fredag 11 oktober 2013

Händelsefattig vecka

Pearl Seaways

Trist vecka men...

Den gånga veckan har egentligen varit ganska trist, det är väl detta 
med hösten och den annalkande vintern som börjat att sätta sina spår. 

Fast som Malmöbo så kanske man inte skall klaga alltför mycket, eller
 vad sägs? MFF och LDB Malmö leder sina serier. För Malmö HK (handbollen)
så har laget överraskat stort, ännu ingen förlust i serien som dock är 
ung, och för Malmö Redhawks så ser det bättre ut än på länge.

Ärligt talat så såg förra säsongen likadan ut vid den här tidpunkten 
för fotbollen men det hela slutade snöpligt, så någon seger tar vi inte 
ut i förskott.  

Som Malmöbo så är man dock härdad. 

Men vadå?

En ny vecka nalkas och nu börjar det hända saker. En av våra
vänner firar en födelsedag och har bjudit Anne-Marie och mig 
samt en väninna på en Oslokryssning. 

Ett underbart fartyg Pearl Seaways, lyxhytt och goda middagar 
(buffé på utresan och tre rätters middag på vägen hem). 

  



Birgit älskar dessa kryssningar med DFDS vilket även vi tre andra gör.

Anne-Marie och undertecknad har säkert gjort bortåt 15 kryssningar
med DFDS. 

Jag anser att DFDS håller samma klass än Viking Line, Silja och
Birka men det är svårt att jämföra rakt över eftersom nya fartyg
 tillkommer hela tiden.  

En av de detaljer jag speciellt fäst mig vid är buffén som inte bara 
är bättre, vilket jag står för, utan bra är dessutom att man bokar en
 tid vid respektive sittning vilka är uppdelade i 15 minuters intervaller.

Detta innebär att man slipper dessa vansinnes köer som man 
får uppleva på bl.a. Finlandsfärjorna eftersom folk kommer i en
jämn ström till bords.

Även à la Carten på DFDS är av högsta kvalitét, så även här är 
våra förväntningar väldigt höga. 

Håller denna Oslokryssning samma höga klass som våra tidigare
 kryssningar med DFDS då blir det en höjdare. 

Får väl berätta om detta i min nästa blogg.

Vi har alltid fått god mat på Finlandsfärjorna. Speciellt minns jag 
en kryssning till Åbo med Silja line i början på 80 talet då jag var 
medlem i Chaine des Rotisseurs och dubbades på denna kryssning. 

Då dukades det fram mat som jag aldrig tidigare upplevt och  
knappast lär få uppleva igen. 

I samband med denna kryssning fick fartyget, som enda Östersjöfartyg,
 sitt medlemskap i Chaines des Rotisseurs.

Nu var ju inte dessa måltider representativa jämfört med de normala 
måltiderna,eftersom man skulle visa upp sig lite extra inför 
sitt medlemskap.

Fartygets namn har jag glömt men det var den enda av alla fartyg
på Östersjön som hade kvalificerat sig till denna fina utmärkelse.

Förlåt, nu spårade jag ur men jag blev så exalterad när jag 
tänker på denna fantastiska upplevelse.
     





Trist vecka varför?

Jo i början av veckan så nåddes jag av ett mail som berättade att
en av mina vänner gått bort. Det var hustrun Anne Britt som berättade
att hennes make Arne avlidit.



Jag hade bara träffat Arne en gång och detta var i samband med en 
konsert i Torshälla. Arne ledde ett s.k. litet storband där mina vänner
Bengt Hedman var trummis och Lars Brokvist spelade bas.

Arne Lindén hade genom Bengt fått reda på att jag var lite allt i allo i  
Amiralens Storband och bad mig att berätta om detta band och dess
relationer med Harry Arnold. 

Detta gjorde jag gärna och det uppskattades av publiken och bandet.

Jag och Arne höll en fin kontakt på nätet och det kändes som att vi
känt varandra under lång tid.

Jag tog några foton (tyvärr alltför få) på bandet i samband med 
konserten och gjorde också några ljudinspelningar.

   
Kunde jag göra något för att hedra Arne tänkte jag, och kom på
att ett inslag på min Youtubesida kanske skulle bli bra trots
de fåtaliga fotona. Jag hade ju musiken som var av riktigt bra
kvalitét och kanske det viktigaste.

Sagt och gjort nu finns detta inslag på plats. Jag kände mig nöjd
med detta även om det blev för få foton men med musiken i 
bakgrunden så blev det ändå riktigt bra, tycker åtminstone jag.

Dessutom är låten Amor Amor Amor riktigt skön i bandets utförande.

Jag gladde mig alldeles extra när jag fick några rader på Facebook
från trumpetaren Sten-Gunnar Nilsson (Z Big Band) som tyckte att
 detta inslag var ett fint sätt att hedra Arne, tack Stene (Sten-Gunnar). 


Klicka på länken ovan så får Ni ta del av inslaget

Nu blickar jag framåt igen

Imorgon lördag så ger Amiralenbandet en konsert i en kyrka, den
första konserten i en kyrka för bandet om man bortser från någon 
konsert i samband med begravning.

Konserten äger rum i Trydes vackra kyrka som ligger vid Tomelilla.

Sedan blir det som nämnts Oslo Kryssning Onsdag - Fredag som
uppladdning inför det stora äventyret Atlanten, se tidigare blogg.

Bästa Hälsningar
Kenneth

som också tagit fotona