måndag 14 maj 2018

Mina "Unika" foton




Mina "unika" foton


Idag så fotograferar nästan varenda människa. Så även jag. Fast mitt fotointresse började redan på 60-talet. 

 En billig kamera och en massa foton som dessvärre är pinsamma att se när man öppnar sina gamla fotoalbum.

När man gick över från film till att fotografera digitalt skedde en explosion över hela världen.

1000-tals gamla, många faktiskt fina, foton gick i papperskorgen med ett fåtal undantag. 
Man scannade av ett antal tills man tröttnade eller att tiden inte räckte till.

Här kan ni se några av mina foton som jag själv är stolt över att ha tagit, 
kanske inte kvalitétsmässigt alltid men ändå intressanta.


Lampa över Köpenhamn

En helmolnig dag för några år sedan. Jag hade gett upp hoppet om att få se solen 
från min balkong. Rätt som det var så blev det en glugg i molnen och som en lampa 
kom solen fram.



 Några minuter senare täppte molnen till himlen igen men jag hade lyckats att föreviga 
denna fantastiska scen, tack vare att jag oftast har en kamera bredvid mig när jag sitter
 på balkongen. 


En flygande Holländare på besök

Vännerna Kristina och Bengt från Torshälla på besök i Malmö. Som alla och givetvis
även undertecknad så beundrade man utsikten. Lite disigt över sundet med låga moln. 
Själv satt jag och läste Sydsvenskan när Bengt utbrast  TITTA!! 

Jag vände mig ut mot Sundet och såg moln, dis, dimma och ett rött fartyg som
skymtade. Inte på vattenytan utan en bit ovanför. Jag har aldrig sett ett liknande
fenomen utom på sjörövarfilmer. Snabbt som katten in i köket och hämtade
 kameran. Tog en bild sedan var allt borta utom fartyget som nu befann sig i sitt 
rätta element d.v.s. på vattenytan.



  

Mitt senaste fotoklipp över Sundet

Egentligen handlar detta om flera foton men det som utmärkte sig var det fotot 
med de två Finnlinesfartygen som möttes och för några sekunder såg det ut
som att det var ett Roll On Roll Off fartyg.

Jag har väntat på detta tillfälle i flera år. Antingen så har det varit dålig sikt 
eller fartygen möttes inte exakt där jag skulle fokusera. Klockan var 10.48 vilket 
är normalt för att plåta ett fartyg, men två??? 

Jag såg att det skulle kunna bli ett eller ett par skapliga foton men inte perfekta. 

Men det blev det, jag väntade med spänning på detta och tog dessutom några
 foton strax innan fartygen låg lika.






    



Den perfekta bilden som jag väntat på i många år.

Detta var några av mina "Unika" foton.

Jag har fler och detta kommer ni att kunna se om någon vecka.

Bästa Hälsningar

Kenneth 

De flesta fartygen idag är s.k. Roll On Roll Off. 
Betr. Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden så kör man rätt i
genom fartygen, vilket är smidigast och äkta Roll On /Off.


PS Peka på fotona så blir dessa större
    




  


Inga kommentarer: