söndag 6 december 2015

Ö-bron i Hetluften

En bro guld värd
En bro som förenar eller?

Just nu så går debattens vågor ovanligt höga. Det handlar främst om den
besvärliga flyktingsituationen som landet drabbas av. 

Oavsett vad regeringen vidtager för åtgärder så är det åt skogen. 

Nu skall jag inte prata politik i min blogg för det gör så många andra.
 Men lite politik blir det ändå! 

Jag rekommenderade en 
stängning av bron

I en tidigare blogg för c:a ett halvår sedan så röt jag till. Stäng bron
för biltrafik på nätter om man inte kan visitera eller ha koll på 
alla fordon som passerar tullfiltret.

Anledningen till denna maning var att på nätterna smugglades det 
vapen, bomber, narkotika, cigaretter, människor och allt som man 
inte kan få in på normal "kontorstid" d.v.s. när tullen finns på plats.

Många människor i vårt land har drabbats av skjutningar, 
bomber, knark mm. Otryggheten är stor bland medborgarna.
Storstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö är idag rena
 gangsternästena, delvis mycket tack vare vår slappa inställning 
till landets gränsskydd. 

Var det så man tänkte sig?  

Jag har passerat gränsen 100 tals gånger på nattetid både i tjänsten 
(som busschaufför) och privat och aldrig säger aldrig blivit kollad av
 någon, för det var ytterst sällsynt att det fanns tullare på plats.

Jag stack ut hakan rejält. Det är inte tullens fel för man drog in en 
massa tullare när bron öppnade i juli 2000. Inte bara vid bron utan
vid alla gränser till vårt land (Ystad, Trelleborg, Helsingborg mm).

Jag menade att kan man inte ha koll på landets gränser så vad göra?

Oavsett vilka regeringar som suttit vid makten så har det varit helt 
ointressant att satsa på gränsskydd. 

Jag hade hoppats att någon vettig människa i regeringen (och tidigare 
regeringar) hade insett detta och sett till att vårt gränsskydd förstärks 
och fungerar hela dygnet. 

Detta kostar förvisso mycket pengar men vinsten hade varit mycket
 större om man hade sett långsiktigt på detta.

(Detta gäller förvisso även Danmark och många andra länder som 
helt plockat bort tullare.) 

Hur tror Ni att Amerikanarna bevakar fordon som skall över gränsen
från Mexico? Hur tror Ni att man i Australien gör om nätterna? Jo man
tillåter inga starter och landningar från klockan 24 till klockan 6 på 
morgonen! Nu handlar det inte bara om stängda flygplatser som är
en av huvudorsakerna p.g.a. störningar, som i Sydney t.ex.

Hur går det till när man skall in i England? Jo, alltid tullare på plats och
 även pass kontrolleras eftersom England inte är med i Schengen. 
  
På nätterna kommer de riktigt stora fula fiskarna
 Avslutningsvis så hade jag flera goda vänner vid tullen som sparkades 
början av 2000-talet när vi lade ner stora delar av vårt gränsskydd (Tullen).

Kenneth
foton Undertecknad

Nyhet! Snabbturs-priset har sänkts på Bron. 
Nu 240 kronor t.o.r. 

Nedan min blogg från Juli om att stänga Öresundsbron nattetid: 

http://kennethsvardag.blogspot.se/2015/07/vart-fan-ar-man-pa-vag.html


Inga kommentarer: