tisdag 2 februari 2016

Äntligen förbi


Landskrona 6 januari 2015
Så var den eländiga månaden
 Januari över för denna gång

Nu kan man förhoppningsvis börja samla i ladorna igen. Fast i ärlighetens
namn så slutade januari i Fredags den 29 med ännu ett besök i Landskrona.

Det var stadens fina Jazzförening Landskrona Jazzhouse som arrangerade
en fyra timmars lång dansafton i Folkets Hus.

Det var "mitt" band Amiralens Storband tillsammans med stadens eget
blott två år gamla JAZZt Oldies.  

Och som det dansades, fullt dansgolv från klockan 19 till 23. JAZZt Oldies
startade en timme innan Amiralenbandet och i de två pauserna då 
Amiralenbandet pustade ut så tog JAZZt Oldier över. 

Jag tänkte på filmklassikern Maratondansen som gick runt 70-talet. 
Filmen handlade om en danstävling där vinnande paret var det som 
höll ut längst. Fast där handlade det om flera dygns nonstop dans 
vad jag vill minnas. 


Hur som helst gjorde Landskronas Jazzhouse ett jättefint arrangemang
och bjöd hela bandet och undertecknad på Danska Smörrebröd i en av pauserna. 

Amiralens Storband firar i år 45 år, detta återkommer jag till i kommande 
blogg. 

Malmö Förlorare

I många år så kämpade Malmö för att få tal del av kryssningsfartyg. 
I skuggan av Köpenhamn så var vi ingenting. Men så för några år 
sedan lossnade det äntligen när det Spanska Rederiet Pullmantur
 gjorde Malmö till nav för Kryssningar på våra breddgrader. 


Pullmanturs fartyg MS Empress i Malmö Hamn (längd 210 meter)
Sturup Malmös flygplats fick plötsligt besök av fullbokade flyg från 
Madrid och Barcelona med passagerare som skulle ut på kryssningar 
och passagerare som färdigkryssat togs hem på samma sätt.   
  
Pullmaturs Boeing 747 blev en flitig gäst på Sturup.
Alla jublade, Sturup flygplats, Bussbolagen, Guiderna, Hamnen naturligt-
vis och även undertecknad. Äntligen.

Sedan kom fler rederier och ännu mer jobb för turistsektorn i vår region.
Första året som Pullmantur trafikerade Sturup så passerade c:a 35000
resenärer flygplatsen. Dessa skulle bussas till och från Sturup, vilket gav
bussbolagen fullt upp. 


Även IBERIA blev en ständigt återkommande syn
Men

Nu är det (nästan) över. Pullmantur överger Malmö liksom flera andra 
rederier som efterhand hakade på. Anledningen lär inte vara missnöje
med staden utan hamnen tar bara emot fartyg som är 240 meter långa
medan fartygen blir större och större. 

Man hade kalkylerat med c:a 17 angörningar i år och det blir bara två.

Återstår två kryssningsangörningar denna säsong, 
MS Astor och MS Aidavita.

Tråkigt men sant. Fast jag undrar om Malmö inte är någon magnet om
man skall vara ärlig. Det har hänt för mycket för att staden skall locka
kryssningsresenärer.

När det gällde Pullmantur så hade de i sin reklam och annonser
angöring i Malmö (Copenhagen).

Emirates A380

Vi svenskar skryter gärna över Arlanda. Men som vanligt är Copenhagen
Airport först och störst. Gardemoen d.v.s. Oslos flygplats är nr två medan
Arlanda är nr tre i Scandinavien.

När byggarbetena på Arlanda pågår som mest för att kunna ta emot 
A380 så är Emirates från Dubai igång för fullt till Köpenhamn.

Varje dag klockan 12.20 landar planet i Köpenhamn för att återvända 
några timmar senare på dagen.



Efterfrågan på A380 är väldigt stor medan tillverkningen av
 Boeing 747 d.v.s. Jumbojeten riskeras att läggas ner p.g.a. 
nästan ingen efterfrågan.

När man tar del av A380 produktionen så har det till dags datum 
levererats 179 plan av de 319 man har order på. 

Resan till Dubai kostar med Emirates 3800 - 4500 kronor t.o.r. 
d.v.s. om man väljer s.k. turistklass.  

Ha det så bra
Kenneth

foton undertecknad.

  Den första A380 i trafik levererades till 
Singapore Airlines 0ktober 2007

Planet kan ta upp till 900 passagerare uppdelad i
en klass.

Normalt så tar man c:a 560 passagerare 
uppdelade i tre klasser.


  




  


















   


1 kommentar:

Lars sa...

Ja tack gode gud att januari är över :)