lördag 3 oktober 2015

Ännu finns det hopp


Ännu finns det hopp

Under min tid som bloggare har jag sällan haft så svårt att komma igång med
en ny blogg.

Ämnen saknas inte, tvärtom, men hur man än vrider och vänder på saker och
ting så känns det svårt att komma igång.

Är man engagerad i Facebook så upplever man både hat och kärlek.
Man har många vänner som man gärna delar med både sådant som är
trevligt men även sådant som man kanske inte gillar men ändå finner
intressant. 

Men tyvärr så finns det mycket hat i vårt land. Det kan handla om politik,
 flyktingar, romer d.v.s. sådant vi dagligen kommer i kontakt med.

Jag vill inte ägna mig åt politik i min blogg det får man mer än nog av i
TV, tidningar mm. 

Vad jag tycker om är att det finns mycket kärlek i vårt land till folk som 
har det svårt. Våra grannar delar inte denna, jo det finns många människor 
som känner som vi men tyvärr så har politiken gjort att hatet mer och
mer spridit sig. Inte då minst genom Facebook.

Det går inte att komma ifrån att länder man tidigare älskat nu visar upp
 en sida som man inte längre känner igen. 

Aldrig mer Ungern, Finland, Norge m.fl. på min semesterkarta. 
Danmarks turerna kommer att bli allt färre.

Ryssland skall man inte snacka om. Jag har tidigare tjatat på kryssnings-
rederier att sluta med angöringar i St Petersburg men det gäller även
här bara en sak, PENGAR! 


Att man nästan dagligen läser reseannonser om resor till Ungern är
mycket stötande. Återigen så är det pengarna som styr.   

För att återvända till Facebook så blir jag upprörd över alla som
gör tummen upp över diverse oförskämdheter. Jag tycker också
att många använder facebook för politiska ändamål. Detta behöver
inte vara fel men okvädningsorden slungas i alla riktningar och många
dras lätt med i denna karusell.

Trots allt så finns det den tysta opinionen och den är inte obetydlig.
De flesta människor är inte onda, tvärtom, men ledarna som bara
är ute efter makt och pengar för mycket ont med sig.

Några rader om förra bloggen

Ni som läste denna vet vad det handlade om, PostNords falska mail
som informerade att man hade ett paket att hämta och att man 
skulle klicka på en länk för att få upp fraktsedeln.

Allt var en bluff, klickade man på länken så blev datorn infekterad
 och detta hände 1000 tals personer, t.o.m. Malmö Kommun drabba-
des och fick stora kostnader för att komma till rätta med viruset.

Jag tillhörde tydligen denna skara som fick detta mail först. Jag ringde 
PostNord och fick via en telefonsvarare information om att Inte Öppna Mailet.

På direkten så skrev jag en Varning på facebook och bad att man skulle
dela varningen.

Det blev en jättereaktion, en bit över 40 000 delningar, en massa
tummen upp (ett par 1000) men jag fick också bortåt 1000 vän-
förfrågningar som fortfarande strömmar in, har ingen aning om hur
detta gått till. (Mer Fakta i förra bloggen)

Sydsvenskan   

Tipsa Sydsvenskan får man läsa med jämna mellanrum. Idag har alla
dagstidningar denna maning.

Jag skickade in tipset någon timme efter jag fått PostNords mail till
den mailadress som tidningen uppgav. Inte bara för att jag ville 
varna utan givetvis också kanske tjäna en slant på Nyheten.

Jag fick ingen reaktion från tidningen.

En dryg vecka senare så var denna nyhet förstasidesstoff på de flesta
av landets tidningar. T.o.m. Sydsvenskan berättade om denna nyhet
samtidigt som att man hade en artikel om att Malmö kommun drabbats 
av virus och arbetat något dygn med att få bort detta.

 Expressen

Samma dag jag skickade in tipset till Sydsvenskan så blev jag två
gånger uppringd av Expressen. Jag var inte tillgänglig vid tillfället
men personen som sökte mig hade hört att jag varit utsatt får något
virus. Jag ringde tillbaka flera gånger men fick inte kontakt med
 personen ifråga.

Som avslutning så har jag några saker jag undrat över betr. hanteringen
av Postnords falska mail.

1. Läckte Sydsvenskans tipsavdelning till Expressen?

2. Varför har inte PostNord omedelbart gått ut med en varning 
via annonser mm.

Det senare kunde sparat många timmars och hårt jobb och åtskilliga
slantar för många människor.

Kenneth

Ps. jag har kanske t.o.m. missat en slant för månadens tips? 
    

Inga kommentarer: