lördag 14 december 2013

Bantning med förhinder



En Bantares Mardröm

Jag har insett (äntligen) att jag måste ner i vikt. Detta är ju lämpligast 
att göra i Januari - Mars när plånboken är som tunnast. 

Man skall definitivt inte göra det före en kryssning men inte heller 
innan julen.

Jag har fått massor av goda tips från vänner (fast jag undrar hur det är 
ställt med vänskapen) hur jag skall gå till väga. Just nu är 5 - 2 metoden 
inne (för hur länge undrar jag). 

D.v.s. Du äter normalt i 5 dagar och sedan inget på två timmar tror jag.
 Låter vettigt men i mitt fall så handlar det mer om att banta i fem dagar
 och äta i två timmar.

Kollar man in programmen från USA i TV:n där man proppar i sig 2 
kilos jättehamburgare eller Pizza på två timmar så stämmer 
säkert detta. 


Julborden

Det har blivit tre stycken i år. Först i mitten av november fick vi en
inbjudan från DFDS (Oslofärjan) att vara med på en 3,5 timmars
Öresundskryssning med Julbord och drycker. 

Sedan var det dags för SPF Anneberg (10 dec) med sin årliga Julfest
och redan dagen därpå så var vi ånyo bjudna på Julefrokost för VIP?
gäster på DFDS Oslofärja Pearl Seaways igen. Nu låg färjan vid
kaj.


Jag har i tidigare bloggar berömt DFDS för dess fantastiska buffé, vilket
 det inte finns någon anledning att ändra på.

Vi presenterades för en rad (riktiga) VIP gäster och man önskade att
man var i full svung fortfarande för här fanns många fina kontakter som
Helge Drejer (Area Sales Manager) presenterade för oss.


  

Nåväl, inget frossande här, man har mycket skaldjur i sin buffé
och detta kan man äta utan att oroa sig för vikten. Sedan kommer 
sillen och den otroligt goda fiskfilén med remoulade och
 fläskesteken med sin läckra svål och sedan är den dagen förstörd.

Beträffande bufféerna ombord på DFDS två Oslofärjor så är dessa
mycket genomtänkta för även om de är fullbokade så blir det sällan
trångt. Anledning till detta är att när man bokar detta så har man
15 minuters perioder vilket innebär att det flyter undan smidigt och
snabbt.

Vet inte om man ändrat på Finlandsfärjorna för där är det jättetrångt 
t.o.m. så att jag började från slutet, vid ett tillfälle, d.v.s. med det 
varma. Jag fick t.o.m. beröm av en trevlig finsk servitris med orden: 
jag märker att Du har kryssat förr!

Helge Drejer, en mysgubbe som är uppskattad av alla.

Det händer mycket på DFDS. 

Vi fick inte bara god mat och goda drycker (jag körde och tillika
bantar ju..) utan även intressant information om vad som händer 
framöver.

Båda Färjorna skall in på varv för att göras ännu finare. Restauranger,
barer, salonger och konferenslokaler mm skall uppgraderas.

Först i mitten av Januari blir det Pearls tur och när den är klar någon 
gång i mars sedan är det Crowns tur.

Helge har också berättat att Eurovisions schlagerfestivalen har gjort 
en förfrågan om att hyra in Pearl för att ligga på den sidan hamnen
som schlagern skall äga rum. Fartyget skall användas som bl.a. press-
center, hotell och restauranger. 

Hur det blir med detta är nog mycket svårt, speciellt som man ligger
långt från varandra i pris. Det är mycket svårt och kostsamt att ta 
fartyget ur drift en sådan viktig period som maj månad.

Pearl Seaways (www.dfds.com)

   
Crown Seaways
  SPF Annebergs Julfest  

Denna liksom de flesta andra Julfester är en tradition. En tradition
är också att man har en musikunderhållning (av förstärkt styrelse)
 som är mycket populär.

Det är Ulla Holm som skriver texter och svara för idéer och manus.
I år höll det hela gå i stöpet för Ulla kom till skada för någon månad 
sedan och flera repetitioner fick ställas in. 

Ulla och hennes glada gäng
Två musiker från populära Dom Ni Vet (som Siv Malmkvist hade
som husband en gång i tiden) finns med vilket lyfter hela före-
ställningen. Olle Engbe piano, Jan Nordehammar klarinett. 

Länkarna nedan är från årets föreställning resp. förra årets.



http://www.youtube.com/watch?v=QcYxbytdKsg

Kolla gärna länken nedan. Den leder till bloggen som bl.a. handlade
 om Köpenhamn och Eurovision Song Contest. Mycket intressant.

Inga kommentarer: