torsdag 9 april 2009

KAOS














KAOS

Om några dagar invigs nya Swedbank Stadion här i Malmö. MFF mot ÖIS och en fullsatt arena inför denna historiska dag.

Jag gjorde ännu en besiktning idag av Arenan och dess omgivningar och kan konstatera att det arbetas in i det sista, som alltid när en ny arena skall invigas.

Arenan finputsas just nu men garaget för c:a 400 bilar är knappt påbörjat än. Skall stå klart till hösten!


Cirka 22000 personer kommer att ta plats och man kan lätt räkna ut att det blir massor med bilar. Vad skall dessa ta vägen undrar man för gatunätet är inte ens halvklart liksom det nya garaget som inte blir klart förrän efter sommaren!!!

Planering?

Förlåt, en fråga till de ansvariga. Hur tänker man när man inviger en Arena långt innan allt är klart? Man behöver inte vara intelligensbefriad för att räkna ut att kaos kommer att råda. När sedan publiken väl är på plats så kommer många att bli förgrymmade över P-lappen på bilrutan. Det är nämligen så att på alla platser som tidigare varit avgiftsbefriade nu är snyggt och prydligt avgiftsbelagda.

Tidigare fri parkering på hundratals platser men inte nu längre.
(Skönt att något i alla fall hinner bli klart till invigningen på måndag).

Själv är jag inte hemma denna dag och tur är kanske det.

Förr i tiden så såg man först och främst till att infrastrukturen fungerade. Man inviger knappast en järnväg för att stationer och perronger finns på plats men ingen räls!

Att sedan en viktig genomfartsgata vid Stadionområdet är enkelriktad för tillfället gör inte det hela bättre.

Sportsligt sett blir den nya Arenan säkert en stor succé. Gräsmattan (en riktig sådan) ligger inbjudande grön. Inuti Stadion så dominerar färgerna svart, blått och grönt. Även utseendet har blivit allt häftigare allt eftersom skyltar och stensättning blivit klart.

Turistbussen då?

Lite oklart var någonstans supporter- och spelarbussarna skall ta vägen. Där man tidigare kunde köra in vid Baltiska Hallen är nu endast parkering för bilar. Jag tror att det är tänkt att dessa bussar skall angöra längs John Ericssons väg. En del bussar kanske väljer att köra in på den tidigare nämnda enkelriktade gatan, gör inte det för Ni får ett hellsike attt komma därifrån.

En inkomstbringande verksamhet!

I Malmö jagas inte bara bilister utan även turistbussen räknar man med som en viktig del för att klara av Malmös ekonomi.

Ibland händer det dock att det blir inte som man tänkt. Jag tänker då på städ-parkeringen som ju är en mycket inkomstbringande verksamhet för staden.

Jag tänker då på 17 jan 2007 när det var städdags på Krutmeijersgatan i Malmö och många sköna slantar förväntades i kassan, men tji fick man.


Tur att jag hade kamera med mig denna morgon, den 17 januari 2007. Ingen hade trott mig

Inte en enda felparkerad bil, otroligt... Under alla tretton år jag haft kontoret på denna gata så hade detta inte hänt förut.

Jag såg hemska saker framför mig, som skattehöjningar eller än värre en stad på obestånd! Kanske t.o.m. en stor framtida arbetslöshet bland P-vakterna.

Lugn, det rättade till sig själv, nästa gång det var dags för städparkering så var allt som vanligt igen och man kunde torka svetten av pannan och åter se med tillförsikt in i framtiden.

Ordningen återställd.

Stockholm nästa.

Över påsken och ytterligare några dagar så tänker jag och Anne-Marie titta lite närmare på Stockholm och dess omgivningar. En lite extra utflykt till Gävle för att besöka Järnvägsmuseet är också inplanerat. Sedan en Ålandskryssning med Birka Cruises, några dagar hos vännerna Kristina och Bengt i Torshälla för att avslut-ningvis besöka Norrkvarn (Västergötland) och Hornborgasjön. Sedan får vi se hur mycket vi egentligen hann med.

Rapport i slutet av kommande vecka.

Glad Påsk

Kenneth och Anne-Marie


foton: Kenneth Svensson

Inga kommentarer: