torsdag 20 augusti 2015

Parkeringsproblem




Ferraridagar på Nûrburg Ring. Inga parkeringsproblem om du har en röd Ferrari.
Då kan Du lugnt parkera i depån.
En blogg som handlar om att parkera

  Vem har inte retat sig på den lilla lappen på vindrutan på sin bil? Jag har och
  säkert de flesta med mig. Hur noggrant man ändå kollar skyltar, klockan,
  P-skivan och allt som har med att ställa undan sin bil en stund så lika för-
  baskat så sitter lappen där. 

  Just nu så har problemet aktualiserats med alltifrån Bilmålvakter och 
med bilar med falska Handikappintyg. 

  Värsta avarten är den senaste, d.v.s. bilar som ställer sig på P-plats för  
handikappade.

Människor som redan är hårt drabbade men som ändå försöker att leva 
ett drägligt liv får det allt svårare. 

Vanliga hyggliga trafikanter retar sig givetvis på den lilla lappen på
vindrutan men betalar som regel snällt. Betalar man inte så sätter
jakten igång. Ett telefonsamtal till myndigheten utmynnar ofta
 i ett Jasså!!

Betala först in och överklaga sedan är det standardsvar som ges.

Lokala trafikregler

Myndigheten hänvisar till de lokala Trafikreglerna som finns i varje stad.
Man förväntar sig att man skall begära alt. ta del av det lokala trafik-
reglerna på alla orter.

Själv försökte jag ta del av dessa i Malmö för några år sedan men på 
Gatukontoret uppgav man att man för tillfället inte hade några tryckta. 

Under flera månader så besökte jag och vänner till mig Gatukontoret
för att få dessa men med samma resultat. Gå in på nätet var 
standardsvaret, precis som att man begär att alla skall ha en dator.

(Förresten, min fråga besvarades inte på nätsidan så detta råd var 
ett slag i luften för mig.)

Bilmålvakter


Många jublade nog när en lag som skulle bekämpa detta problem kom.
I storstäderna så fanns det människor (målvakter) som hade massor
med bilar och mycket höga skulder. Som mest är en målvakt skyldig 
1,5 miljarder kronor. 121 målvakter äger mer än 100 fordon var. 

Man skulle även klotsa bilarna, något som ex.vis tyskarna gjort i 
många år. Man skulle också bogsera bort fordonen och bilens ägare
skulle betala en bra slant för att få tillbaka denna.

Hur tror ni att det gick, gissa? 
se länken ovan så får Du svaret

Handikapptillstånd

Jag fick mycket obehagliga rysningar när jag lyssnade på Nyheterna
igår Onsdag. Vad är nu detta??? Varför har ingen gjort något? 
Hur kan man behandla dessa stackars människor på detta sätt 
och hur fungerar hjärnan på dessa råbarkade skurkar som an-
vänder sig av dessa falska intyg.

Nej men den hygglige medborgaren skall sättas åt hårt utan pardon.

P-bolagen då?

De ägnar sig åt de hyggliga människorna, det är enklast så och det 
ger klirr direkt i kassan. Just nu i Malmö verkar dom piggare än mörtar. 
Parkerar man en bil vid ICA Maxi i Västra Hamnen så finns en P-vakt
direkt på språng. Han har koll på varenda bil som parkerar där och
det tar inte många minuter förrän han är framme vid det nyparkera-
de fordonet och lappar direkt om inte P-skivan finns på plats.   

Den stora njutningen 

En annan stor inkomstkälla är Datumparkering. Startar den klockan
8 på morgonen så är beredskapen då på högspänn. Två eller tre 
minuter efter kl 8 så kommer P-Malmö ofta förstärkt med en bil från 
något vaktbolag med en tillfällig påklistrad P-Malmö skylt. 

Vi hade kontor på Krutmeijersgatan i Malmö en gång i tiden. En dag
i månaden så var det Datumparkering och sju - åtta bilar blev normalt
 lappade.

Denna process tog bara c:a 10 minuter.

Men en dag inträffade något jag aldrig upplevt vare sig förr eller senare. 
Ingen bil på den sida som skulle städas utan en tom gata med undantag
 för de fordon som stod på rätt sida. 


Egentligen skulle jag sympatisera med Kommunen och P-bolaget, det kom
ju inte in några pengar från Krutmeijersgatan denna dag.
  
   Turisterna

Nu har något ljushuvud fått för sig att vi skall börja jaga utlandsturister
som har parkerat fel.

Vad har det blivit av det hyggliga och snälla landet Sverige? Alla skall
jaga alla.

Vi borde vara tacksamma om vårt land lockar turister, deras pengar ger
betydligt mer än att ta in och lappa en och annan turist.

Jag kan hålla med om att sker det ett grovt övertramp så kan det vara
Ok. Man kan knappast begära att en tysk/fransk turist skall ta del av
lokala föreskrifter i alla städer man kommer till eller kanske t.o.m
bara köra igenom.

Strassbourg  

Själva gjorde jag mig skyldig till en enkel felparkering i denna stad för 
många år sedan. Jag störde ingen och det handlade om ett missförstånd.

Vad gjorde jag? Jo jag rev lappen och såg lika glad ut för detta.

Några månader senare kom ett brev från Myndigheterna i Strassbourg,
där jag uppmanades att inställa mig i rätten. Egentligen ganska kul men
även detta rev jag och ännu har inget hänt. 

Summa Summarum

"Kläm hårt åt de riktiga syndarna"


Min favoritstad Berlin
 hanterar detta med felparkeringar med fingertoppskänsla.

Vännen 
Kenneth

foto undertecknad

1 kommentar:

Ragnar sa...

Var i USA två veckor för en månad sedan och tyckte då att man hade varit frikostiga med att dela ut handikapptillstånd och man hade ett mycket stort antal handikapplatser vid t ex P-platsen för en spårvagnslinje. Många fler än vad vi har i Sverige.