torsdag 25 augusti 2016

Sälja bilen.



För säkerhets skull, det gäller inte fordonet på fotot

 Vikoperdinbil

En vän berättar att han skall köpa en ny bil. Priset för sin inbytes bil
tycker han är väldigt lågt. Han gör upp med säljföretaget och med det
förbehållet att sälja sin egen bil innan leverans.

Min vän har sett en annons från ett företag som heter Vi köper
din bil. 

Intressant alternativ. För att gå vidare så fyller vännen i ett formulär
på deras hemsida. Vad är det för bil? Hur långt har den gått osv. 



Vännen fyllde i formuläret som bestod av tre steg. En stund senare 
så kom ett priserbjudande från företaget.

Dock med förbehållet att man ville testa bilen vilket givetvis är Ok.






Fantastiskt 20.000 mer än bilfirman betalade. Rena bingo med
tanke på bilens fina skick. Detta konstaterades när bilen några
dagar senare testades. Däcken behövdes bytas och några små-
saker måste fixas till. 

Då kom chocken min vän bjöds 42.000 kronor d.v.s. 32.415 kr
lägre än värderingen. En förklaring till prisraset skulle vara att
dessa bilar är svårsålda på marknaden. Men jösses det tydde
inte värderingen på utan denne var bara en ren jäkla bluff.

Själv har jag ett förflutet av 27 år i bilbranschen i alla befattningar
och jag har aldrig i hela mitt liv upplevt något liknande.

Hur många tar ledigt från sina jobb och kör ett antal mil för att testa
 sin bil? Det är säkert en hel del.




   


Finns det inget positivt med företaget? Jo den person som tog hand
om oss på företaget i Malmö. Tråkigt för denna att förmedla
priset som var 42.000 kronor d.v.s. över 30.000 lägre än 
värderingen. 

Hur slutade äventyret för min vän?

Han lämnade bilen i inbyte tjänade över 10.000 mer än
det förnämliga www.viköperdinbil.se 



Kenneth

Fotnot. Bilens så kallade verkliga värde ligger runt 50 - 55 000 kronor.
Det pris som "Vi köper din bil", förmedlade ligger runt 70.000 i försäljningspris


Inga kommentarer: