söndag 8 januari 2017

Uppdaterad "Åter till vardagen"

Längre ner i bloggen: Företaget som glömde ordet "service"

PS! Senaste nytt, problemet är löst men min kritik finns kvar.  

      
  Åter till Vardagen

Det var det det, d.v.s. min 74:e Jul och Nyårshelg

Var det en bättre eller sämre helg än dom föregående 73 helgerna?

Ja julaftonen är det ingen större skillnad på. Samma mat, samma trevliga
vänner, samma väder åtminstone jämfört med de senaste jularna, d.v.s.
ingen snö. 

Fast efter den våldsamma snöstormen som drabbade nästan hela landet 
för drygt en månad sedan så spåddes en våldsam och snörik julhelg.

Tidningarna överträffade varandra i svarta rubriker att detta blir den
värsta vintern i mannaminne 

Åtminstone om man är född under nuvarande århundrade.  

Under loppet av några dagar så stormades däckföretagen av bilister som
upptäckt att det kan vara bra att lägga på sina vinterdäck.

Några dagar senare så var snön borta och däckkunderna likaså.

Black Friday

Några veckor innan Jul så var det Black Friday. Folk rusade till butikerna 
och handlade som aldrig förr. Sedan kom julklappsförsäljningen igång
men då var pengarna slut för många. 

Ingen fara lönen/pensionen (om man nu kan kalla pensionen för pengar.
Det känns mer som att det handlar om bidrag så att man kan betala alla
 sina medlemskap).

De sista skärvorna var det inte svårt att bli av med det var ju 
Mellandagsrea, vilken fortfarande pågår för fullt när detta skrives.

Men ack det fanns ändå pengar kvar hos många. Att handla något som 
glädjer inte bara den som inhandlat Raketer, Smällare och div Fyr-
verkerier utan även de som beskådar, med livet som insats, eländet.

Ett vanligt fyrverkeri där man skjuter upp i luften till allmän beskådning.
 foto Kenneth  Svensson
    Numera så har i alla fall underhållningsbrigaden på Möllevångstorget
i Malmö den goda smaken att inte skjuta raketerna upp i luften. 
Tänk om någon träffar en drönare? Fast nu skjuter man istället längs
marken men då träffar man ändå drönare så detta är ju lika illa.

Service, vad är det FUJI? 

Anne-Marie d.v.s. min hustru är Pusselbiten! Vi köper dock sällan
några färdiga pussel numera utan anlitar Fuji som framställer pussel
med våra egna foton. 

Genom åren så har vi haft fina kontakter med Fuji och fått producerat
många pussel.


Ett av många pussel, 264 bitar och eget foto.
Servicen har hela tiden varit bra, priserna Ok. Inget att klaga på. 
En gång tidigare klagade jag på ett av pusslen som FUJI skickat. 
Fick svar att jag skulle skicka över produkten för att man skulle
 kunna avgöra var felet låg. Detta svar var ett färdigproducerat
svar som alla som klagat skulle få problem att gå vidare med.
  Jag fick kontakt och skickade foto på pusslet och reklamationen
godkändes.   

Nu var det dags igen, fyra pussel beställdes. När jag fick dessa så 
var det nästan bara ram (se foton) och bilderna var i vykortstorlek.


Alla fyra Pusslen.

Nytt foto, jämförelse med normalt pussel och två av mina. 
 
Pusslets storlek 45 x 30 - Fotos storlek 28 x 15 cm

Det jag gjorde var att jag skickade en reklamation. Mycket snäll sådan där 
jag skrev att felet var kanske mitt eget. Ville bara ha en förklaring vad för fel
jag gjort. Jag erbjöd att bifoga foton på pusslen, det fanns dock ingenstans 
där jag kunde bifoga dessa.

Några dagar senare kom svaret från Fuji. Ett automatiskt svar 
med (exakt) samma text som förra gången.
Jag citerar "för att vi skall kunna bedöma var felet ligger ber 
vi Er att skicka in varan"

Då gick jag i taket. Skrev ett syrligt svar och undrade om pusslet 
skulle vara lagt eller om man ville ha bitarna lösa?

Jag bifogade också en bild på pusslen, vad hände? Mitt mail studsade 
tillbaka, adressen okänd!!!

Sedan har jag bloggat på Fuji och inte någonstans hittar man någon 
mailadress. Bra sätt att undvika reklamationer för vem gör sig 
besväret att slå in paketen, ta sig till posten mitt i vintern och skicka
 detta paket, förvisso portofritt? 
  
DET HELA VORE LÖST PÅ 10 MINUTER OM MAN ISTÄLLET
hade lagt ut en mailadress som kunde användas.

God Fortsättning önskar



Kenneth

  foton undertecknad
   

       

Inga kommentarer: