fredag 19 maj 2017

POPULÄRT: Minikryssningar


Kolla också in min riktiga Kryssningsblogg:


Kryssningar
Minikryssningar


Minikryssningar

Jag har genom åren upplevt många kryssningar. Det finns också mycket 
att läsa om dessa om man söker i mina bloggar på Kryssningar.

Däremot så har jag bara då och då skrivit om Minikryssningar som idag
och sedan många år tillbaka är s.k. folkkryssningar. Man får uppleva
lite av den härliga kryssningsmiljön men ändå på avstånd.

Vad kännetecknar ett riktigt 
Kryssningsfartyg?

Jo dessa saknar bildäck, inte en massa bilar, långtradare, bussar utan
 bara ett mer eller mindre lyxigt fartyg. Det enda av våra svenska s.k. 
Kryssningsfartyg är Birka Cruises (se fotot ovan). Framför allt så 
kryssar man till Åland. Under några månader på sommaren så gör
man även reguljära kryssningar på Östersjön och till Köpenhamn. 

Annars finns det gott om rederier/fartyg som har förstklassiska
s.k. minikryssningar.

Tallinksilja, Vikingline, Polferry, DFDS, Stena Line.   

Det som förenar de flesta rederierna är att man har Mariehamn 
som slutdestination. Fartygen återvänder till Stockholm och 
har då varit borta i 22 timmar varför man kan handla TAX Free
ombord. 



Viking Gabriella känns igen på våra Skånska breddgrader eftersom
fartyget är systerfartyg till DFDS Crown Seaways.  

Viking Gabriella trafikerade under några år Malmö - Lübeck
under namnet MS Frans Suell.

Fartyget var nästan ett riktigt  kryssningsfartyg eftersom man
 endast transporterade personbilar. Rederiet Euroway och deras
 kryssningar var av mycket hög klass, tyvärr så tvingades man
att lägga ner linjen 1994.


Själv har jag upplevt Ålands kryssningar massor med gånger, kryssat
 till Riga, Tallinn och givetvis till Helsingfors. 

Kvalitén på samtliga kryssningar har varit av mycket hög klass med 
bl.a. fantastiska Bufféer (inkl. fria drycker).

Tar Priset

Jag undrar dock om inte DFDS Buffén tar priset. När det gäller mat
så är nog Danskarna nr 1 i Scandinavien. 



  Detta foto togs för c:a ett år sedan. Nu på vår senaste kryssning den 
17 maj såg buffén inte lika glamorös ut. Fast det var ändå ingen fara
för den var utmärkt och generös ändå.

Irriterad

Detta med bufféerna kan dock vara mycket irriterande. På de normala 
kryssningarna Åland mm så har man som regel två sittningar. Det 
innebär köer köer för att kunna komma till maten. En gång var det 
så hopplöst att jag började i andra änden, vilket jag fick beröm från
 den finska servitrisen som tyckte att jag var proffs.

Här vill jag utdela en stort plus till DFDS Seaways. När man bokar
bord till buffén så bokar man tider med 15 minuters mellanrum. 
Detta innebär att  köerna till själva buffén hela tiden är rimligt långa.

Stena Line

Jag har dock aldrig kryssat med Stena Line / Göteborg - Kiel

men inte heller med Color Line /Oslo - Kiel, vilket jag gärna 
skulle vilja göra.





  Color Line


Unity Line

Ystad - Swinousje erbjuder kryssningsprogram under Fredagar - Söndagar.
Det är deras fartyg Polonia som är rederiets finaste fartyg. Nu är det tyvärr
några år sedan jag gjorde en kryssning med Polonia men denna (dessa)
gav mersmak. Bra priser och god mat och lagom stort.
   
foto: Unity Lines



Vilket är då det bästa nöjesfartyget?



MS Viking Cindarella

När man läser omdömen om kryssningar så uppfattar jag att MS Cindarella ligger i absolut topp. 

Själv har jag kryssat med Cindarella 4 á 5 ggr minst bl.a. i samband med 
en Blueskryssning.

Och de elegantaste?



MS Silja Serenad/Symphony

Här tvekar jag inte en sekund. Båda nämnda fartyg har även gästats av mig
också vid många tillfällen. Redan för 25 år sedan så firade jag 50 år med
många vänner ombord på MS Symphony.  


Avslutningsvis

Detta med s.k. minikryssningar är givetvis svårt att bedöma. Det kan
variera från kryssning till kryssning och från år till år. Jag hoppas dock
att det finns lite av intressanta uppgifter som man kan ta åt sig. 
Blogga gärna på de olika rederierna och fartygen för att bilda dig en 
egen uppfattning.

Samtliga foton (utom fotot av Polonia) har jag tagit. Peka gärna 
på något av fotona så förstoras detta.

Sedan så kan ni alltid klicka på länken nedan så finns det många
tips för den som skall ut på en riktig kryssning men även några 
rader om Flodkryssningar. 


www.kennethsvardagfoton.blogspot.se

Tack för att du tog dig tid att läsa bloggen
Kenneth








Inga kommentarer: