söndag 2 juni 2013

6 länder på 7 dagar



Danmark-Tyskland-Lichtenstein
-Schweiz-Österrike-Italien
= 6 länder på 7 dagar

7 dagar och strax över 300 mil. Längsta dagsetapp c:a 67
mil. Med andra ord ett fint upplägg för en bussemester.

Att man dessutom har ett bussreseföretag som förfogar över nya 
moderna Setrabussar och duktiga medarbetare i form av Ann-Sofi,
som var reseledare med anor från Wikipedia (verkade det som),
och Mats, lugn och trygg bakom ratten, gör inte upplevelsen sämre.

Dessutom var benutrymmet i bussen bland det bästa jag upp-
levt i en turistbuss, så det är bara att tacka och ta emot.  



 Men detta räcker inte utan innehållet i resan är lika viktigt. Vi, d.v.s.
Anne-Marie och jag, älskar att resa. 

Tåg, buss, flyg, kryssa eller bila själva, det spelar ingen större roll för
alla färdsätt är lika spännande.

För några år sedan så flög vi till Zurich för att fortsätta med tåg
till St Moritz och där starta en 8-timmars färd med Glaciärexpressen,
något som vi aldrig glömmer. 

Ända sedan dess så har vi längtat tillbaka till Schweiz för att även
ta en tur med Bernina Expressen som ansågs lika spännande.

Jag har sedan min tid i bussresebranschen samarbetat med 
Tjörnarpsbuss och följt deras utbud även när jag lämnade branschen.

 Jag har t.o.m. rattat deras bussar vid en del tillfällen och även 
varit reseledare, bl.a. med Mats bakom ratten.

 Konkurrensen om passagerarna hårdnar
   
Efter att jag lämnat bussbranschen så har det blivit kryssningar
och lågprisflyg. Bussföretagen har på senare år fått det allt kärvare
år efter år.

Detta trots att resorna blir trevligare med bättre och bättre hotell-
standard.

Åter till resan

Att det var själva tågresan som främst lockade våra medresenärer stod
snabbt klart. Men kombinationen Mainau var perfekt för dit ville alla,
så även jag och Anne-Marie.

Regn regn regn...  

Regnet vräkte ned varenda dag tills det var dags för Mainaubesöket. 
Lika fint väder blev det när det var dags för vår efterlängtade tågresa.
Då sken sken solen från en nästan molnfri himmel.
Sonja och Lennart Bernadotte blickar ut mot slottet
Fjärilshuset med sin puppa-ingång (till vänster) 
Populärast var nog fjärilshuset

Bodensjön omgiven av Österrike, Tyskland och Schweiz
Bernina Express

Från Schweiziska staden Chur till Italienska Tirano. En drygt 4 timmars
tågresa med högsta höjd 2200 meter och som lägst c:a 500 meter.

Denna tågresa är listad på Unescos världsavslista bjuder på en 
hisnande upplevelse.


196 broar och 55 tunnlar. Högsta höjd 2253 meter
  



Populär serveringsvagn 

Bensträckare på 2200 meters höjd
Från 20 graders värme (Chur) till ett par plusgrader.
Tågmöte uppe i molnen

Spårvagn i Tirano

Efter drygt fyra timmars vistelse i bergen så kom vi till Tirano som är
slutstationen för själva tågresan.

Den sista skälvande kilometern förvandlades tåget till en spårvagn!!
Vi körde helt enkelt längs en av stadens huvudgator till stationen,
ganska häftigt faktiskt.


Italiensk Lunch i Tirano

Ann-Sofi hade bokat bord till oss i Tirano på Ristorante Vittoria
där också Mats väntade med bussen.


   



En härlig Pizza (Quattro Stagioni) och en "Bondtallrik" med
bl.a. läckra skinkor.

Sedan var det Mats tur att
"jobba"

Samma långa och jobbiga väg tillbaka till vår stad Feldkirch 
men ännu en höjdpunkt

Förlåt Mats, det var ett skämt men det har Du säkert fattat

Tack 
Tjörnarpsbuss för en förnämlig och innehållsrik resa

Kenneth o Anne-Marie
som också fotograferade 


Ps: Film finns nu på min Youtubekanal 

www.youtube.com/malmoearena

www.tjornarpsbuss.se

Inga kommentarer: