onsdag 27 maj 2015

En kort vecka!!

2 dagar i St Petersburg
Det var den veckan det!

Tänk vad en vecka går fort. Man planerar, man bokar och man förbereder
och så är det äntligen dags. Swisch så är man hemma igen. 

Som Ni kära vänner som följer bloggen har sett så har vi just avslutat
ännu en kryssning.

Denna gång med Costa Luminosa som har ett program Stockholm -
Helsingfors - St Petersburg (2 dgr), Tallinn - Stockholm.

Hela 2 nätter i Stockholm och en i St Petersburg.

Inte mycket till kryssning men ändå charmig och intressant.

Snälltåget

Vi tar det från början. Vår resa startade lördagen den 16 Maj kl 08 
med buss till Malmö C. Därifrån skulle Snälltåget avgå klockan 9.14.

Vi hade blivit varnade för Snälltåget av goda vänner som upplevt en
mardrömsresa med detta. Lokskada mm 8 timmars försening packat
med folk och ingen service brrr.

 Det var med stor tillförsikt vi klev ombord på vårt tåg. En egen kupé
trodde vi men vi fick tji. 

En snabbkoll av loket, skulle det klara resan till Stockholm? Nja ett modernt Lok byggt av Siemens och
 godkänt för hastighet 230 km/t. (Vagnarna är godkända för 160 km/t).

Tåget gick på minuten och ankom Stockholm C också på minuten.
Det samma gällde hemresan en vecka senare vilket var en fröjd.
Knappt 1000 kronor t.o.r. för två personer.


Ombordstigning

Taxi till Frihamnen (270:-) och incheckning och strax därefter så intog
vi vår Balkonghytt (uppgraderad) på 5:e däck.

Övernattning i Stockholm och nästa dag, Söndag klockan 10, så
lämnade vi vår huvudstad och kryssade genom vår vackra Skärgård 
i regn och rusk.

Helsingfors

Våra planer för denna vår första hamn var att ta bussen till Centrum.
Alternativt att ta Hop On-Hop Off Buss.

Det dåliga vädret hade följt oss dit och det var både regnigt, blåsigt
och kallt, varför vi beslöt att stanna ombord.

När vi satt och avnjöt vår frukost vid ett fönsterbord och studerade 
alla som vällde iland så noterade vi en intressant sak.

En Hop On-Hop Off Buss hade börjat att plocka upp passagerare, 
klockan var strax efter 9. Bussen halvfylldes snabbt och det fanns
fortfarande kö av turister som skulle ombord. 

Trots att bussen i det närmsta var fullsatt halv tio så körde den inte.
Man körde klockan 10, d.v.s. de som steg ombord på bussen först
satt och väntade i en kall och obekväm buss i nästan en timme.

SKANDAL  d.v.s. ren  SKANDAL

Man såg från vår utsiktsplats att det var stor oro ombord på bussen. 



   


  Än en gång det finns bara ett ord SKANDAL.

Med andra ord så fyller man bussen till bristningsgränsen innan denna
rullar iväg.

Samma sak hände sista dagen i Stockholm men denna Hop-On Hop-Off
rullade iväg efter c:a 45 minuter.

Vid en tidigare kryssning så upplevde vi samma sak i Oslo men då
tänkte vi inte så mycket på det.

(DET VERKAR SOM ATT FÖRSTA BUSSEN SOM LÄMNAR SIN 
STARTDESTINATION SKALL VARA FULLSATT ELLER NÄRA PÅ.)

St Petersburg

Även här tillbringade vi två dagar. Ombord med kortspel, böcker,
sparade tidningar och annat smått och gott.

Detta var vårt femte besök i denna vackra stad så vi hade redan
upplevt mycket av det som är sevärt, fast det finns att ösa ur i 
denna Femmiljonersstad.


Hela sex Kryssningsfartyg besökte St Petersburg samtidigt.
(Fr.höger Royal Princess, Aida Cara, MSC Orchestra,
 Queen Elizabeth, Marco Polo och vårt eget Costa Luminosa.)

Lilla fina Marco Polo var också ett av fartygen. 
Alla fartygen tankades, full tank till låga priser kan man gissa.

Trots Putins aggressivitet mot bl.a. Urkraina så fortsätter kryssnings-
rederierna att pumpa in pengar i Ryssland.

Diskuterade detta vid vår förra kryssning (MSC Poesia), då med ett befäl i
besättningen och fick till svar att det är mycket lönsamt att angöra
 St Petersburg, varför man inte hade råd att ta bort denna destination.

Jag vill också säga att vårt beslut att inte följa med på någon ut-
flykt i staden var en protest från vår sida.  

På tal om att protestera eller bojkotta St Petersburg borde vara
en självklarhet nu när Putin är ovän med stora delar av världen.


Ryssland skall arrangera VM i fotboll 2018 och på fotot ser man
nya Zenit Arena (60 000 besökare) som började byggas 2008. 
P.g.a. en massa omständigheter (mutor mm) så är arenabygget 
kraftigt försenat.

Globen till vänster om nya fotbollsarenan inrymmer ett tropiskt bad-
landskap. 

Förlåt oskarpt kvällsfoto, är det röken från ett Kärnkraftverk?



Tallinn 

Sista angöringen innan vi återvänder till Stockholm. Äntligen
sol men ack så kallt.

Tallinn är Baltikums minsta huvudstad med sina 398 tusen invånare
men också den vackraste enligt många inkl. undertecknad. 



Tallinn har en av Östersjöns livligaste hamnar. Passagerarfartyg från
 Helsingfors och Stockholm blandar sig med kryssningsfartygen.



Ombord då?


Det kanske allra bästa med kryssningar är livet ombord. Man träffar
många härliga människor, äter och dricker gott, njuter till och från av
fina shower och lyssnar på all slags musik, ofta av hög klass.
Här är kliniskt rent, det städas och putsas hela tiden.


Vid vårt middagsbord så var vi åtta totalt. Vi var sex från Sverige
och två från England. 




från vänster Anne-Marie, Åke, Kerry, Loraine, Kristina och undertecknad.
(tyvärr så saknades två av vännerna på bilden).

Åke och Kristina bor i Tyresö och Kerry och Loraine nära Liverpool.
Damerna som tyvärr saknas på fotot bor i Stockholm.


  Så var det över

Dags att summera. Totalt så kostade denna vecka oss:

            Kryssning (utsideshytt som blev uppgraderad) 8.700 inkl all.incl           
            Serviceavgiften (s.k. dricks)                           1.300:-
            Snälltåget                                                     1.100:-
            Taxi i Stockholm till och från Frihamnen             600:-
            Buss till och från Malmö C                                  80:-

            Summa totalt för två personer                      11.780:-

(Vad kostar en vecka för två på Mallorca med all inclusive 
inkl. shower och tre måltider/dag?) 


Kapten Pietro Sinisi (till höger)
  

   Bästa Hälsningar 
  Kenneth och Anne-Marie

Klicka så får Ni några videos från Kryssningen

https://www.youtube.com/watch?v=60lCb34_Vok
Ovan Italian Evening

https://www.youtube.com/watch?v=Rv4_J0Q-rs8
Show onbord


2 kommentarer:

Anonym sa...

Idag upptäckte jag din blogg och tycker att den verkar kul eftersom den handlar om kryssningar.
Vi har precis insett att kryssningar kan vara jätteroliga. Vår första kryssning gjorde vi i december 2014 med Oasis of the Seas. Sen kryssade vi med Armonia i februari runt Kanarieöarna och Marocko och i maj med Divina i Medelhavet.
Vi tycker att det är svårt att det är svårt att före kryssningen få reda var exakt båtarna lägget till i de olika hamnarna. Ibland blir det en bra bit att gå, ibland hamnar mitt i staden (som i Neapel).
Har ni varit på några organiserade utflykter? De är ganska dyra tycker vi och ofta klarar man sig bra själv om man har laddat kartor i sin mobiltelefon på förhand.
Vi skulle gärna kryssat även från Stockholm (vi bor här) men ibland känns det lite så där om båten står i hamnen 2 dagar, nog skuke vi föredra om de stod längre tig någon annanstans? Vi har kryssat många gånger med Viking och Silja härifrån men det är verkligen inte riktigt samma sak...

Hälsningar/Anna

Kenneth Svensson sa...

Hej Anna,

Tack för att Du tog Dig tid att läsa min blogg. Du har ju redan kryssat en hel del och Dina synpunkter och erfarenheter stämmer mycket bra med mina egna. Jag håller också med om att ofta lägger fartygen till långt bort från städernas centrum och medför onödiga merkostnader för besökarna.

Ofta så har man Shuttlebussar vilket också kostar en slant och många drar sig för alla merkostnader. Nu kostar det förvisso inte så mycket med Shuttlebuss.

Jag har varit med om städer som bjudit på dessa bussresor och som också får massor med passagerare som åker in till stadskärnan. Vill man ha inkomster i besökshamnar/städer så är detta med att gratis bussa i passagerarna till Centrum det bästa alternativet. Kostnader för dessa bussar är rimliga. Felet är att då tjänar inte rederiet något på detta. Något som vi ofta använder oss av är Hop On Hop Off bussarna men då undviker vi att gå på direkt vid hamnen såvida inte man får veta hur länge vi måste vänta innan den rullar iväg (se bloggen). Beträffande Viking och Silja så är detta fina kryssningar som man erbjuder men som Du skrev det är inte samma sak som en riktig kryssning.

Tack än en gång för Dina rader

Kenneth