Tryck ner f11 tangenten för större skärm.
För större bild peka på bilden.
Europaresan, Hemfärden och Sammanfattning.
Jag lovade återkomma till vår stora Europaresa med bil, fotboll och kryssning. Se tidigare bloggar.
Efter 17 dagar så var det dags att återvända hem. Vi hade c:a 250 mil framför oss och vi hade en del intressanta upplevelser kvar.
Första natten under hemfärden övernattade vi i staden Orange (Frankrike). Vi kom fram rätt så sent så det blev hotellet (IBIS) med en gång. Bästa minnet från denna plats var middagen på kvällen på hotellet.
Vi fortsatte norrut med några timmars paus i en av de trevligaste och intressantaste franska städer jag varit i Beaune. Detta är en liten stad, ungefär som Trelleborg (25-30.000 inv). Staden är centrum för Bourgogne vars viner de flesta säkert känner till. Detta måste vara en av de mesta hotell- och restaurangtätaste städerna i Frankrike. På http://www.booking.com/ så har man inte mindre än 38 hotell i denna lilla stad.
Beaune och Hostel Dieu.
Stadens största attaktion är Hostel Dieu. Detta var ett sjukhus som byggdes i mitten av 1400- talet och som i första hand var avsett för de fattiga. Denna magnifika byggnad är idag ett mycket välbesökt museum.
Byggnaden var som sagt magnifik. Speciellt takets vackra beklädnad med dess mäktiga tornspiror.
När man kom in i den stora sjuksalen så häpnade man över att det kändes så varmt och gästvänligt trots sin storhet och kala väggar.
Det fanns också några mindre salar där de som haft det bättre ställt kunde tillbringa sina dagar och nätter på ålderns höst.
Peka gärna på bilderna så förstoras dessa.
På något sätt kändes både staden och Hostel Dieu något overkliga, ungefär som en teaterkulliss dock en ovanligt verklig sådan.
Här fanns som tidigare nämnt många små restauranger men också ett stort utbud av välsorterade vinbutiker.
Moselle/Mosel nästa
Hemfärden fortsatte vidare via städerna Nancy och Metz. Den tråkigaste övernattningen under resan på ett franskt motell tillhörande en kedja som jag inte la på minnet. Det enda jag noterade var att frukosten serverades kl 7-9. Naturligtvis så missade vi denna eftersom det blev sent i säng på kvällen.
Vi valde att nästa dag följa Moselle in i Tyskland och hade en behaglig etapp denna dag (18 mil) på vår väg till Bernkastel.
Bernkastel en av våra favoritstäder i Moseldalen. Resans trevligaste Hotell (Bähren) en god bit mat på en närliggande restaurang som tillhörde hotellet. För första gången på resan så tittade vi inte på priset när det gällde vår måltid. När vi valde vinet så sa kyparen "ett gott val" = vi valde ett d y r t vin, men vilken avslutning denna sista kväll på vår stora Europaresa.
Hotell Bären, något dyrare men väl värt sitt pris.
Sista dagen på resan.
Vår ursprungliga tanke var att ha ytterligare en övernattning, någonstans i närheten av Bremen. Vid det här laget så var hemlängtan stor och vi fortsatte till Travemünde där vi valde nattöverfarten med TT-line. Dyrt, 2.900:- inkl utsideshytt. Hade vi fortsatt raka vägen hem så hade detta tagit c:a 4 timmar och kostat c:a 1000:- inkl. drivmedel. Men det var ändå skönt att sova och komma hem någorlunda utvilade.
Sammanfattningen.
Först och främst så tänker Ni köra bil för att det blir billigare, glöm det. Flyg istället eller ta en bussresa. Men om Ni vill se lite av Europa så välj bilen. Men tänk på att Ni måste vara förberedda i alla avseenden. En normal övernattning kostar runt 1000:- inkl frukost. Ibland så är rummen billigare men då står det frukost tillkommer och slutsumman blir densamma.
Bensinen är något dyrare i Tyskland än i Sverige, den är betydligt dyrare i Frankrike medan Spanien har de lägsta bensinpriserna av de länder vi passerade. I Frankrike och Spanien tillkommer avgifter att köra på motorväg (c:a 1 kr/mil). Vissa motorvägar i Frankrike är undantagna (Nancy - Luxembourg).
Se till att bilen och Ni själv är rätt utrustade:
Gula västar, dubbla varningstrianglar (i vissa länder), reservdunk, eldsläckare, ficklampa, enklare verktyg. Några filtar och småkuddar är också bra att ha. Investera i bra kartor och investera i en GPS. Man kan spara många onödiga mil med en GPS.
Förbered Er noga, Läs in kartor och ha gärna alternativa vägar. Ha gott om växelpengar till motorvägsavgifterna. Parkera på väl upplysta platser och ha inget synligt i bilen.
När det gäller de olika länderna så kan det vara bra att veta att det finns gott om Vägkrogar och bensinstationer längs motorvägarna.
I Frankrike t.o.m. hotell vid motorvägarna. Vägrestaurangerna har som regel mycket god mat och bra service. Här har standaren höjts avsevärt på senare år.
Toaletterna är fräscha, betydligt renare än våra i Sverige (som regel) I Frankrike så har man tagit bort sittringarna på toaletterna, varför vet jag ej men speciellt trevligt är det inte.
I Tyskland kommer nu fler och fler s.k. automattoaletter, dessa är mycket fräscha.
I Tyskland får man betala en slant för toalettbesöket (50 cent). Vid automattoaletterna så kan man använda kvittot som betalning i butiken, restaurangen mm.
Toyota Priusen
Till slut, Tack Priusen, 460 mil utan att en enda skruv lossnade. Ingen oljeförbrukning, genomsnittslig bränsleförbrukning 0,5 l/mil (95 oktan). Lägsta sträckförbrukningen Bremen-Travemünde (motorväg) 0,45 l/mil.
Värsta sträckorna Köln - Wuppertal (båda riktningarna) mycket tung trafik och stora vägarbeten. Välj annan sträcka, dessa vägarbeten kommer att hålla på i säkert ett år.
Bremen - Hamburg (båda riktningarna) praktiskt taget ett enda långt vägarbete. Mycket jobbigt och mycket tung trafik. Välj annan sträcka dessa vägarbeten kommer också att pågå lång tid framöver.
Åter till vardagen
Här hemma så är det dags för Amiralens Storbands första öppna repetition onsdagen den 27 jan på Öresundsterminalen. Vill Ni ha deras Informationsblad om vad som händer maila mig på keam@bredband.net
Bästa Hälsningar
Kenneth
foton:Kenneth Svensson
Bra länkar:
http://www.kennethsvardagfoton.blogspot.com/
http://www.amiralensstorband.se/
http://www.basunbloggen.blogspot.com/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar