fredag 25 maj 2018

två dagars minisemester i högt tempo

BERLIN NÄSTA
Just nu är jag i Berlin. Reserapport följer om c:a en vecka (20.6)



Uppleva mycket med snålt 
tilltagen kassa, går det?


Absolut! Läs här:

Rolfs Resor plus FLIX-Buss fixar detta. Här kommer min enkla reseberättelse. 

Hittade en enkel resa med Rolfs Buss. Oslo 2 dagar 995 kronor. Passar perfekt
för en pensionär med en allt magrare kassa. 

Jag bokade in mig och Anne-Marie, betalade och kollade därefter programmet.

 OBS!! start i Malmö, avstigning i Varberg. Detta var en resa som var anpassade 
främst för Rolfs Buss och de som bor längs Västkusten (Uddevalla, Trollhättan, 
Göteborg). Alla som läst på fattade givetvis detta utom jag som behövde läsa
annonsen på nytt.

Vad göra när man kom till Oslo? Tåg tillbaka till Malmö. Uteslutet för en gammal
järnvägsälskare med tanke på alla problem som de svenska tågresenärerna 
får uppleva numera.



Buss då?

Gick in på Flix-buss hemsida. Enkelt att lotsa sig fram där och efter några minuter 
så hade jag bokat in oss Oslo-Malmö 2 personer avgång Oslo kl 12.10.

Pris 198 kronor för två!!! Otroligt.

Innan jag kommer till själva hemfärden skall jag berätta hur själva Rolfs Bussresor
fungerade. Blev hämtade vid Skeppsbron klockan 11.40 prick efter tidtabell.

En tjusig Mercedesbuss och med en sympatisk chaufför som hette Leif. Bussen
var lite mer än halvfull. Jag frågade Leif om jag fick Guida genom Malmö och lite i
Köpenhamn. Ni som läser denna blogg känner till att jag sysslar mycket med att
guida o.dyl. Leif uppskattade detta vilket var trevligt och passagerarna fick
även uppleva lite av Malmö och lite av Köpenhamn.


   
Dagen innan avfärden så hade Sverige blivit världsmästare i Ishockey i
Köpenhamn. Den tjusiga arenan Royal Arena var skådeplatsen så en sväng 
runt denna var ett måste.



Några timmar i Köpenhamn, på egen hand, i strålande sol följde innan det var dags för 
ombordstigning på vårt fartyg DFDS Crown Seaways.



En lugn kryssning till Oslo och DFDS enorma Buffé smakade som vanligt
perfekt liksom deras frukostbuffé gjorde. Dessa ingick i resans pris.



OSLO

Här tog vi förväl av Leif och gruppen och promenerade c:a 1000 meter till
Centralstationen. Busstationen ligger vägg i vägg, praktiskt. 



Beträffande Oslo Central så är denna jättestor, större än både Stockholms och Köpenhamns Centralstationer. 

Här verkar det finnas allt, inte bara tåg utan allt från himmel och jord.

Sedan var det bara att fortsätta sin promenad längs en gångbro till Bussterminalen.

Här fick vi ett bevis på att vi var i Oslo, Restaurang Fiasco!!!

Naturligtvis inga gäster.



Åter till Civilsationen

 Avgång Oslo-Malmö kl 12.10



Oslo - Göteborg Nonstop.

Mycket njutbart med en fantastisk natur och grönska. Bussen halvfull. Normalt så
skulle vi åka med samma buss hela vägen men ett tekniskt fel uppstod längs
vägen varför vi fick byta till en annan buss i Göteborg. 

Lite jobbigt eftersom vi skulle ta allt bagage med oss och själv rusade jag till 
toaletterna i Terminalen då ovetande om bussbytet. Anne-Marie fick ta 
vår lilla resväska men även ett par kassar handbagage. 

Sedan gick allt som på räls?? Igen. Vi anlände till Malmö klockan 19.20 vilket
var helt enligt tidtabellen.

Vår nyfikenhet var stor på FlixBus. 

Är dom bra trots lågt pris. Renlighet, Chauffören, Punktlighet - Ja Absolut

Nackdelen med långa bussreson är toalettbesök (undvik att dricka en massa innan). 
Är man som jag c:a 177 cm lång, något korpulent!!! så blir det en pina efter några 
timmar. Detta gäller förvisso alla busstoaletter. 

Sedan å andra sidan så läser man nästan dagligen om smutsiga tågtoaletter
eller om tågtoaletter som inte fungerar.

För en "gammal" tågentusiast så måste jag erkänna att bussen är ett 
utmärkt alternativ. Kanske t.o.m.bättre så länge problemen med 
järnvägen pågår.



On the Road 
Kenneth

 PS Beträffande min förra blogg om unika foton så kommer det en fortsättning på
denna, så håll ut.

Inga kommentarer: