fredag 24 april 2015

"Har Du sett Malmö har Du sett Varden"

Uppdaterad 25.4.2015
Välkomna till Honduras, Routan Islands

"Har Du sett Malmö så har 
Du sett ........."

Ovanstående rader myntade Sydsvenska Dagbladet för ett antal år sedan.

Klassiska rader liksom Skurup som myntade en annan klassiker:

"When in Europe dont miss SKURUP"

Dessa klassiker har ända sedan första gången jag hörde/läste om dem 
 funnits i mitt bakhuvud.

Tänk vad rätt Sydsvenskan hade, deras "Har Du sett" är ju inte bara en
reklamslogan!! utan en verklighet på gott och ont.      
  
Just nu verkar vissa delar av våra omgivningar stå i brand. Hemska
katastrofer inträffar praktiskt dagligen, sprängningar, skjutningar och
100-tals människor som drunknar när dom är på väg till en bättre värld.

Nu tänker inte jag gå in på någon form av Världssamvete för vi alla
får dagligen rejäla doser med katastrofer. 

Men allt känns ändå avlägset men ändå inte.

Kryssningar ger ett mervärde som lätt kommer i skymundan.  
För dem som är nyfikna så är detta ett fantastiskt sätt att få
uppleva platser som man annars bara får läsa om i Världs-
pressen eller se eller höra om i nyheterna. 

Tack vare Kryssningarna

Så har vi fått uppleva många platser som annars inte skulle 
vara möjligt.

För de flesta så tänker man när ordet kryssning kommer på 
tal på god och mycket mat, soldäck, shower, lyx och musik.

Heta platser och upplevelser

Tunisien (Tunis), Egypten (Alexandria, Kairo) Colombia (Cartagena)
Suezkanalen, Panamakanalen, Oman osv. 


Roatan Islands Honduras

Cartagena Colombia

Muscat Oman

Suezkanalen

Att passera igenom Suezkanalen är en av mitt livs stora upp-
levelser. I flera timmar satt jag på hyttbalkongen och bara njöt.

Lite otäckt kändes det för här fanns posteringar var 5:e kilometer
och känslan var stor att något idiot skulle slänga iväg några skott
på skoj mot fartyget.  
Suezkanalen posteringar

Suez Kanalen och Sinaiöknen

Alexandria Egypten

Kairo



Kairo

Adenviken

Adenviken som ligger mellan Jemen och Somalia är ingen mys-
plats direkt.

Att vi fick en obehaglig kontakt med Pirater gav extra krydda åt 
vår kryssning. Om detta möte har jag bloggat flera gånger om,
 så jag skall inte tjata mer om detta. 
Pirater utanför Somalias kust (kollar man noga så syns 4 st långa kanoter)
En andra säkerhetsövning ansågs nödvändig (av någon anledning) 
utanför Somalias kust 

Adenviken utanför Somalias kust 

Pireus

Då frågar man sig är Pireus (Atens Hamn) verkligen farlig. Nej inte vad
jag hört. Men det intressanta med Pireus är att Grekerna kommer med stor
 sannolikhet att sälja sin majoritet till Kineserna och det jättelika Kinesiska
rederiet COSCO.

 Pireus är en av Europas största passagerarhamnar men också den 
viktigaste för Kineserna och övriga Asien eftersom denna hamn 
är Europaporten för dem och den frakthamn som ligger 
närmast Suezkanalen.  

Allt detta enligt den utmärkta tidningen Tempus som har nyheter före
de flesta nyhetskanaler.

Pireus 




Panama City och Panamakanalen


Panama City

Ännu en dröm, men som tyvärr bara upplevts med tåg och buss.  

För att förverkliga denna dröm så måste man i princip kryssa igenom

 kanalen och denna dröm får jag aldrig uppleva vågar jag påstå.
Panamakanalen

Cypern

Att ha varit på denna stundtals heta plats är intressant, man kan
åtminstone säga att man varit där.
Limasol, Cypern


Limasol


Västra Karibien

Att kryssa i Karibien är en fantastisk upplevelse. Vi valde Västra
Karibien för här finns många öar och länder som gjort historiska
nedslag. 

Jag har ovan redan nämnt några av de spännande platserna som man
upplever på en sådan kryssning. 



Här finns bl.a. en Ö-värld i Mexikanska Golfen som bebos av människor
som endast har fiske och att tigga pengar som utkomst när Kryssnings-
fartygen ankrar intill dem. Dessa öar ligger nästan på havsnivå och man kan
 föreställa sig vilka upplevelser de får vara med om vid stormar och 
annat som drabbar haven. 



  




På en av Öarna så hade myndigheterna ställt en Bajamaja till
turisternas förfogande men turisterna blev hänvisade till befolk-
ningens eget primitiva avträde.  




Tunisien
Vad och vem döljer sig bakom hjälmen? En självmordsbombare eller? Tunis 2013
Kryssningsresenärer exponeras och är synliga offer för terrorister mm.


Palermo
Palermo

Här är väl inte farligt? Nej åtminstone inte vad jag känner till men 
staden och Sicilien har ett stort historiskt värde inte minst p.g.a. 
maffian och familjen Corleone.

Att sedan häst- och taxiskjutsarna var extremt påträngande och 
man slåss nästan om turisterna är en helt annan sak.

En bra sak med kryssningar som angör Palermo är att man lägger 
till mitt i smeten.  


Trip Advisor

Allt som allt så har jag besökt 55 länder enligt Trip Advisor. 
Själv tycker jag att det är häftigt men detta är ändå ett blyg-
samt antal i jämförelse med riktiga Globetrotter.

Som jag skrev i början av bloggen så har jag Kryssningarna
att tacka för besöken i många av dessa länder och detta har
gjort att jag försöker att läsa och sätta mig in i de platser
och länder jag besökt. Det är roligare att läsa om var man
varit än var man inte varit tycker jag.

Tyvärr så lär det inte bli några nya länder för min del, 
då borde jag åka till Afrika och Sydamerika o.s.v och
detta är inte aktuellt. 
(Har varit i Brasilien, Argentina och Paraguay)

Jag är nöjd med att få upplevt allt ovan och mer därtill,
vilket jag har mina 23 kryssningar att tacka för.


Ännu fler länder?





Denna trevlige man (Maskinchef på Costa Deliziosa)
här säkert många fler länder på sitt samvete.



Bästa Hälsningar
Kenneth

Bloggen om Piraterna kolla länken nedan.


https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=Kenneths+vardag+pirater

foton undertecknad
för större foton klicka på dem.




Inga kommentarer: