fredag 3 juli 2015

www.muma.se



Time Out för min Time Out

Nu tänker mina besökare av bloggen. Blir man aldrig av med den jäkeln?

Tydligen inte. Jag mer eller mindre lovade att jag skulle ta en Time Out
och så tog det bara en vecka drygt så är jag igång igen.

Men jag har inget dåligt samvete. Jag upplevde för några dagar sedan
(1 juli) Spårvägsjazzen i Malmköping och detta måste jag bara skriva 
några rader om.

För att ta det från början så blev vi hembjudna till Kristina och Bengt i
Torshälla. Man lockade inte bara med kortspel, god mat och diverse
drycker utan också med Spårvägsjazzen i Malmköping.

I Malmköping finns ett av landets populäraste Spårvägsmuseum 
och sedan 12 år tillbaka så har man den första onsdagen i Juli ett 
arrangemang som kallas för Spårvagnsjazz.

Bengt har själv varit med i Jazzbandet tidigare men numera så lyssnar
han lika gärna.

Jag kollade på nätet för att stilla min nyfikenhet och där stod bl.a. att 
man åker från Malmköpings gamla järnvägsstation med spårvagn till
Östersjön. 

Herregud tänkte jag, det måste vara minst 10 mil till Östersjön men
 det visade sig att det bara var c:a en kilometer till Östersjön som var 
en vacker Sörmländsk insjö. 

Malmköpings gamla vackra Järnvägsstation, som tillhört numera nedlagda
Mellersta Södermanlands Järnväg, är nu basen för Spårvägsmuseet.

    Vi klev på en av de många fina spårvagnarna som fanns i trafik 
för transporten till platsen för konserten.

En av de modernare spårvagnarna som fanns till förfogande
En glad ung och stolt konduktör tog väl hand om passagerarna
Transporten tog c:a 15 minuter med stopp vid två hållplatser, varav den ena av
dessa var en mycket vackert belägen campingplats.

En timme innan jazzen startade så var platsen för konserten nästan helt
 fylld med förväntningsfulla människor som dukat upp rejält inför kvällen. 
Publiken värmdes upp med allsång och underhållning av en trubadur 
tillsammans med sin partner.

Notera hållplatsskylten
Prick klockan 19 så rullade spårvagnståget in på Hållplatsen. Nu var
det förvisso ingen spårvagn men en f.d. godsfinka dragen av ett av de 
vackraste lok jag sett. Ett lok som tillhört Helsingborg-Råå- Ramlösa
Järnväg.


Från den öppna godsvagnen hördes det häftiga toner från New Orleans
och så fortsatte det i två timmar (inkl paus).




Bandet bestod av 8 musiker som träffas en gång om året, d.v.s. i samband 
med Spårvägsjazzen. Samtliga utom trummisen var veteraner som finns
med lite överallt. Trummisen som var betydligt yngre än de övriga gjorde ett
bra jobb även han.

Extra trevligt var det att jag känner den duktige bassisten Lars Brokvist
som även finns med i Lilla Storbandet som är mycket populärt i Sörmland.

Vi fick också nöjet att lyssna på musikkören MUMA vilken bestod av fyra
 pigga damer. 

Bl.a. så fick vi veta att MUMA stod för Museumsspårvägen Malmköping. 


En flotte med glada människor njöt av kvällen och konserten.
Man kanske t.o.m. satte in en slant på Museets konto som tack.  
Konserten slut och tåget rullade iväg men på sedvanligt sätt så backade man tillbaka
 för att tacka för jätteapplåderna, verkligt festlig avslutning.
Sammanfattningsvis så är jag mycket imponerad. Detta måste vara
världsunikt med att presentera jazz på detta folkliga sätt. Ni som tar
del av min blogg borde göra en kråka i almanackan för nästa år.
Detta får man bara inte missa.

Att sedan Sverige bjöd på sin vackraste sida med den vackra
naturen tillsammans med en flödande sol gör att denna kväll
kommer man att minnas så länge man lever.

Jag kan inte heller nog berömma den eller de som varit med att
skapa detta arrangemang mitt ute i obygden. Önskar att jag själv
kommit på något så genialt.

Tack till Dig/Er och hela 
Museums organisationen.
www.muma.se


Torshälla

Jag har vid tidigare tillfällen berättat om denna idyll, tillhörig Eskilstuna
kommun. Ni kan hitta en del av detta om Ni Googlar på 
Kenneths Vardag Torshälla.

Denna blogg var ju tänkt att berätta om Spårvägsjazzen men
 Anne-Marie lånade min kamera en stund och kom tillbaka bl.a. 
med nedanstående foton:

Hem för fjärilar


Semesterhem för Bin
Hem för fladdermöss
Någon bostadsbrist råder inte i Torshälla som ni förstår.

Nu återgår jag till min Time Out


Bästa Hälsningar i sommarvärmen.
Kenneth och Anne-Marie

  

  


Inga kommentarer: