söndag 18 december 2016

Tre Bottennapp

Uppdaterad den 20 december kl 11.18

Kvällsposten har nu gjort rätt för sig, tack



Tre Bottennapp

Costa Cruise - Windows - Kvällsposten

Denna blogg skulle egentligen innehålla en trevlig läsning om vår 
senaste kryssning som vi nyligen upplevt med Costa Diadema i 
Medelhavet.

Själv känner jag mig lite splittrad nu när jag kom hem p.g.a. 
att vår kryssning upplevdes som en av de sämre 
av våra 26 kryssningar. 

Men också Windows skall ha sig en omgång p.g.a. deras uppdatering 
av Win 10 som gjorde tusentals datorer obrukbara och som jag skrev
 om i min förra blogg, vilken var en av mina mest lästa genom åren.

Sedan handlar det om min besvikelse gentemot min kvällstidning 
Kvällspostens hantering av mitt läsartips som jag också skrivit om i 
en tidigare blogg.

Låt mig börja med Kryssningen


Costa fartygens hemmahamn Savona 
Medelhavet december 2016

5000 kronor, 7 dagars kryssning, inkl 1 övernattning i Barcelona
samt flyg t.o.r. Helt fantastiskt, dessutom det nyaste och största
fartyget i Costas Flotta, Costa Diadema. Givetvis är jag medveten om
att för detta pris så kan man inte begära för mycket. I kryssningspriset
ingår alla måltider, massor med musik, shower och mycket annat
som förgyller tillvaron.

Fartyget blev en besvikelse. Om man jämför Costas övriga flotta som
kommit i trafik på 2000-talet så var detta i tyvärr en stor besvikelse.
Costa är annars ett av mina favoritrederier men här har man bitit sig 
i svansen. Nästan hela veckan gick åt att leta. Stundtals så trodde
man att man befann sig i ett lekland. 100-tals ungar skrikandes,
springandes. Som om inte detta vore nog så var ljudnivån på all musik, 
och all annan aktivitet, öronbedövande. Maten var Ok men väntan 
innan man fick in sin mat kunde ta timmar i den restaurang vi tilldelats.
Vi gillar bl.a att fördriva tiden (som många andra) med att spela kort.
Det fanns röksalongen och biblioteket (utan böcker) och ett kortspels-
rum som det höga ljudet inte nådde in i.

Detta var vår sjunde kryssning med Costa och tyvärr den sämsta. 
Men inte nog med det. Jag hade samlat ihop ganska många poäng 
som skulle gett en rad förmåner. Större delen av dessa hade Costa
raderat bort. Även MSC har gjort detsamma. Man har fått så många
Clubmedlemmar så att man tvingats att ändra innehållet i sina  klubbar.

 Ingen fruktkorg i hytten (som alla clubmedlemmar erhåller med automatik),
ingen inbjudan till Clubträff med Kaptenen vilket alla rederier värnar om.

Snålt normalt så bjuds det på ett och annat glas mousserande vin.

 Jo förresten jag fick ett litet fodral á 25 kronor att stoppa ner mobilen i.

En trevlig liten present till oss båda 
Allt var dock inte negativt, maten var fullt Ok, det var rent och snyggt 
och vänlig och serviceminded besättning, bra shower och priset på 
kryssningen var fantastiskt vilket man inte får glömma. 

Showerna var både bra och i ett högt tempo.

De gånger man njöt mest var när fartyget angjorde en hamn (på bilden Marseille)
och man valde att stanna ombord.
Avslutningsvis så är jag övertygad om att Rederiet kommer att
rätta till en hel del av kritiken i efterhand. Fartyget är annorlunda.
 Därför så tror jag inte att det blir så lätt att få det så trivsamt
som de övriga Costa fartygen som jag kryssat med.

Bottennapp nr 2: Windows

Här räcker det att gå tillbaka till förra bloggen som handlade om ett
jobbigt virusproblem som hade förstenat min dator. Nu var det inget
virus utan det var några uppdateringar från Windows som orsakade
problemet.




Sådant kan hända men ingen fick veta något utan datorer lämnades
till reparationer alt. en del datorbrukare rusade iväg och investerade 
i nya datorer för dyra pengar.

Detta sköttes uselt av Windows och det enda tecknet på problemet hittade
 man lite här och där på nätet. 

För mig så var det positivt eftersom att jag började att lägga över en
massa foton mm i en av mina externa hårddiskar.

Bottennapp 3: Kvällsposten

Idag 20.12 har en insättning av 
1056 kronor
 minus skatt bekräftats, tack...

Min kvällstidning sedan 60-talet. En tidning som blivit en del av 
familjen. Jag tipsade Kvällsposten om ett ev. nätbedrägeri.

Redan dagen efter jag hade haft kontakt med deras journalist så slogs
 detta upp som en jättegrej i både Kvällsposten och Expressen.
Löpsedlar fanns i hela landet t.o.m. med foto av undertecknad 
(som jag hade skickat)
I tidningen fanns två helsidor och på nätet så fanns t.o.m. 
en video som hade besökts av massor med läsare.

Jag måste erkänna att allt var mycket proffsigt gjort av tidningen. 



Allt om detta har jag också bloggat om för någon månad sedan
och ni hittar detta om Ni scrollar ner i bloggen.

Efterhand så fick jag frågan från flera vänner "Vad fick du för detta tips"?

Inget, ett tack det var allt. Hur dum får man vara fick jag höra,
varför jag slog en signal till tidningen. 

Efter lite diskussioner så fick jag reda på att jag skulle få en slant
för fotot. Man betalar inte ut något för tips sa redaktören.
Detta var en lögn för det står nästan dagligen i första tidnings-
uppslaget att tips och foton kan belönas.

Jag lämnade mitt bankkonto och såg fram emot några kronor på kontot.
Det dröjde någon vecka sedan ringde (mailade) jag redaktören igen 
och påminde om vår överenskommelse. 
"Det har tydligen blivit något fel någonstans" fick jag till svar. 

Får jag Ditt Kontonummer igen så skall jag påminna ekonomiavdelningen. 

Någon dag därefter så fick jag bekräftelse att den 5 december 
skulle pengarna finnas på mitt konto.

Idag är det den 18 december och givetvis (höll jag på att säga) 
så finns ännu ingen slant på kontot.

Fast jag har redan sparat in c:a 600 kronor eftersom jag slutat
att köpa "min tidning"





Ungefär så såg uppslaget ut.(det hela handlade om två helsidor).


Bästa vänner, tro inte att jag är förbaskad, det kan vara värre och sånt
är livet och värst är det för:


        Costa - Windows och Kvällsposten
      som ju får stå i skamvrån vilket måste
vara pinsamt.



 Bästa Hälsningar
Kenneth


foton undertecknad



Ps. Inom kort kommer mer från Medelhavskryssningen i min
kryssningsblogg



   


      

Inga kommentarer: