Malmöoperan kulturmärktes 13 december 1994.






Missa inte Rebecca för då har Du missat en historisk godbit.

Hälsningar
Kenneth

Inga kommentarer: