måndag 5 november 2018

Spännande frakt


                      Den 1 Oktober dubbades jag till Riddare i TSO Malmö.
      Något som jag givetvis är väldigt stolt över. 

   Tidigare så har jag utnämnts till Ordens Fotograf efter 
legendaren Pierre Mens.
          Jag blev också utnämnd till Ordens Webbmästare.
www.tsomalmo.se

Varför nu detta skryt? 

Jo, jag har noterat att det räcker för en del att släppa en fis. Så kan 
man slå sig för bröstet för man tror då att man är nåt.

Man skryter om allt man gör, kommer i TV och tjänar hackan.  

Massor med människor gör stora insatser helt ideellt utan att märkas. 

Jag läste Magnus Månssons, f.d. Idrottsledare och journalist, blogg för
 några dagar sedan. Där lyfte han fram att alla de som arbetar ideellt inom 
sporten får betala en hel del i bara P-avgifter, t.e.x. runt tränings- och 
sportarenor mm.

Dessa borde ha gratis parkering när man ställer upp för att fostra 
ungdomen. Jag har själv upplevt detta för många år sedan. Man gör inte 
detta för egen vinnings skull utan för att det ger en viss tillfredsställelse. 

De flesta arbetar i det tysta medan idrottsmän, fotbollsspelare mm 
ofta tjänar en "bra" slant. Detta kan förvisso vara Ok men!!!

Nu fick jag ur mig detta som ofta har retat både mig och säkert 
många andra med mig.

Nu till inläggets rubrik
Spännande frakt

På samma sätt som många så tar man då och då en liten tur till Tyskland för 
att fylla på lagret av drycker och lite annat smått och gott.

Dom flesta sticker genom Danmark till bl.a. Puttgarden eller Burg, där
 priserna  i förhållande till våra egna är annorlunda trots vår låga krona.

Själv tar vi hellre en sväng till Rügen (Sassnitz) istället för att köra c:a 40 mil 
t.o.r. till Tyskland. Vi sparar både broavgiften och över 30 mils körning
 på motorvägen Malmö - Rödbyhamn.

Vi får dock tillbringa c:a 8 timmar t.o.r. ombord på Stena Lines färja Sassnitz, 
så det gäller att ha kortlek och läsplatta med sig (gratis Wifi).

Nåväl, det var inte detta det handlade om när jag skrev Spännande Frakt. 
När vi skulle lämna Mukran (hamnnen i Sassnitz) så låg där ett fartyg som 
höll på att lasta svenska torpedbåtar eller något åt det hållet. 

Fartyget Nordic Svalbard hade som destination Saudi. 



   
Jag följde fartyget på Marine Traffics hemsida, det tog lång tid innan fartyget kom fram 
till destinationen. Kommer faktiskt inte ihåg det nu men det tog nästan en månad.

Efter att lastat av sin last så fortsatte fartyget till Singapore, där det alltid ligger en 
massa fartyg på redden i väntan på någon returlast.

Bästa Hälsningar

Kenneth



Hur långt ner kan man gå?  









Inga kommentarer: