söndag 9 november 2008

Rock At Sea













Rock At Sea 7 - 8 nov 2008
www.julymorning.nu

"Svenska Höjdare"

I helgen har jag upplevt några omtumlande dagar. Jag har åkt buss Malmö - Stockholm t.o.r. jag har åkt båt Stockholm - Mariehamn t.o.r. och jag har upplevt
allt i från Fläsket Brinner till Pugh Rogefeldt samt ytterligare c:a 15 band, artister och musiker nonstop i nästan ett dygn.

Inte konstigt att man känner sig lite omskakad och kanske värst av allt detta är (var) inte min musik.

Så här efteråt känns det ändå riktigt bra. Det var jäkligt häftigt speciellt som jag hade sällskap i bussen med Bandet Asoka och Thomas Wiehe.


Viking Cindarella.

Viking Lines flaggskepp MS Viking Cindarella hade hyrts in av en liten? skivaffär i Eskilstuna i tre dagar (kostnad c:a 500 000 kr för en kryssning), plus lika många dagar om två veckor, för att lyfta fram 60-tals band och musiker. D.v.s. sådana som var populära i min ungdom.

Full båt, 2500 entusiastiska resenärer från hela mellansverige plus ett fåtal från våra breddgrader för vi känner helt enkelt inte till dessa stora och häftiga arrangemang som pågått ända sedan 1999.



Hur kunde jag då hamna där? Jo företaget jag deltidsarbetar för, Tjörnarpsbuss, hade fått det trevliga uppdraget att köra för ASOKA plus vänner och bekanta.

Eftersom jag är allätare av musik så ville jag inte missa detta fantastiska arran-gemang som alltid dragit fulla hus (båtar) år från år. Detta måste vi få uppleva varför jag och Anne-Marie bokade in oss på resan.

Jag hade hört talas om dessa arrangemang bl.a. genom våra vänner Kristina och Bengt från Torshälla.


Bengt är själv musiker och vi har umgåtts med dessa trevliga Sörmlänningar sedan 1968 d.v.s. ända sedan bandet ASOKA bildades. (På bilden Kristina samt Anne-Marie och Bengt).


ASOKA 60-tals Rockband från Malmö.

Åter till Kryssningen. Massor med uppspelta människor, massor med musik och hålligång i 22 timmar.

Som jag nämnde ovan så var detta inte vår musik men ändå så var det en häftig upplevelse. ASOKA som jag aldrig hört talats om var uppbjudna för 5:e eller 6:e året i följd och är lite av publikfavoriter här.

Fullt hus när dessa framträdde inför en entusiastisk publik och jag måste erkänna att det lät riktigt häftigt. Det hela handlar ju egentligen om "Gubbrock" med fantastiskt skickliga och erfarna musiker. Alf som är ASOKAs kontaktman säger att man är mer kända här uppe än i sina hemtrakter tack vare dessa åter-kommande spelningar. Detta var lätt att konstatera av publikens entusiasm.

ASOKA fyller i år 37 år och gav så sent som förra året ut en skiva med titeln
"36 years later". Deras Vinylskivor från 60-talet lär betinga priser runt 3000:-
på blocket.se

www.asokarock.se.






Thomas Wiehe och Peter Elmberg

På väg till Stockholm så plockade vi upp Thomas Wiehe utanför Lund som skulle framträda med vännen Peter Elmberg. Detta var också en ny erfarenhet för mig och dessa framträdde andra dagen även detta inför en fulltalig publik.


Båda duktiga musiker och tillika låtskrivare. Efter första kvällens (nattens) holmgång så var det nu musik som läkte trumhinnorna om man nu kan läka dessa!

Två mycket sympatiska musiker med rötterna i Skåne. Peter bor i Växjö men kommer ursprungligen från Skåne vilket han inte utan en viss stolthet gärna berättade om.





Thomas och Peters texter och låtar trollband den fulltaliga publiken.

Fast kvinnan som kollar notan hade just då tankarna på annat ställe!






Thomas Wiehe har gett ut inte mindre än 11 LP/CD skivor medverkat i åtskilliga TV-program samt bl.a. medverkat i 60-talsbandet Moccers tillsammans med brodern Mikael.

Thomas texter och visor får en verkligen att koncentrera sig och lyssna med öronen på helspänn.




http://www.galaxteatern.se/




Peter Elmberg en person som engagerar sig i folks problem och vill verkligen göra något för dessa stackas människor.

Tillsammans med Thomas håller man bl.a. stödgalor för Tibet och man har nyligen givit ut en CD skiva, tillsammans med en rad Svenska artister, till förmån för Tibet.

Peter är eftertraktad föreläsare och spelar in stödskivor till förmån för barn och
ungdomar.

Peter driver tillsammans med sin fru Mundekulla Retreatgård.

www.peterelmberg.se


Mycket bussåkande

Det kan tyckas att 130 mil på vägen samt båtresa under två dygn är i jobbigaste laget. Jag kan dock lova att bussresan var riktigt komfortabel. Lite trevlig läsning, min nya MP3 spelare och en chaufför (Bertil Book) som kör jäm(n)t och skönt gjorde att bussresan var en del av upplevelsen dessa dagar.




Sista Matchen på Malmö Stadion

Som liten "Skånepåg"! sprang jag omkring i gångarna när stadion byggdes under
50-talets slut.

1958 invigdes denna vackra skapelse med VM-match mellan Västtyskland och Argentina, resultat: 3-1 inför 31.000 åskådare.

Idag 50 år senare så spelades (troligen) den sista matchen här.

MFF slog Sundsvall med 6 - 0 och därmed så kunde MFF avsluta årets Allsvenska med hedern i behåll. Detta efter i övrigt en bedrövlig säsong.

Ett fyrverkeri satt punkt och nu är det nya Swedbank Stadion som gäller d.v.s. om denna blir klar i utsatt tid inför Allsvenska premiären 2009.


Malmö Stadion 9 november 2008


Till slut, Grattis Kalmar, ni var bäst!


Vännen

Kenneth
www.kestravel.se



foton Kenneth Svensson


1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan Kenneth!
JAg är mycket glad, och imponerad. Du har gjort det, börjat blogga. dessutom gör du ju det på ett mycket proffsigt sätt. Fina bilder rak och lätt text precis som det skall vara. Ser verkligen fram emot att återuppleva några trevliga dagar igen, jag med kameran runt nacken och du med proppar i öronen och en iPod i bröstfickan. HA nu en riktigt trevlig nyårshelg och krama om frugan och klappa lite på "Bob"
den japanska riskokaren, numera havretonistern, den struntar jag i. Kommer omedelbart all länka tiull din blogg från min sida
Sveriges gladaste man