måndag 21 juli 2014

Fartyg, bussar, tåg mm.

Redigerat den 22.7.2014

Att resa är att uppleva

Ni som följt min blogg lite då och då vet att jag älskar att resa. 
Detta intresserar också många av läsarna. Mina bloggar om bussar har 
haft många besökare, speciellt då den som handlade om jämförelse
Tåg/Buss för några månader sedan.

Även bloggen nyligen om Malmös nya Superbussar lockade många 
besökare och det är trevligt.

Jag fotograferar mycket, har alltid en kamera med mig och en extra i 
bilen som reserv.

 Jag har funderat mycket på detta om flygspotting men de ganska
fåtal fotona väger lätt speciellt som att det är lite si och så med
kvaliteten på bilderna.

Lite lättare är det med fartyg, de går långsamt alt ligger ofta vid
kaj och är ett tacksamt objekt för en amatörfotograf.

Jag har ju kryssat en hel del sedan första kryssningen 2007 till 
västra Karibien.

 Då föddes också mitt intresse för att plåta fartyg av alla slag.

 Det kan vara vanliga Lastfartyg, Kryssningsfartyg, Rundturs-
båtar, Färjor ja helt enkelt allt som flyter.

Jag lägger in mina foton i en intressant kanal som heter
Marine Traffic (länk nedan) och där är det rena slagsmålet
 att få in foton.

Själv närmar jag mig 600 foto. Det finns de som har 5 - 6000
foto (kanske mer) men de kan ha fem likadana, vilket jag
tycker är åt helsike. Någon står på en bro i Kielkanalen och foto-
graferar vartenda fartyg som passerar i alla lägen. Därefter 
lägger man in alla foton samtidigt och tycker antagligen att
 man är någon slags superfotograf.

Att hitta rätt fartyg

Om jag själv skall skryta lite så siktade jag in mig på att fotografera 
Cunard lines tre fartyg, Queen Elizabeth, Queen Mary och Queen
Victoria. 

Det började med att tidningarna basunerade ut att det största  
av dessa fartyg Queen Mary skulle komma till Helsingör.

 Inte Köpenhamn för då (2010) räckte inte kajdjupet för denna 
345 meters bjässe.

Istället så skulle den ligga för ankar utanför Helsingör och passagerarna
skulle åka tenderbåtar till staden.

Det var den 10 maj 2010. Det blev raka spåret till Helsingborg och
en t.o.r. med färjorna där. Jag var inte ensam utan det var 100-tals
andra som också ville passa på.


Queen Mary 2 (Byggd 2003, 345 meter lång)
 Nu gällde det att hitta de två systerfartygen. Jag hade tur för i
samband med en Norgekryssning något år senare så dök plötsligt
 Queen Elizabeth upp i full fart i motsatt riktning. 

Queen Elizabeth (Byggd 2010, 294 m lång)
Snabbt fram med kameran och jag tog några foton innan Elizabeth 
försvann i fjärran. Detta var på Norra Atlanten utanför Norges kust.

Och för några veckor sedan så såg jag att den tredje länken i kedjan, 
Queen Victoria skulle komma till Köpenhamn. Det var bara att sticka
över bron och ta mig till min favoritplats ute vid Refshalvön (där
Melodi Grand Prix ägt rum) 

Queen Victoria (Byggd 2007, 294 m lång)
 BINGO

Alla tre fartygen på plats och nu kan jag sova gott till dess att Cunard 
sjösätter ännu ett fartyg, vilket jag hoppas dröjer.

Ha det så bra
Kenneth

www.marinetraffic.com
Datan hämtat från Fakta om Fartyg

Inga kommentarer: