Atatürk Mausoleum i Ankara |
Åter till Vardagen
Efter en lugn? långhelg så är det dags att återvända till verkligheten.
Ja lugn och lugn, det kan diskuteras och det beror på hur man själv
upplever det.
Efter att ha sett tre katastrof filmer på TV så kan man konstatera att det
kunde varit värre.
Jorden har i alla fall inte gått under än. Fast man undrar, efter att varit
inne en kort stund på Facebook, där numera hatet flödar, så är det
riktigt illa.
Nu har domedagsprofeterna hittat en sida på nätet som berättar att
Ryssland inte har någon skuld i nedskjutningen av Malaysian MH 330
som störtade i närheten av staden Donesk.
Tvåhundranittioåtta d.v.s. alla ombord omkom.
Tvåhundranittioåtta d.v.s. alla ombord omkom.
Ryssland är oskyldiga åtminstone om man läser denna
Ryska sida (Sputnik.com).
Ryska sida (Sputnik.com).
Sidan som vid första anblick ser ut att vara västerländsk tills att
man noterar att GMT-3 tim = Sverige tid minus två timmar
d.v.s. Ryssland (Moskvatid) eller åtminstone någonstans på
dessa breddgrader.
man noterar att GMT-3 tim = Sverige tid minus två timmar
d.v.s. Ryssland (Moskvatid) eller åtminstone någonstans på
dessa breddgrader.
Detta slukar många Facebook besökare med hull och hår, liksom
alla de sidor som Sverige Demokraterna har i annan tappning
och som skall se seriösa ut och komma från en oskyldig länk.
och som skall se seriösa ut och komma från en oskyldig länk.
Att hatet sprider sig i Facebook är inget som gagnar landet och
själv funderar jag ofta på att lämna denna kanal. Det som talar
emot är att c:a 95% av mina vänner är seriösa och trevliga att
ha kontakt med medan jag plockar bort en efter en av de övriga.
Sedan tycker jag att det gått för mycket politik i Facebook.
Fördömanden sker blixtsnabbt, alla vill vara först, därför tänker
man först efteråt men sällan läser man att "jag hade fel, förlåt"
Jag kanske är blåögt, naiv eller liknande. Detta är jag dock inte
ensam om, fast mer och mer kommer verkligheten fram, det
handlar främst om att bara tänka på sig själv och skita i andra.
Kommunal skakas av en fackföreningsskandal, pamparna gör
som dom vill och verkar vara döva för detta som jag och en
stor del av svenska folket hatar. Korruption är ett snällt ord.
stor del av svenska folket hatar. Korruption är ett snällt ord.
Detta är förvisso inget nytt, så fort som tidningarna gräver så
dyker än det ena än det andra upp och sprider sig som ringar
på vattnet. Efter en tid faller det i glömska, dessvärre.
Spårfel
På Facebook finns en sida som kallar sig för Spårfel. Bra att man
uppmärksammar detta med den förfallna järnvägen i vårt land.
Jag tycker att denna sida har ett gott syfte.
Det är bara det att dessa domedagsprofeter som ovan nämns
tycker att det är förjävligt att den nya regeringen inte har fixat
dessa problem ännu?
Hur korkade får man vara. Jag har själv ett förlutet vid SJ.
Banverket, som det hette på den tiden och förundrats mer
och mer över hur illa allt har blivit efter att förebyggande
underhåll mer eller mindre försvunnit genom åren.
Oavsett regering så har man mer eller mindre struntat i Järnvägs-
underhåll. Generaldirektör Lars Peterson (1969-1978) lade ner
en massa linjer som var olönsamma. Detta bestämdes av den
regering (S) som regerade landet vid denna denna tidpunkt.
En annan Generaldirektör Stig Larsson (1988-1997) sålde ut
alla SJ:s egendomar som lok och vagnar mm och vände därmed
en förlust till en kortsiktig vinst. SJ leasade därefter tillbaka alltihopa
och man gjorde en vinst på en miljard enligt Generaldirektören.
Sedan så resonerade man att det är billigare att utnyttja sina
järnvägar till dess att de går sönder och reparera efterhand.
För de flesta experter på underhåll står det klart att förebyggande
underhåll lönar sig på sikt.
Sent skall syndaren vakna
Det är det priset vi betalar nu. Alliansen var tyvärr inte heller
intresserade av att satsa pengar på Järnvägen. Det var viktigare med
sänkta skatter och att göra rikare ännu rikare.
Därför är det som det är idag.
Jag har tagit upp detta med den dåliga kvalitén på Järnvägen i
åtskilliga tidigare bloggar. Fast det är först nu med en ny regering
som alla begär att detta borde man fixat vid det här laget.
Man har ju haft ett helt år på sig!!!
Mina vänner, det kommer att ta lång tid, minst 5 år kanske
t.o.m. bortåt 10 år innan vi kan andas ut.
på vattnet. Efter en tid faller det i glömska, dessvärre.
Spårfel
På Facebook finns en sida som kallar sig för Spårfel. Bra att man
uppmärksammar detta med den förfallna järnvägen i vårt land.
Jag tycker att denna sida har ett gott syfte.
Det är bara det att dessa domedagsprofeter som ovan nämns
tycker att det är förjävligt att den nya regeringen inte har fixat
dessa problem ännu?
Hur korkade får man vara. Jag har själv ett förlutet vid SJ.
Banverket, som det hette på den tiden och förundrats mer
och mer över hur illa allt har blivit efter att förebyggande
underhåll mer eller mindre försvunnit genom åren.
Oavsett regering så har man mer eller mindre struntat i Järnvägs-
underhåll. Generaldirektör Lars Peterson (1969-1978) lade ner
en massa linjer som var olönsamma. Detta bestämdes av den
regering (S) som regerade landet vid denna denna tidpunkt.
En annan Generaldirektör Stig Larsson (1988-1997) sålde ut
alla SJ:s egendomar som lok och vagnar mm och vände därmed
en förlust till en kortsiktig vinst. SJ leasade därefter tillbaka alltihopa
och man gjorde en vinst på en miljard enligt Generaldirektören.
Sedan så resonerade man att det är billigare att utnyttja sina
järnvägar till dess att de går sönder och reparera efterhand.
För de flesta experter på underhåll står det klart att förebyggande
underhåll lönar sig på sikt.
Ibland undrar man om inte våra veteranjärnvägar är bättre än landets egna järnvägar? |
Sent skall syndaren vakna
Det är det priset vi betalar nu. Alliansen var tyvärr inte heller
intresserade av att satsa pengar på Järnvägen. Det var viktigare med
sänkta skatter och att göra rikare ännu rikare.
Därför är det som det är idag.
Jag har tagit upp detta med den dåliga kvalitén på Järnvägen i
åtskilliga tidigare bloggar. Fast det är först nu med en ny regering
som alla begär att detta borde man fixat vid det här laget.
Man har ju haft ett helt år på sig!!!
Mina vänner, det kommer att ta lång tid, minst 5 år kanske
t.o.m. bortåt 10 år innan vi kan andas ut.
Allt är inte negativt. Äntligen, åter tågförbindelse Malmö -Trelleborg. |
efter de direktiv man hade från sin arbetsgivare d.v.s. Regeringen.
En som protesterade mot förra regeringens politik när det gällde
järnvägen var f.d. Kommunikationsministern Ulf Adelsohn som var
Styrelseordförande på SJ. Dåvarande regering avskedade
Ulf Adelsohn p.g.a. kritiken från honom.
Läs mer i länken nedan.
Bästa Hälsningar
Kenneth
foton undertecknad
Länkar:
foton undertecknad
Länkar:
Rekommenderas att läsa:
Dagens Samhälle om hur järnvägen har misshandlats genom åren.
Allt var bättre förr, fast även Alliansregeringen hade sina problem vilket
de flesta har glömt eller förträngt idag.
http://www.dn.se/nyheter/politik/stromhopp-av-ministrar-som-avgatt/
Avskedandet av Ulf Adelsohn
http://www.dn.se/nyheter/politik/stromhopp-av-ministrar-som-avgatt/
Avskedandet av Ulf Adelsohn
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar