onsdag 21 december 2016

Vänner igen


VÄNNER IGEN!
VÄNNER IGEN
VÄNNER IGEN

Vänner igen, låter kanske drastiskt. Jag har varit lite tuff den
senaste tiden. Kanske t.o.m. lite elak. Jag visste inte ens
vilken vinjettbild av alla mina 1000-tals foton jag skulle välja.

Min förra blogg var nog lite av kulmen på vad jag retat mig på
under senare tid.

Nu skall det bli andra bullar av. 


Äntligen kan jag nu återgå till "min tidning" d.v.s. Kvällsposten.
Har man haft en tidning nästan dagligen i över 50 år så är
det svårt att skiljas. 

Sedan har jag också ondgjort mig över Windows och deras miss-
lyckade uppdateringar som frös min dator.

Nu fungerar den och jag förstår att man varit mycket bekymrade
över detta. Ni är förlåtna (mycket tack vare julen för då skall man
ju vara snäll).

I min förra blogg ondgjorde jag mig för att ett av de finaste
Kryssningsrederier (Costa) jag kryssat med hade svarat
för en nyligen avslutad kryssning som jag knappast var
nöjd med.


Denna kryssning kommer jag att återvända till inom kort. Men nu finns
det allvarligare saker att prata om. 

De fruktansvärda händelserna som dessvärre tycks bli vardagsmat i vår
värld.

Nu senast i Berlin när en stor Scania lastbil körde rätt in i marknadsstånden
i en av Berlins många Julmarknader. Själva övervägde vi nyligen att
åka till Berlin men valde kryssningen. 

Berlin är en av de trevligaste städer man kan uppleva. Redan i slutet av 
50-talet tog pappa med mig dit och efter detta var jag såld. 

Som researrangör 1994 - 2010 så arrangerade jag många resor till
den tyska huvudstaden. Jag har suttit bakom ratten i min buss otaliga 
gånger i Berlin och även varit Guide i staden. 

Jag har dålig koll på hur många gånger jag varit i Berlin men bortåt
70 gånger är nog ingen överdrift.



De foton som tidningarna förmedlar om katastrofen i Berlin
saknar tyvärr idyllen som man upplever på julmarknaderna.  



Var hände det? Enklast att beskriva adressen är vid Europa Center
längs med Kudamm som Berlinarna kallar stadens pulsåder för.

Jag har bl.a. en blogg för några år sedan som heter Hur ta sig till Berlin.
Denna håller jag uppdaterad så gott det går och denna blogg är en
av mina mest besökta.

Scandlines

Bästa vägen att ta sig till Berlin är att åka via Gedser - Rostock.
Denna led har trafikerats av gamla slitna färjor. Nu är det 
slut med detta. En ny togs i bruk i somras och MS Berlin och 
MS Copenhagen tas i trafik idag Onsdagen den 21.12.2016.
     


Själv är jag stolt över att Scandlines var stor kund till mitt Rese/Buss 
företag (KES Travel) tack vare Ehrenbergs Kommunikation som idag
har vuxit till ett stort och betydande företag i sin bransch.

Stolt är jag också för jag levererade ett antal foton till Scandlines som 
använt dessa i sina broschyrer bl.a. om Berlin.


                   



Avslutningsvis så vill jag tacka mina läsare. I dagarna har min
blogg passerat 155 000 besökare.

Jag vill också önska alla en
GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR

Kenneth

Garanti för snäll blogg.

Ps! Min kryssningsblogg har äntligen tagit fart 
och besökarna ökar från dag till dag.

www.kennethsvardagfoton.blogspot.com

Inga kommentarer: