torsdag 16 augusti 2018

Mina Klassiska Foton


  Just nu är Berlin mycket populärt, i min förra blogg hittar ni   
     sådant som inte andra visar, scrolla ner till förra bloggen 


           



     Jag håller just på att gå igenom foton från 
       urminnes tider och hittade några från 1963.

Ganska kul faktiskt eller?



Jag minns dagen som igår. Jag, en ung gröngöling som älskade att fotografera, läste 
 att man skulle spela in en scen i Bo Widerbergs senaste film Kvarteret Korpen
 på Malmö Idrottsplats.

Jag var 21 år och ägde en Zeiss Ikon som jag älskade och som jag alltid 
hade med mig. 

När jag nyligen gick igenom mina gamla foton så hittade jag denna skatt.

Det var en vacker söndag som denna inspelning skulle äga rum. 
En av filmens ledande roller spelades av Ingvar Hirdwall. 

I rollen så var han bl.a. en duktig fotbollsspelare. I verkligheten så visste
 han knappt något om fotboll, vilket var bekymmersamt för Bo Widerberg.  

För att Ingvar inte skulle göra bort sig så plockade man fram en av fotbolls-
klubbens Allians blygsammare spelare.  

Men det blev inte som förväntat. Denne tog det på fullt allvar och stoppade 
varje försök att bli bortdribblad. Han var rena muren.

Bo Widerberg höll på att bli vansinnig och hoppade själv in för att visa 
hur det skall gå till.   



Inspelningsteamet i full gång. 


Ingvar, till vänster, i ett av sina otaliga dribblings försök.

Men inget lyckades, se på Alliansspelarens
sammanbitna ansikte
.

Bo Widerberg ryckte in utan framgång


Vi, ett fåtal, som blev vittnen till denna scen höll på att vika oss av skratt.

När mina foton dök upp i arkivet så kom jag ihåg hela scenen och 
naturligtvis så gladde jag mig.

 Det blev bara fem foton, bättre än inga alls.   
Kvarteret Korpen hade premiär 26 december 1963. Filmen blev succé världen 
över och fick bl.a. en Oscar för bästa utländska film.

Om jag såg filmen? Nej. Jag hade inte klarat av fotbollsscenen, jag hade gjort
på mig.

Kenneth


Inga kommentarer: