torsdag 24 december 2015

En tillbakablick

En av de vackraste väggarna jag har sett finns i Malmö sedan 20 à 30 år tillbaka
forts. längst ner på sidan. 
 En tillbakablick

När ett nytt år är i antågande så undrar man vad som händer i framtiden.
När man är 50+ så känns det trevligare att blicka bakåt och njuta av
allt fint man upplevt genom åren.

Jag har just nu försökt att bläddra tillbaka i mina fotoarkiv men upplever
att bland mina 10 000? foton finns många intressanta foton. Många
foton är scannade för att passa in i datavärlden.

 Hur skall man i en enkel blogg göra något vettigt av detta?

Hur såg det ut innan bron kom på plats den 1 Juli 2000? 

På väg till Köpenhamn med Flygbåt på den tiden vinter var vinter

Vi hade färjeförbindelse med Travemünde/Lübeck tack vare Rederiet 
Euroway och dess eleganta färja Frans Suell.  


En fantastisk färja som byggdes i Jugoslavien. Vi fick uppleva en servicenivå som var av högsta 
klass liksom maten ombord. Det fanns dock ett problem. Kryssningen med Frans Suell hade
 Lübeck som slutmål, men fartyget lade dock till en kort stund i Travemünde 
för lossning av bilar (personbilar, fartyget tog inte lastbilar). 

Problemet bestod av att det var inte alltid som man kunde ta sig till Lübeck eftersom fartyget 
var så brett att det inte klarade den trånga passagen till Lübeck vid starka vindar eller vid 
onormalt vattenstånd, då fick passagerarna bussas från 
Travemünde till Lübeck t.o.r. 


Ännu ett rederi

Det fanns ännu ett rederi som hade Malmö som hemma hamn. Det var Nordölink som med sitt
 fartyg MS Malmö Link trafikerade leden Malmö-Travemünde.

Detta var dock ett renodlat lastfartyg som endast fraktade tunga fordon.

Fartyget Malmö-Link var stort och man imponerades när detta vände i den
trånga hamnen. 

Malmö Link men man skymtar också en tidigare passagerarfartyg (i bl.a. SJ:s regi)
som trafikerade Malmö-Travemünde.
Nämnas skall att idag finns Finnlines som övertagit Malmölink som trafikerar 
denna led. Fartygen tar numera även personbilar och passagerare. 

Möte på Sundet två av Finnlines färjor.
Felix Flygbåten

Scandlines ersatte (kompl.) sin linje Limhamn - Dragör. Trafiken på denna linje
ökade ständigt. Överfarten med Felix tog c:a 30 minuter. Denna katamaran tog
fler bilar än de sedvanliga Dragörfärjorna.


Nu gick det snabbare och smidigare att ta sig till Dragör. Scandlines svek dock
sina kunder och Malmöborna genom att lägga ner linjen Limhamnn - Dragör
c:a 6 månader innan bron var klar.

Då fick man ta vägen till Dragör via Helsingborg. Många tyckte att det
var fult gjort av Scandlines att svika sina passagerare genom alla år.

 
(Scandlines bedömde att det skulle vara ekonomiskt omöjligt att driva linjen
 denna period innan bron öppnades).
En vacker dam kom
 till Malmö Hamn

Nu blev Malmö hamn skådeplatsen för mer än fartyg. Den jättelika Svanen anlände 
från Holland och denna jättekran skulle nu frakta brodelar från 
Malmö Hamn till Brobyggplatsen.


Kranarna skvallrar om att här händer det saker. Nästan varje dag så 
besökte jag antingen Brofästet eller Hamnen för att beundra Svanen.  



Under ett antal år så var jag i bussbranschen. Ägde en liten men 
naggandes god Mercedesbuss som specialbyggts efter mina önskemål. 
Jag anlitades av många mindre grupper eftersom jag hade en lagom 
stor buss som var smidig att ta sig fram med. Bussen var bland de första 
som var ute på högbron och bl.a. så var grupper från varvet i Cadiz 
(dessa byggde högbron) på plats flera gånger. En högtidsstund för
 dem och för mig. 





Kockumskranen i Malmö var ett populärt landmärke för Malmö. 
Redan i höjd med Glumslövs backar tornade denna upp sig stolt. 

Nu har Turning Torso tagit över denna roll. Malmös Landmärke
sedan början av 2000-talet.

Nytt landmärke på gång


Ännu ett landmärke

Ännu ett landmärke, Swedbank Arena = Malmö Fotbollsstadion. Syns inte
 direkt från Glumslövs backar men hörs när Malmöpubliken är på hugget.  



Så här såg det ut den 16 maj 2008
 Åter till början av bloggen

Denna vackra husgavel finns på en innegård i centrala Malmö.
Men det är inte alla "konstverk" som är tilltalande. I stadsdelen
Holma i Malmö finns denna fula gavel, förvisso en häftig målning 
men hur många önskar att pryda sin vägg med denna figur?



I Köpenhamn har jag nog hittat den häftigaste väggmålningen eller vad tycks?






Denna fantastiska skapelse ligger på Bernstorf Gade d.v.s. i närheten av
Huvudbane stationen.
Nu reagerar säkert en del läsare av min blogg "detta har han ju haft tidigare"
Jo en del bilder mm återkommer någon gång kanske men efter att hållit på
 i så många år (8) så har många besökare försvunnit men samtidigt också
en hel del nya, så håll tillgodo.

Hittills så har jag haft 415 blogg inlägg + 56 inlägg i min s.k. fotoblogg. 
Antal besökare i min blogg 134 000 samt i min Youtube kanal
 har jag just nu drygt 171 000 besökare. Till detta blygsamma 
12 000 besökare i fotokanalen.

Hur hittar man dessa kanaler? Till höger på entrésidan finns länkarna.


Intressanta länkar:

 www.amiralensstorband.se
www.harryarnold.se
www.gummihuset.se
www.johannamuseet.se
 www.tso.se 
= Teaterordenssällskapet. 
(intressant hemsida som undertecknad har producerat)

https://www.youtube.com/watch?v=t-bIYOjFPlE
Harry Arnold och DR Big Band 
Hämtad från Harry Arnoldsällskapets hemsida, Tack HAS.

Inslag från TSO Malmös Julfest https://www.youtube.com/watch?v=FALJviH-PPE

Inslag från Konsert i Tryde Kyrka  
https://www.youtube.com/watch?v=LE14LK-BvXk



Till slut önskar jag alla mina vänner och bloggbesökare en 
God Jul och ett Gott Nytt År 

Kenneth
samtliga foton undertecknad




  


Inga kommentarer: