torsdag 22 januari 2009

Hurra vi vann

















Hurra vi vann.....inte!

I Fredags när jag loggade in på mailen så sa det tjoff. Ett mail från Danmarks Radio med rubriken

"Grattis Ni har vunnit"

Jag gnuggade mina ögon, vi som aldrig vinner oavsett hur många Harry Boy eller Trisslotter eller Bingolotter vi än köper. Det var inte sant.

Vad hade vi vunnit då? Jo två biljetter till invigningen av DR:s nya Konserthus.

Samma dag klockan 20. Nu gällde det att snabbt gå till verket och planera dagen så vi kunde göra en snygg entré bland Kungar, Drottningar, Prinsar, Ministrar mm.

Ett mästerverk av den franske arkitekten Jean Nouvel. Akustiken är så bra att man t.o.m. hör triangeln i Symfoniorkestern klinga inför 1500 åhörare.

I Lyckorus

Vi upplevde dagen som i ett lyckorus ända till jag gick in på mailen nästa gång några timmar senare.

"Beklagar, det har skett ett misstag. Ni har tyvärr inte vunnit"

meddelade mailen kortfattat. Vi satt där och stirrade in i skärmen. Det var bara att slå våra storslagna planer ur hågen och korka upp en flaska Grants Whisky som tröst.

Över tvåtusen mäniskor hade nåtts av denna felaktiga inbjudan tack vare av att någon på DR tryckt på fel knapp, mänskligt. Så var det med den vinsten...

Vi såg invigningen på Dansk TV och det var helt fantastiskt. Jag har följt hela detta projekt från första början och min högsta önskan var att få uppleva en konsert där snarast möjligt.

I dag införskaffade vi biljetter.

DR Big Bandet ger konsert i stora salen den 27 februari och givetvis så skall vi uppleva denna historiska dag då detta fantastiska Big Band för första gången framträder i sal 1 d.v.s. stora salongen.



Fy för den Svenska Kronan (får man skriva så?). Fyra biljetter kostade 320:- Danska kronor vardera d.v.s. 1.280:- DKK. På vårt konto drogs 1.880:- SEK. Burr... (1 DKK = 1.49 SEK).
Att man sedan inte kunde använda våra svenska kreditkort i biljettkassan var ju pinsamt sett ur DR:s synvinkel. Nu var damen bakom disken så vänlig att hon fixade detta på ett annorlunda sätt, turligt nog, för vi hade inte tillräckligt med Dansk valuta.


Köpenhamns tredje Scen

Inom loppet av fyra år har Köpenhamn och Danmark invigt tre fantastiska scener.

Operan (invigd 15 jan 2005), Skådespelarhuset (Invigt 17 jan 2008) och nu som sagt Konserthuset. Dessa scener är av mycket hög klass inte bara sett ur arkitek tonisk synvinkel.




Operan i förgrunden och Skådespelarhuset i bakgrunden. Två förnämliga salonger som förändrat hamnbilden i Köpenhamn.


Nya DR Byen i Örestad måste man naturligtvis också nämna i detta sammanhang.
En otrolig institution som jag verkligen rekommenderar ett besök. Man har dagliga visningar här och det är som att komma till en filmstudio i Hollywood. Många av DR:s produktion spelas in i dessa studios.

Alla kostnadsramar har sprängts med råge för detta jätteprojekt d.v.s. DR Byen och Konserthuset. 4,5 miljarder DKK i 1999 års penningvärde.
















Interiören i DR Byns huvudbyggnad är också värd ett besök.













Vännen Ove Agrelin

För en vecka sedan nåddes jag av ett tragiskt besked, vännen Ove Agrelin hade avlidit. Ove hade varit sjuk i c:a ett år och tyvärr så besegrade sjukdomen Ove.




Ove var bl.a. författare och hade skrivit en hel rad böcker om Köpenhamn och Danmark. Oves och vapendragaren, fotografen Claes Westlins, böcker blev min inspirationskälla i mitt arbete i bussresebranschen. Jag träffade Ove första gången för c:a 10 år sedan då han var med en grupp som han ville visa sitt älskade Köpenhamn för. Jag satt bakom ratten i bussen och noterade med en gång att detta var inte vilken Köpenhamnsguide som helst. Det räckte att titta i spegeln i bussen som var riktad mot passagerarna för att konstatera att alla satt och lyssnade andäktigt.
Jag hade säkert Ove bortåt 50 - 60 gånger som guide och jag satt och småskrattade varenda gång åt Oves humor inte minst när han berättade om föreningen Gammel Danskens vänner som han var medlem i sedan många år.
Jag har med tiden lärt mig mycket om Köpenhamn och guidar ofta själv. Det mesta jag har lärt mig har jag lärt mig av Ove. Folk säger att jag kan mycket om Köpenhamn, men jag saknar en viktig detalj, Oves berättarhumor. Det är/var bara Ove som kunde berätta på detta sätt och detta kommer jag att sakna i all framtid.



Tack Ove

Kenneth













Inga kommentarer: